Hej!

Vi fick installerat en ny elmätare 1 mars 2023 och jag har märkt att elförbrukningen har varit högre efter det och är nu högre varje månad ända sedan jag har förbrukningsuppgifter ifrån (år 2020). Vår förbrukning har inte ändrats avgörande sedan bytet så den ska vara i princip densamma. Samma uppvärmning också med samma frånluftsvärmepump.

Vi ser att för
mars månad har förbrukningen varit högre med 35 % - 38 % - 32 % respektive för varje år sedan 2020.
För april är motsvarande siffror 31 % - 19 % - 13 %.
Maj 6 % - 8 % - 20 %.
Juni 24 % - 27 % - 21 %.
Juli 13 % - 24 % - 20 %.

Den största skillnaden för dessa månader mellan år 2020 och 2022 (alltså med den gamla mätaren) är för
mars månad 5 %
april 16 %
maj 14 %
juni 4 %
juli 10 %.

Så, om allt är oförändrat, varför mäter den nya elmätaren denna högre förbrukning?

Tacksam för svar!

Procentsatser säger ingenting.

Exakt vilken energiförbrukning har det varit de olika månaderna, lättast är att skriva upp i Excelark, år i kolumner månader i rader. Ta från och med januari 2020 till och med juli 2023.

Hur många är ni i hushållet? Barn? Ungdomar? Vuxna?
Badar badkar?
Infravärmare?
Elgolvvärme?
Vad har det varit för olika utetemperaturer samt vindhastighet/riktning de olika månaderna de olika åren?

Hur gammal är FLVPn?
När var det senast det var service på FLVPn?
Går kompressorn som den ska?

• Gilla
Daoe och 1 till
  • Laddar…
B
Det är nog mer sannolikt att t.ex. duschvanor ändrats eller att värmepumpen går sämre (t.ex. pga igensatta filter eller brist på köldmedium). Eller nån bygglampa t.ex. som står på nånstans. Eller att det pga väderskillnader finns ett annat värmebehov.

Det är extremt ovanligt att elmätare visar fel.

• Gilla
Daoe och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Visst kan det vara ändrade duschvanor ändå trots allt men man blir ju väldigt konfunderad när man ser dessa stora skillnader precis i skarven med mätarbytet. Vi är två vuxna och två barn. Dusch. Ingen infravärme eller elgolvvärme. Medeltemperaturen ska vara ungefär densamma enligt EON:s hemsida men vindhastigheten/riktningen har jag inte uppmätt...

IVT 690 från 2015. Service för ett år sedan. Ser ut att fungera som den ska.

Problemet är att jag har svårt att se denna tydliga förändring.

År 2020 2021 2022 2023

Månad

Jan 1730 2450 2200 2380

Feb 1700 2290 1950 2100

Mar 1690 1650 1730 2280 (ny elmätare)

Apr 1180 1290 1370 1540

Maj 980 960 860 1040

Jun 670 660 690 830

Jul 710 650 670 800

Aug 640 680 770 -

Sep 690 710 870 -

Okt 920 940 1070 -

Nov 1250 1590 1610 -

Dec 1740 2550 2670 -

Summa 13 900 16 420 16 460

Demmpa Demmpa skrev:

Exakt vilken energiförbrukning har det varit de olika månaderna, lättast är att skriva upp i Excelark, år i kolumner månader i rader. Ta från och med januari 2020 till och med juli 2023.

Hur många är ni i hushållet? Barn? Ungdomar? Vuxna?
Badar badkar?
Infravärmare?
Elgolvvärme?
Vad har det varit för olika utetemperaturer samt vindhastighet/riktning de olika månaderna de olika åren?

Hur gammal är FLVPn?
När var det senast det var service på FLVPn?
Går kompressorn som den ska?
Se svar!

B BSOD skrev:
Det är nog mer sannolikt att t.ex. duschvanor ändrats eller att värmepumpen går sämre (t.ex. pga igensatta filter eller brist på köldmedium). Eller nån bygglampa t.ex. som står på nånstans. Eller att det pga väderskillnader finns ett annat värmebehov.

Det är extremt ovanligt att elmätare visar fel.
Se svar!

Kan även lägga till att medelförbrukningen var 14,8 kWh per dygn i mitten av juli månad nu i år när huset stod tomt i några dagar. Är det rimligt med avseende på förbrukning och med avseende på frågeställningen?

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Procentsatser säger ju allt.

Men om det nu skulle vara skillnad på mätare så är ju sannolikheten större att det var fel på den gamla än på den nya...

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Daoe,
När är enfamiljshuset byggt? Är det i Norrland?
Är det vattenburen golvvärme?
Har ni kollat i fall elpatronen i värmesystemet gått mycket?
Kanske luftkonditioneringen gick i juli och drog ström?
Ni kanske skaffat elbil och laddar hemma?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Procentsatser säger ju allt.
Man ser att det är en variation men är variatioen onomal eller normal/naturlig går inte att säga.

Förbrukas det normalt 1000 kWh per månad så är ±150 kWh (±15%) ganska normalt.
Men förbrukas det normalt 10000 kWh per månad så kan ±1500 kWh (±15%) vara ganska onormalt.
Allt hänger på energing används till.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Daoe,
När är enfamiljshuset byggt? Är det i Norrland?
Är det vattenburen golvvärme?
Har ni kollat i fall elpatronen i värmesystemet gått mycket?
Kanske luftkonditioneringen gick i juli och drog ström?
Ni kanske skaffat elbil och laddar hemma?
Hej! 1982 byggt. SE3. Vattenburen golvvärme. Ingen luftkonditionering eller elbil. Vet ej hur mycket elpatronen gått.

Demmpa Demmpa skrev:
Man ser att det är en variation men är variatioen onomal eller normal/naturlig går inte att säga.
Vi får nog komma överens om att vi inte är överens. 15% skillnad är normal variation, oavsett absoluta tal.

35% ökning månad efter månad under i övrigt jämförbara omständighetet är konstigt, oavsett absoluta tal.

Som jämförelse så sänkte jag min elförbrukning med 30% i rent vansinne över Rysslands intåg i Ukraina 2022. Då sänkte jag temperaturen åtskilligt, stängde av all golvvärme och drog ner på duschandet. (Alltså motsvarande 50% ökning).

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi får nog komma överens om att vi inte är överens. 15% skillnad är normal variation, oavsett absoluta tal.

35% ökning månad efter månad under i övrigt jämförbara omständighetet är konstigt, oavsett absoluta tal.

Som jämförelse så sänkte jag min elförbrukning med 30% i rent vansinne över Rysslands intåg i Ukraina 2022. Då sänkte jag temperaturen åtskilligt, stängde av all golvvärme och drog ner på duschandet. (Alltså motsvarande 50% ökning).
Kan du svara på inlägg nr 8?

En möjlighet är att det kan vara den gamla mätaren som visade fel 🤔

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.