TT4F TT4F skrev:
Fråga - Du skriver att man måste betala uppskovsränta (3%) på de föregående åren.

Det låter inte logiskt eftersom man inte lånat några pengar i verkligheten. Man betalade ju allt för x år sedan. Egentligen borde SKV betala ränta till mig eftersom jag nu ”rättar” min deklaration och har lånat ut dessa pengar till SKV under x år.

Är du säker på ditt påståenden?
Man rättar sin deklaration som om man hade begärt uppskov det året. Därför får man betala uppskovsräntan för mellanåren. Logiskt men samtidigt ologiskt.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Man rättar sin deklaration som om man hade begärt uppskov det året. Därför får man betala uppskovsräntan för mellanåren. Logiskt men samtidigt ologiskt.
Helt bisarrt

Jag har redan betalt in skatten och mao så lånar SKV pengar av mig (om jag rättar). Då ska jag betala ränta på pengar jag redan betalt???

Om detta är sant ska man passa sig. Risken är att man betalar ränta retroaktivt i 4-5 år, men om 3 år ändrar dem sig igen och återinför räntan och då har man gjort förlust på ”rättelsen”
 
Redigerat:
TT4F TT4F skrev:
Helt bisarrt

Jag har redan betalt in skatten och mao så lånar SKV pengar av mig (om jag rättar). Då ska jag betala ränta på pengar jag redan betalt???
Fast du kommer fortsättningsvis vara skyldig skatten. Det är bara att räntan är sänkt till 0%
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Fast du kommer fortsättningsvis vara skyldig skatten. Det är bara att räntan är sänkt till 0%
Självklart, men om jag betalat 3% ränta retroaktivt i 4-5 år, och sedan ändras detta igen om 2-3 år så är det en förlust i rena pengar att ”rätta”
 
TT4F TT4F skrev:
Självklart, men om jag betalat 3% ränta retroaktivt i 4-5 år, och sedan ändras detta igen om 2-3 år så är det en förlust i rena pengar att ”rätta”
Absolut eftersom du antagligen har haft en ränteutgift för pengarna på annat håll. Det är nog egentligen bara när man som jag tänker lyfta pengarna till en förbättring av huset som det är vettigt. Vi har en tvättstuga med dåliga ytskikt, där kan man tänka sig att renoveringen förbättrar husets livslängd (något extremt eftersom tvättmaskinen inte orsakar fuktskador så länge golvbrunnen inte svämmar över - och så har vi haft under en längre tid).
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Hur kan det kallas för ett kryphål i artikelns rubrik? Skatteverket skriver ju uttryckligen att man kan göra såhär samt lanserar en tjänst som hjälper dig med att kolla om du kan begära tillbaka inbetald skatt.
 
  • Gilla
  • Haha
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att detta kan hjälpa oss med ett skattefritt lån för att bekosta en bergvärmeinstallation! Idag kör vi luft-luft och elradiatorer.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Jag tror att detta kan hjälpa oss med ett skattefritt lån för att bekosta en bergvärmeinstallation! Idag kör vi luft-luft och elradiatorer.
Antar att du menar räntefritt lån?

Vilket är jättebra att investera i bergvärme.(y)
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Antar att du menar räntefritt lån?

Vilket är jättebra att investera i bergvärme.(y)
Helt korrekt!
Fast det är väl skattefritt också om man ska vara petig :rofl::cool:
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men du får ju sedan begära uppskov med samma belopp igen?
"Köper du därefter en ny bostad kan du få uppskov på nytt under förutsättning att kraven för uppskov är uppfyllda."
På reavinsten i bostad 2 (ersättningsbostaden) ja.
 
G OMathson skrev:
Vilken "vinst"? Husen norr om stan har konstigt nog också ökat i pris på 28 år.
Om du säljer huset och flyttar till båten, en hyresrätt eller fritidshuset så har du 7 MSEK (minus 22% typ) mer än för 28 år sedan.
 
Om man flyttar till båten får man inget uppskov...
 
useless useless skrev:
Om man flyttar till båten får man inget uppskov...
Det där var en diskussion om vinst eller inte på bostaden. Kanske därför också minus 22% stod inom parentes.
 
G
K Kane skrev:
Om du säljer huset och flyttar till båten, en hyresrätt eller fritidshuset så har du 7 MSEK (minus 22% typ) mer än för 28 år sedan.
Och staten ska ha några miljoner utan att ha gjort något. Jag tycker alla som byter bostad/flyttar ska betala några miljoner vart tionde år så det blir rättvist.
 
G OMathson skrev:
Och staten ska ha några miljoner utan att ha gjort något. Jag tycker alla som byter bostad/flyttar ska betala några miljoner vart tionde år så det blir rättvist.
De har gett dig ränteavdrag i 28 år.
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.