F
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, det var på tok för mycket. I artikeln i DN som du hänvisade till står det så här:
Skoda Enyaq iV80 utrustas som standard med dimension 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak, dimensioner som för bara några år sedan var otänkbara till en vanlig familjebil. Räkna med minst 12 000 kronor för en ny uppsättning däck, monterat och klart.

12000 kronor, monterat och klart är stor skillnad från 24000 kronor för bara däck. Antingen så är det 24000 kronor för däck och fälg, monterat och klart som din vän betalat eller också passar uttrycket "a fool and his money are soon parted" in väldigt bra.

Nu släpper jag detta så att inte tråden förstörs mer med saker som inte är relevanta för den.
Jag tror tyvärr att Gluggen ellr vad det nu var han kallade sig är immun så trots att ditt inlägg här var föredömligt pedagogiskt och ligger helt i linje med exakt de priser jag tidigare presenterat för gummit i de dimensionenerna så kommer du nog att få veta att du har helt fel.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden mot de presenterade kalkylerna är att jag inte måste ha en ny bil. En äldre bil med låga kapitalkostnader som jag servar själv blir billigare än en elbil, trotts att kostnader för bränsle och skatt är högre.
Jag har kommit fram till precis samma sak...
Vi behöver två bilar, och det är dags att byta ut den ena inom 1-2 år. Tanken är att ha en pickup som andrabil - Jag behöver en bil som får dra minst 2700kg, och jag jagar en hel del vilket gör en pickup väldigt behändig. Det gör inget att den drar mer soppa - den kommer gå ganska få mil per år och det gör att förstabilen inte behöver ha dragkrok, eller i alla fall inte klara mer än ett 750kg släp.

Med tanke på det så har jag funderat på om förstabilen skulle kunna vara en elbil. Vi behöver visserligen kombi (2 småbarn, d.v.s barnvagn, bakåtvänd barnstol, samt hund) vilket gör det knepigare.
Brukar köpa bilar för max 200' (men skulle kunna sträcka mig till drygt 250' ) som är 3-5 år gamla, Behåller bilen i 5-8 år och gör det mesta själv. Lämnar bort för AC-jobb, och möjligen kamremsbyte om det kräver dyra specialverktyg, men gör det mesta annat själv.

Förstabilen kommer gå kanske 1500-2000 mil per år. Sambon pendlar 6 mil om dagen, jag jobbar på samma ort men jobbar mest hemifrån, så de dagar jag är på kontoret samåker vi.

Även om jag räknar in den lägre skatten och milkostnaden och lägger på det på inköpspriset (för att kunna köpa en dyrare bil) blir en elbil betydligt dyrare. Jag får nog fortsätta köra ICE-bil ett tag till även om jag gärna hade haft en elbil som nästa bil. Synd...

För de som köper/leasar en sprillans ny bil var tredje år, och enbart tankar och fyller på spolarvätska själva förstår jag att kalkylen ser betydligt bättre ut.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
köpte beg elbil för 3 år sedan.
bästa jag gjort
under dessa år har jag sluppit soppa o servicar skatt för 90-100-
den andra bilen kommer bytas ut med till elbil
och om den kostar typ 400 för en beg jämfört med en vanlig bil för 300- så
tar det 3 år för skillnaden och betydligt bättre andrahandsvärde
bara på med solceller med!
så har man kapat 2 stora kostnader
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Patrik440
Har inte gjort någon kalkyl men det känns inte som jag gör någon bra affär på att byta till elbil å pendla med.
Knappt 6 mil om dagen som det går åt 0,44 liter diesel / mil på.

Skatten är väl runt 3000 om året men värdeminskningen kan inte bli så stor eftersom bilen inte kostar mycket.

En elbil sjunker nog mer på en griseblink än vad hela pendlar/brötebilen är värd.
Vit Nissan Kubistar parkerad på ett parkeringsområde med byggmaterial i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
  • Wow
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Har inte gjort någon kalkyl men det känns inte som jag gör någon bra affär på att byta till elbil å pendla med.
Knappt 6 mil om dagen som det går åt 0,44 liter diesel / mil på.

Skatten är väl runt 3000 om året men värdeminskningen kan inte bli så stor eftersom bilen inte kostar mycket.

