Det är lite invecklat att förklara. Gimbal är inte helt fel på det då laddningen styrs av roboten, men batterierna går att ladda separat utanför maskinen.

Som tex, sätter du in din maskin i laddningsstationen avstängd så laddar den men ypperst lite. Inte förrän du startar maskinen (sätt den gärna i pausläge så den inte kör ut när du inte vill i garage eller dykikt) Det som händer är att det är ett relä i maskinen som "öppnar" vilket möjliggör full laddning. Detta är i stora drag och där är säkert något annat som påverkar med ☺ Vi laddar en hel del batterier utanför maskinerna på jobbet.. Men med originalladdare, sändare och sedan kopplingar från laddningsstationen osv. Själv håller jag inte på så mycket med just servicebiten..
 
Jag har vinterladdat mina klippare i flera år med den här sladden. Jag pluggar den direkt i laddaren och hoppar över sändaren som verkar onödig i sammanhanget.
Inte värdens vackraste och de oskyddade klämmorna får man vara försiktig med.
En mikrofonkontakt, två polklämmor och lite kabel.
Laddkabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RH_Dreambox skrev:
Jag har vinterladdat mina klippare i flera år med den här sladden. Jag pluggar den direkt i laddaren och hoppar över sändaren som verkar onödig i sammanhanget.
Inte värdens vackraste och de oskyddade klämmorna får man vara försiktig med.
En mikrofonkontakt, två polklämmor och lite kabel.
[bild]
Det var ungefär så jag tänkte mig från början :)

Hur länge har du batteriet på laddning? Enligt mitt tycke är ovanstående en genial lösning. Man har klippare och ladsstation i garaget under vintern. Det enda man har inomhus är själva laddaren, ovan visade kablar, samt batteriet. En liten fråga bara, hur vet man vad som är plus och minus i själva mikrofonkontakten? Är det en speciell kabel du kör med eller är det vanlig EKK? Klockren lösning!

G
 
Jag brukar ladda batteriet ca 4 timmar under vinterladdningen, ibland något längre. Man hör ju när laddarens fläkt stannar och då kör jag någon timme till. Jag tror inte tiden är så kritisk, det viktiga är att man underhållsladdar.
Mikrofonkontakten fick jag av en arbetskamrat som spelar gitarr och kabeln är en helt vanlig mångtrådig 1 mm² kabel som gör sladden mjuk och flexibel.
Polariteten i kontakten mätte jag upp med en voltmeter innan jag lödde fast kabeln. Där måste man vara noga.
 
RH-Dreambox:
jag har gjort samma lösning som dej, dvs utan sändaren och direkt till "bultarna" på roboten.
dock med kabeln och klämmor från en defekt c-tek.
 
Jag har använt kabel med krokodilklämmer mellan laddststionens laddplattor (tagit in laddstationen) och in i maskinen (öppnad) till lämplig kabelsko så nära laddpolerna som möjligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.