Okarlsson Okarlsson skrev:
Är de rädd att man ska fylleuppskova?:crysmile:
Skål på dig! Jag slog in 14,7 miljarder och ska få tillbaka 22 % av det, Hoppas de inte kollar så noga... :)
 
  • Gilla
  • Haha
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Det framgår inte av artikeln att man måste köpa ny bostad för att detta skall gälla men några inlägg tyder på det. Så jag undrar, måste man köpa ny bostad för att få uppskov?
 
Ja, senast nästkommande kalenderår.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är de rädd att man ska fylleuppskova?:crysmile:
Dagens nya verb!
Nastrovie!
 
a.o.f a.o.f skrev:
Det framgår inte av artikeln att man måste köpa ny bostad för att detta skall gälla men några inlägg tyder på det. Så jag undrar, måste man köpa ny bostad för att få uppskov?
Eftersom artikeln handlar om att byta inbetald reavinstskatt till uppskovsbelopp så betyder det att man redan köpt ny bostad.
 
K Kane skrev:
Eftersom artikeln handlar om att byta inbetald reavinstskatt till uppskovsbelopp så betyder det att man redan köpt ny bostad.
Finns det någon tidsgräns för hur länge sedan man köpte den nya bostaden?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Finns det någon tidsgräns för hur länge sedan man köpte den nya bostaden?
Nja, utan mer när du betalade reavinstskatten förmodligen. Från Deklarationen 2015 och framåt kan du göra ändringen nu.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Skatteverkets sida för beräkning fungerar inte för mig utan jag kommer till en felsida.

Hur ser det ut om man sålt en lägenhet och köpt ett fritidshus som vi håller på att renovera men inte står skrivna på? Felmeddelande på Skatteverkets hemsida vid ansökan om bostadsuppskov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G OMathson skrev:
Jag begriper väl det! Men varför ska jag ha en skuld överhuvudtaget till staten på inflation om jag byter bostad? Har hyresgäster det? Hur mycket reavinst har hyresgäster betalat? Pantbrev? Lagfart?
Nä denna fiktiva reavinst ska bort helt och hållet! Vad jag vet har de flesta länder inom EU ingen reavinst på vanliga bostäder som man bott i några år. Spekulation är ju en annan sak. Ska vi nu tycka att staten (regeringen) är snälla som låter oss låna våra egna pengar "gratis" till de ändrar sig?
När jag kollade på hemnet senast så fanns det både bostadsrätter och villor att köpa runt mej, hittar inga lediga hyresrätter (inte för att jag vill ha nån) men de i hyresrätterna gnäller. Köp en egen bostad då.
De flesta länder i EU har väl reavinstskatt även om den är mycket lägre än i Sverige.
 
J Jocker75 skrev:
Skatteverkets sida för beräkning fungerar inte för mig utan jag kommer till en felsida.

Hur ser det ut om man sålt en lägenhet och köpt ett fritidshus som vi håller på att renovera men inte står skrivna på?[bild]
H HEM2121 skrev:
Har du köpt ditt första hus så har du ju väl inget uppskov? Det är ju vid försäljning av hus 1 och om du går med vinst som du kan ha ett uppskov och så köper du hus 2. När du säljer hus 2 och köper hus 3 då måste du betala in vinskatten för hus 1. Sedan kan du få ett nytt uppskov för vinstskatten vid försäljning av hus 2 när du köper hus 3.
Det behöver vara en permanentbostad som man säljer och köper. Alltså skriven på båda dessa, ej fritidshus.
 
Jag antar att uppskovsräntan stryks automatiskt eller skall man ansöka?
 
A arowe17 skrev:
Det behöver vara en permanentbostad som man säljer och köper. Alltså skriven på båda dessa, ej fritidshus.
A arowe17 skrev:
Det behöver vara en permanentbostad som man säljer och köper. Alltså skriven på båda dessa, ej fritidshus.
Man skriver att fastigheten man säljer måste vara en permanenbostad men man anger bara bostad när man skriver om fastigheten man köper.
 
J Jocker75 skrev:
Man skriver att fastigheten man säljer måste vara en permanenbostad men man anger bara bostad när man skriver om fastigheten man köper.
D dickedick skrev:
Hej
Såg inslag på dagens SVT-nyheter idag och är lite fundersam på vad det hela handlar om. Kanske någon
Du måste vara/varit mantalsskriven på den nya
 
Hemmakatten
yonna yonna skrev:
:thinking: om jag förstått det rätt kommer staten i ett senare skede ändå kräva in räntan en dag för de senaste 5 åren - om man begär tillbaka redan inbetalt belopp?

Jag ska ändå inte klaga efter årsskiftet - har en uppskjuten reavinst på 1,5 milj som känns i plånboken:cool:.
Den återbetald räntan kräver ju att man för 5 år sedan verkligen BETALADE vinstskatten.

Den vinstskatten, inte räntan, kan man begära återbetald. Och sedan får man betala uppskovsränta för varje år tills nu.

Och det är först i år man kan få ett räntefritt uppskovslån på räntan från staten.

Nej. Jag tror inte det är något förmånligt lån för de med äldre uppskovslån.
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.