D Daoe skrev:
Kan du svara på inlägg nr 8?
Nej, jag har inget bra svar.

15 kWh per dygn är 5000 per år. Det låter inte som en orimlig "tomgångskostnad", lite beroende på omständigheter.

Mitt hus drar 6-7 kWh per dygn sommartid när ingen är hemma. FLVP, lite ljusautomatik och 15 år gamla vitvaror.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Hur gamla är barnen? Vi såg skillnad på mätaren när de gick in i tonåren och duschandet blev allt längre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Hur gamla är barnen? Vi såg skillnad på mätaren när de gick in i tonåren och duschandet blev allt längre.
Ja för ena är det rätt ålder!
 
Om man gör om dina siffror till graf så ser man lättare trender etc. Det syns att nåt hände i mars 2023 (och sen ligger det något över de tre andra åren.
Linjediagram visar månatlig elanvändning (kWh) för åren 2020 till 2023 med säsongsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan hoppet i mars bero på att man ändrat avläsning från slutet av månaden till en daglig uppdatering för nya elmätaren? Det kommer ge att du får en tillfällig ackumulerad puckel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Om man gör om dina siffror till graf så ser man lättare trender etc. Det syns att nåt hände i mars 2023 (och sen ligger det något över de tre andra åren.
[bild]
Kan hoppet i mars bero på att man ändrat avläsning från slutet av månaden till en daglig uppdatering för nya elmätaren? Det kommer ge att du får en tillfällig ackumulerad puckel.
Tack för fina kurvor! Vet inte.
Hur menar du tillfällig ackumulerad puckel? När "jämnas" den ut då?
 
Skulle det vara så att den g:a mätaren visade för lite kan du säkert få betala mellanskillnaden om du pratar med dom 😉
 
Cruzze Cruzze skrev:
Om man gör om dina siffror till graf så ser man lättare trender etc. Det syns att nåt hände i mars 2023 (och sen ligger det något över de tre andra åren.
[bild]
Kan hoppet i mars bero på att man ändrat avläsning från slutet av månaden till en daglig uppdatering för nya elmätaren? Det kommer ge att du får en tillfällig ackumulerad puckel.
Jag kan åtminstone se i alla fall daglig förbrukning på nätägarens hemsida, så är det - hur det var före mätarbytet vet jag inte.
 
E elmont skrev:
Skulle det vara så att den g:a mätaren visade för lite kan du säkert få betala mellanskillnaden om du pratar med dom 😉
😳
 
Jag tittade lite hastigt på mina siffror och har inte bytt elmätare, men tycker att kurvan ser snarlik ut din. I mitt fall hade vi en värmepump som visade sig ha en läcka i värmeväxlaren.

Jag säger inte att det inte är elmätaren, men sannolikheten för att det är "något annat" är flera gånger högre. Så kolla värmepumpen och se om den kickar igång elpatronen eller lever rövare på annat vis.

Eller om du har elgolvvärme någonstans där termostaten fått spel...
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Tack för fina kurvor! Vet inte.
Hur menar du tillfällig ackumulerad puckel? När "jämnas" den ut då?
Den kommer att jämnas ut direkt efter första mätvärdet.
Om du ändrat från att få varje avläsning vid varje månadsslut till momentana avläsningar (som du förmodligen har nu) så borde kurvan efter "puckeln" att förskjutas en halv månad "åt vänster" då du ser förändringarna tidigare, men det ser de facto ut som kurvan ligger högre än de tidigare åren så att du har en högre förbrukning nu...
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Kan även lägga till att medelförbrukningen var 14,8 kWh per dygn i mitten av juli månad nu i år när huset stod tomt i några dagar. Är det rimligt med avseende på förbrukning och med avseende på frågeställningen?
Hejsan! Skulle vilja ta upp denna fråga igen. Alltså 15 kWh förbrukning per dygn för ett tomt hus på 174 kvm i juli månad. Det som varit igång är frånluftsvärmepump IVT 690, tilluftsaggregat TA-450 och två cirkulationspumpar. Ny kyl och frys. Inget annat som jag kommer på. Ingen elgolvvärme. Ingen tänd bygglampa. Ingen elhandduks-tork. Är det en rimlig förbrukning?
 
D Daoe skrev:
Hejsan! Skulle vilja ta upp denna fråga igen. Alltså 15 kWh förbrukning per dygn för ett tomt hus på 174 kvm i juli månad. Det som varit igång är frånluftsvärmepump IVT 690, tilluftsaggregat TA-450 och två cirkulationspumpar. Ny kyl och frys. Inget annat som jag kommer på. Ingen elgolvvärme. Ingen tänd bygglampa. Ingen elhandduks-tork. Är det en rimlig förbrukning?
Finns det en värmekabel i vattenservisen som ni glömt slå av till sommaren?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Finns det en värmekabel i vattenservisen som ni glömt slå av till sommaren?
Nej, vi har bott länge i huset och jag vet inget om en värmekabel.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Den kommer att jämnas ut direkt efter första mätvärdet.
Om du ändrat från att få varje avläsning vid varje månadsslut till momentana avläsningar (som du förmodligen har nu) så borde kurvan efter "puckeln" att förskjutas en halv månad "åt vänster" då du ser förändringarna tidigare, men det ser de facto ut som kurvan ligger högre än de tidigare åren så att du har en högre förbrukning nu...
Och då bör förbrukningen isåfall börja hamna lägre än tidigare år nu i höst, eller hur?
 
Stäng av hälften av alla grupper varje dag tills du hittar avvikelsen i förbrukningsstatistiken.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.