En elbil sjunker nog mer på en griseblink än vad hela pendlar/brötebilen är värd.
[bild]

/ P
Sälj den där för 15k, köp en Renault kangoo ze för ca 50k.
https://www.blocket.se/vi/98399942.htm
Du tjänar in hela mellanskillnaden på 2 år, därefter ren vinst
Just saying..
 
  • Gilla
Henrik.S och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Sälj den där för 15k, köp en Renault kangoo ze för ca 50k.
[länk]
Du tjänar in hela mellanskillnaden på 2 år, därefter ren vinst
Just saying..
Nja, fast jag gör lite långväga ärenden med den också, en sväng till Västerås i juli som blev 66mil tur å retur och ett par veckor efter det någon sväng till Karlskoga/Kristinehamn på 35mil och det hade ju inte gått så bra på el..
Då hade jag fått tagit våran V70 2,5FT på båda resorna och släpkärra på 66milaresan..
 
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden mot de presenterade kalkylerna är att jag inte måste ha en ny bil. En äldre bil med låga kapitalkostnader som jag servar själv blir billigare än en elbil, trotts att kostnader för bränsle och skatt är högre.
Jag förstår inte! Säger du att det inte finns äldre elbilar med låga kapitalkostnader? Om vi pratar bil för under säg 80.000kr så stämmer det ju oftast! En elbil är väldigt enkel att serva själv, brukar behövas ett nytt kupéfilter så ofta man känner (rek.varje till vartannat år) och lite listsilikon inför vintern. Med elbil så slipper du dessutom byta olja och oljefilter.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Jag har kommit fram till precis samma sak...
Vi behöver två bilar, och det är dags att byta ut den ena inom 1-2 år. Tanken är att ha en pickup som andrabil - Jag behöver en bil som får dra minst 2700kg, och jag jagar en hel del vilket gör en pickup väldigt behändig. Det gör inget att den drar mer soppa - den kommer gå ganska få mil per år och det gör att förstabilen inte behöver ha dragkrok, eller i alla fall inte klara mer än ett 750kg släp.

Med tanke på det så har jag funderat på om förstabilen skulle kunna vara en elbil. Vi behöver visserligen kombi (2 småbarn, d.v.s barnvagn, bakåtvänd barnstol, samt hund) vilket gör det knepigare.
Brukar köpa bilar för max 200' (men skulle kunna sträcka mig till drygt 250' ) som är 3-5 år gamla, Behåller bilen i 5-8 år och gör det mesta själv. Lämnar bort för AC-jobb, och möjligen kamremsbyte om det kräver dyra specialverktyg, men gör det mesta annat själv.

Förstabilen kommer gå kanske 1500-2000 mil per år. Sambon pendlar 6 mil om dagen, jag jobbar på samma ort men jobbar mest hemifrån, så de dagar jag är på kontoret samåker vi.

Även om jag räknar in den lägre skatten och milkostnaden och lägger på det på inköpspriset (för att kunna köpa en dyrare bil) blir en elbil betydligt dyrare. Jag får nog fortsätta köra ICE-bil ett tag till även om jag gärna hade haft en elbil som nästa bil. Synd...

För de som köper/leasar en sprillans ny bil var tredje år, och enbart tankar och fyller på spolarvätska själva förstår jag att kalkylen ser betydligt bättre ut.
Om du köper en elbil så sparar du lågt räknat 100'-160' bara i "bränslekostnader" på 5-8år. Även om du gör det mesta själv så kommer du med elbil inte behöva göra något alls (nästan, enl. tidigare inlägg jag gjort).
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nja, fast jag gör lite långväga ärenden med den också, en sväng till Västerås i juli som blev 66mil tur å retur och ett par veckor efter det någon sväng till Karlskoga/Kristinehamn på 35mil och det hade ju inte gått så bra på el..
Då hade jag fått tagit våran V70 2,5FT på båda resorna och släpkärra på 66milaresan..
Förstå inte inlägget, du kan göra långväga resor med en v70 och kan därför inte köra elbil? :)
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
T Texan skrev:
Om du köper en elbil så sparar du lågt räknat 100'-160' bara i "bränslekostnader" på 5-8år. Även om du gör det mesta själv så kommer du med elbil inte behöva göra något alls (nästan, enl. tidigare inlägg jag gjort).
Det låter lite för bra för att vara sant. Jag räknade lite.
Idag har vi en Volvo V50 1.6D som går på 0.45l/mil, och en V60 D5 som går på ca 0.65l/mil, så vi räknar mitt emellan, på 0.55l/mil

Jag skrev 1500-2000 mil, så vi räknar mitt emellan där också, 1750 mil/år * 0,55l/mil * 17kr/l = 16362,50kr i bränslekostnad * 5 år = 81812,50kr
En elbil verkar dra ungefär 2KWh/mil i snitt och vi antar för enkelhetens skull att man betalar 1kr/KWh inkl alla rörliga avgifter vilket jag inte tror är i överkant. Motsvarande summa blir då 1750 * 2 * 5 = 17500 kr.

