betalade in 200k till SKV 2016 i vinstskatt, funderar på att begära tillbaka dessa och använda till kontantinsats för fritidshus. Flyttat ifrån BRF till betydligt dyrare hus så borde ju funka då, men beräknas pengarna in som lånade pengar på något sätt?
 
F fediwu skrev:
betalade in 200k till SKV 2016 i vinstskatt, funderar på att begära tillbaka dessa och använda till kontantinsats för fritidshus. Flyttat ifrån BRF till betydligt dyrare hus så borde ju funka då, men beräknas pengarna in som lånade pengar på något sätt?
Räkna med att du ska betala 3% i "ränta" på 200.000 per år för 2016, 2017, 2018, 2019, 2020
Plus "straffränta" på de pengarna då de inte betalades in i samband med de deklarationerna.

Det är INTE så förmånligt som media säger.
 
:thinking: om jag förstått det rätt kommer staten i ett senare skede ändå kräva in räntan en dag för de senaste 5 åren - om man begär tillbaka redan inbetalt belopp?

Jag ska ändå inte klaga efter årsskiftet - har en uppskjuten reavinst på 1,5 milj som känns i plånboken:cool:.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bara låta inflationen äta upp reavinsten nu.
 
M MagnusTobias skrev:
Bara låta inflationen äta upp reavinsten nu.
Med en inflation på 0,5% så skulle jag inte räkna för mycket på detta :surprised:
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Detta gäller väl bara om man köper ett nytt boende som är dyrare/lika dyrt, som det man flyttar från? Säljer jag mitt hus och flyttar till hyresrätt måste jag fortfarande betala reavinstskatt?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A andthe skrev:
Detta gäller väl bara om man köper ett nytt boende som är dyrare/lika dyrt, som det man flyttar från? Säljer jag mitt hus och flyttar till hyresrätt måste jag fortfarande betala reavinstskatt?
Japp.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Uppskovsräntan slopas men samtidigt innebär det att husägare som betalat in skatten kan begära tillbaka pengarna och därmed låna gratis från staten.

Du kan läsa artikeln här: Vinstskatt från husförsäljning kan bli gratis lån från staten
Sedan 2004 kan man få tillbaka räntan, ska läggas upp en länk.
 
yonna yonna skrev:
:thinking: om jag förstått det rätt kommer staten i ett senare skede ändå kräva in räntan en dag för de senaste 5 åren - om man begär tillbaka redan inbetalt belopp?

Jag ska ändå inte klaga efter årsskiftet - har en uppskjuten reavinst på 1,5 milj som känns i plånboken:cool:.
Ja, har man sålt t ex 2016 så måste man betala ränta fram till och med i år. Exakt när den räntan ska betalas vet jag inte... Om man begär uppskov i efterskott, får min tillbaks skatten minus räntan till i dag, eller får man tillbaks hela beloppet och får betala in räntan den dan man betalar tillbaks skatten?
 
H
Okarlsson Okarlsson skrev:
Inte? Är du säker på det? Så man blir nekad uppskov från ett gammalt boende om man flyttar en gång till?
Köper du ett nytt hus så kan du få uppskov från det gamla till det nya. Men köper du ett ytterligare hus måste du betala in vinstskatten för det första huset. Du kan bara skjuta upp vinstskatten för ett hus.
 
H
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur länge kan man få uppskov på vinstskatten då?
Om det nu är riktigt många år eller livet ut så kan jag och en hel del andra plötsligt börja flytta till andra lika dyra hus i samma stad.
Närmare nya jobb etc.

Stämmer detta så vore det en dröm!
Till du köper ett ytterligare hus, så du kan inte "spara" vinstskatten för flera hus.
Du har ett hus och köper ett nytt, då kan du vänta med att betala vinstskatten, köper du ytterligare ett hus måste du betala in vinstskatten för hus nr 1 till 2 men kan få uppskov med vinstskatten mellan hus 2 till 3. Ett uppskov i taget.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Köper du ett nytt hus så kan du få uppskov från det gamla till det nya. Men köper du ett ytterligare hus måste du betala in vinstskatten för det första huset. Du kan bara skjuta upp vinstskatten för ett hus.
Det innebär alltså att de som gjort historisk vinst är lika inlåsta som innan? Undra om det är så politikerna menade att det skulle va...:thinking:
 
H
A andthe skrev:
Detta gäller väl bara om man köper ett nytt boende som är dyrare/lika dyrt, som det man flyttar från? Säljer jag mitt hus och flyttar till hyresrätt måste jag fortfarande betala reavinstskatt?
Naturligtvis måste du betala reavinstskatt oavsett vilket boende du väljer efter du sålt ditt hus. Det är ju husets du sålt som du gjort en vinst på.
 
H
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det innebär alltså att de som gjort historisk vinst är lika inlåsta som innan? Undra om det är så politikerna menade att det skulle va...:thinking:
Vad menar du med en historisk vinst?
 
H HEM2121 skrev:
Naturligtvis måste du betala reavinstskatt oavsett vilket boende du väljer efter du sålt ditt hus. Det är ju husets du sålt som du gjort en vinst på.
För tydlighets skull kan det vara värt att nämna att man bara kan begära uppskov om man köpt en ny bostad man blir permanent i. Så man kan inte begära uppskov om man just flyttar till hyresrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.