H
Okarlsson Okarlsson skrev:
För tydlighets skull kan det vara värt att nämna att man bara kan begära uppskov om man köpt en ny bostad man blir permanent i. Så man kan inte begära uppskov om man just flyttar till hyresrätt.
Bra! Helt rätt!
 
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Uppskovsräntan slopas men samtidigt innebär det att husägare som betalat in skatten kan begära tillbaka pengarna och därmed låna gratis från staten.

Du kan läsa artikeln här: Vinstskatt från husförsäljning kan bli gratis lån från staten
Förtydligar lite;):D Man får inte tillbaka skatten utan det är Uppskovsräntan man får tillbaka.
 
H HEM2121 skrev:
Vad menar du med en historisk vinst?
Exempel:

Jag köper bostad 1 för 1000 och min tjej en egen för 1000.

Några år senare säljer vi varsin bostad 1 för 1500 och köper med min sambo bostad 2 för 3000 och begär då uppskov på 500 (reavinst bostad 1) för att ha råd.

När min sambo och jag funderar på att köpa bostad 3 efter några år så har inte priserna gått upp utan vi får 3000 för bostad 2 och tänker köpa en lika dyr bostad 3 för 3000. Då måste vi betala återföra reavinst på 500 var och har därmed (teoretiskt) blivit inlåsta på samma sätt som politikerna ville undvika.

Makes sense?
 
H HEM2121 skrev:
Förtydligar lite;):D Man får inte tillbaka skatten utan det är Uppskovsräntan man får tillbaka.
Blev ju verkligen tydligt....
Du får tillbaka, om du vill, inbetald reavinstskatt senaste 5 åren.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Förtydligar lite;):D Man får inte tillbaka skatten utan det är Uppskovsräntan man får tillbaka.
Begär du rättning av gammal deklaration får du tillbaka hela det inbetalade skattebeloppet (minus ränta för åren mellan försäljningen och 2020).
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Förtydligar lite;):D Man får inte tillbaka skatten utan det är Uppskovsräntan man får tillbaka.
Begär man uppskov i efterskott så får man tillbaks skatten (tills man köper nästa bostad). Har man inte haft uppskov tidigare så har man inte heller betalt någon ränta, så det finns inget där att få tillbaks.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
H
Okarlsson Okarlsson skrev:
Exempel:

Jag köper bostad 1 för 1000 och min tjej en egen för 1000.

Några år senare säljer vi varsin bostad 1 för 1500 och köper med min sambo bostad 2 för 3000 och begär då uppskov på 500 (reavinst bostad 1) för att ha råd.

När min sambo och jag funderar på att köpa bostad 3 efter några år så har inte priserna gått upp utan vi får 3000 för bostad 2 och tänker köpa en lika dyr bostad 3 för 3000. Då måste vi betala återföra reavinst på 500 var och har därmed (teoretiskt) blivit inlåsta på samma sätt som politikerna ville undvika.

Makes sense?
Ja, så är det, det är bara ett uppskov i taget, köper man ny bostad 3 så måste man betala reavinst för försäljning av hus 1 till 2, däremot får ni uppskov för reavinstskatren för hus 2 när ni köper hus 3.
 
H
Okarlsson Okarlsson skrev:
Begär du rättning av gammal deklaration får du tillbaka hela det inbetalade skattebeloppet (minus ränta för åren mellan försäljningen och 2020).
Nej, det vore horribelt. Det är räntan du får tillbaka. Staten efterskänker inte vinstskatten.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, så är det, det är bara ett uppskov i taget, köper man ny bostad 3 så måste man betala reavinst för försäljning av hus 1 till 2, däremot får ni uppskov för reavinstskatren för hus 2 när ni köper hus 3.
Därav "inlåsning" på samma sätt som innan. Alla som redan har ett uppskov är lika inlåsta som innan räntan slopades.
 
H HEM2121 skrev:
Nej, det vore horribelt. Det är räntan du får tillbaka. Staten efterskänker inte vinstskatten.
Nej alltså inget efterskänks ju. Du är lika väl skyldig staten pengar, men skatten du satt in begär du ut för att betala vid ett senare tillfälle. Räntan på att betala skatten senare är numera satt till noll.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nej, det vore horribelt. Det är räntan du får tillbaka. Staten efterskänker inte vinstskatten.
Nej, du har missförstått allt. Man begär uppskov i efterhand och får tillbaks den skatt man har betalat in. Dock är det bara ett uppskov så måste man betala tillbaks skatten nästa gång man köper ett hus - Inget efterskänks.
Eftersom räntan numera är 0% så kan man se det som ett förmånligt lån.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nej, det vore horribelt. Det är räntan du får tillbaka. Staten efterskänker inte vinstskatten.
Inte efterskänker, men du får tillbaka den. Men du får ett uppskovsbelopp från den aktuella bostadsförsäljningen i stället.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
H
Okarlsson Okarlsson skrev:
Därav "inlåsning" på samma sätt som innan. Alla som redan har ett uppskov är lika inlåsta som innan räntan slopades.
Du får ändå ett uppskov och slipper räntan. Räntan är ju på hela vinsten och inte bara på uppskovet. Så det är stora lättnader.
 
Ränta på vinsten??
 
H HEM2121 skrev:
Du får ändå ett uppskov och slipper räntan. Räntan är ju på hela vinsten och inte bara på uppskovet. Så det är stora lättnader.
Nämen det uppskovet från hus 1 måste väl betalas in när hus 2 säljs?
 
  • Gilla
Sapere och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.