F fribygg skrev:
Träd kan över huvud taget inte bry sig, att vi har skog som kan och bör brukas av sin ägare är helt klart, hur det är på andra håll i värden kan inte jag tillräckligt om för att uttala mig.

Ingen permanent lösning på cement krisen, inget ordentligt svensk skogsbruk och otillräckligt med baskraft gör att vi riskerar vi blirt ett fattigt u land igen. Hej 1700tal
Ja man kan verkligen hoppas äganderätten av skog förändras så vi slipper landa på 1700 talet igen.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja man kan verkligen hoppas äganderätten av skog förändras så vi slipper landa på 1700 talet igen.
Hur menar du?

A
F fribygg skrev:
Hur menar du?
Han vill att ingen annan än staten ska få äga skog och att den skall skyddas från brukande..

Samma attityd som kommunister och mpare har drivit..

Maskintok skrev:
Han vill att ingen annan än staten ska få äga skog och att den skall skyddas från brukande..

Samma attityd som kommunister och mpare har drivit..
Sannolikt, men jag väntar på hans svar på frågan.
Lika bra att hugga soprent innan det blir förbjudet när man läser vad vänsterns Ingelman skriver. Kapitalet får väl växa på börsen i stället och barn och eventuella barnbarn får väl elda kottar från marken istället för ved i framtiden då aktivisterna förstört förutsättningarna för långsiktigt skogsbruk.

A
F fribygg skrev:
Sannolikt, men jag väntar på hans svar på frågan.
Lika bra att hugga soprent innan det blir förbjudet när man läser vad vänsterns Ingelman skriver. Kapitalet får väl växa på börsen i stället och barn och eventuella barnbarn får väl elda kottar från marken istället för ved i framtiden då aktivisterna förstört förutsättningarna för långsiktigt skogsbruk.
vi ska alla bo i lägenhet och röka på tillsammans med mpare så vi förstår deras agenda... Och sedan ha direktverkande elvärme... Och sitta i regeringens nacktag....

• Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi ska alla bo i lägenhet och röka på tillsammans med mpare så vi förstår deras agenda... Och sedan ha direktverkande elvärme... Och sitta i regeringens nacktag....
Jag är av självägande fri fastighetsägare sedan många generationer och tänker fortsätta med detta, om industrin inte får nått virke och staten, kommunen och regionen ingen skatt faller inte på mitt ansvar, tas äganderätten ifrån människan lär sammhällsbygget erodera hastigt.

Y Yatzyn skrev:
Priser ut från sågverken kan enkelt hittas på de större skogsbolagens kvartalsrapporter. (Bild 2 är prisindex på sågade trävaror)
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tack för ett informativt inlägg i OT-skogen! Det ser ju lite lovande ut..

Konkret fråga....
-Vad får man för massaved just nu? Vi ska avverka i sommarstugeområdet men det verkar klart oroligt just nu.
Eftersom det är en strandnära zon så blir det bara massaved.

- Vad är timpriset för en mindre skördare?

- "Städpris", enbart stocbarna, grovstädning eller finstädning, nån som har hum om det?

P paralun skrev:
Konkret fråga....
-Vad får man för massaved just nu? Vi ska avverka i sommarstugeområdet men det verkar klart oroligt just nu.

- "Städpris", enbart stocbarna, grovstädning eller finstädning, nån som har hum om det?
Massan kanske du kan få 400kr för med tilläggen om du är i mina trakter, ska du ha städat måste du räkna med att betala för att bli av med det hela. Strandnära innebär sannolikt att maskin inte får användas om du avser följa reglerna.

A
P paralun skrev:
Konkret fråga....

räkna runt 325 kr för barr.
Och 265 kr för Björk..
pris exkl moms per m3.

skördare... Ja en gallrings skördare ca 890-1000 kr i timmen.. en avverkningsskördare ca 1250-1600 kr..
skotare ca 790-1190 kr beroende på storlek..

manuellhuggare ca 500-700 kr..

Maskintok skrev:
räkna runt 325 kr för barr.
Och 265 kr för Björk..
pris exkl moms per m3.

skördare... Ja en gallrings skördare ca 890-1000 kr i timmen.. en avverkningsskördare ca 1250-1600 kr..
skotare ca 790-1190 kr beroende på storlek..

manuellhuggare ca 500-700 kr..
Ok, klart rörigt.... en granne som förhandlat med han som avverkar.
För vår del handlar det om 4 stora tallar och två normalstora björkar.
Vad är rimligt för 6 träd?
Jag går gärna själv och "finstädar", perfekt att varva med en öl eller två...;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är en lite annan utveckling vi ser som gör att skogsbruket kan bli död verksamhet..
nämligen EU direktiv....
Men det är bra att de verkar för en levande skog med artmångfald!

F fribygg skrev:
Det är knappast så att vårt land håller på att avskogas, det finns mycket mer skogskubik i dag än för 50, 100 eller 200 år sedan
Men gammelskog och naturskog blir alltmer sällsynt och en granodling är ingen riktig skog. I den del som är produktionsskog borde virkeskvalitet prioriteras över massavedskubik.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, klart rörigt.... en granne som förhandlat med han som avverkar.
För vår del handlar det om 4 stora tallar och två normalstora björkar.
Vad är rimligt för 6 träd?
Jag går gärna själv och "finstädar", perfekt att varva med en öl eller två...;)
För en handfull blandade träd får du nog betala 10 tusen för avverkning och borttransport, har du mer än 300m3 kan det möjligtvis löna sej att ta ut maskiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.