Besparing på bränslet blir då 64312kr på 5 år. Skatten ska adderas till detta då elbilarna är skattefria, då ser kalkylen lite bättre ut. (Men väljer man t ex en Tesla så verkar försäkringen bli så pass mycket dyrare att det äter upp den besparingen).

Om jag kollar på det underhåll som gjorts på min bil (V60) under de 6 år jag ägt den är det:
Kamremsbyte 5000kr - Ja, det hade jag sluppit på en elbil.
Båda hjullagren fram, 2100kr - Jag ser inte varför hjullager inte skulle slitas lika mycket på en elbil.
Bromsar (klossar, skivor) 2600kr - Elbilen sliter säkert mindre bromsar med sin regenerering, men helt utan servicebehov? Kanske...
Byte vindruta p.g.a stenskott 1700kr i självrisk - Samma kostnad på en elbil.
Elfel i förardörren - kabelbrott där kablarna går mellan dörr och A-stolpe. Några kronor för lödtenn, en kabelbit och lite krympslang.
Servicedelar - Olja, oljefilter, bränslefilter, kupefilter, luftfilter, bromsvätska etc, ~1000kr/år. Jag betvivlar att elbilen har noll servicebehov. Kupefilter antar jag finns, och bromssystemet är väl hydrauliskt som på en vanlig bil, d.v.s bromsvätskan tar upp fukt och bör bytas.

Kollar vi på sambons V50 istället så är det dyrare underhåll, så den lägre förbrukningen på den gör ingen större skillnad i slutändan jämfört med min V60. Partikelfilter som ska bytas,additiv ska fyllas på. Dessutom åkte vi på att byta AC-kompressor nyligen vilket kostade 7500kr. Just AC-systemet lär väl behöva reparation då och då på en 10-11 år gammal elbil också antar jag.

Elbil är helt klart intressant, men totalekonomin blir inte bättre med de förutsättningar som vi har, utan man måste i så fall vara beredd att betala mer för att köra elbil. Kanske ser det annorlunda ut om några år?
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Det låter lite för bra för att vara sant. Jag räknade lite.
Idag har vi en Volvo V50 1.6D som går på 0.45l/mil, och en V60 D5 som går på ca 0.65l/mil, så vi räknar mitt emellan, på 0.55l/mil

Jag skrev 1500-2000 mil, så vi räknar mitt emellan där också, 1750 mil/år * 0,55l/mil * 17kr/l = 16362,50kr i bränslekostnad * 5 år = 81812,50kr
En elbil verkar dra ungefär 2KWh/mil i snitt och vi antar för enkelhetens skull att man betalar 1kr/KWh inkl alla rörliga avgifter vilket jag inte tror är i överkant. Motsvarande summa blir då 1750 * 2 * 5 = 17500 kr.

Besparing på bränslet blir då 64312kr på 5 år. Skatten ska adderas till detta då elbilarna är skattefria, då ser kalkylen lite bättre ut. (Men väljer man t ex en Tesla så verkar försäkringen bli så pass mycket dyrare att det äter upp den besparingen).

Om jag kollar på det underhåll som gjorts på min bil (V60) under de 6 år jag ägt den är det:
Kamremsbyte 5000kr - Ja, det hade jag sluppit på en elbil.
Båda hjullagren fram, 2100kr - Jag ser inte varför hjullager inte skulle slitas lika mycket på en elbil.
Bromsar (klossar, skivor) 2600kr - Elbilen sliter säkert mindre bromsar med sin regenerering, men helt utan servicebehov? Kanske...
Byte vindruta p.g.a stenskott 1700kr i självrisk - Samma kostnad på en elbil.
Elfel i förardörren - kabelbrott där kablarna går mellan dörr och A-stolpe. Några kronor för lödtenn, en kabelbit och lite krympslang.
Servicedelar - Olja, oljefilter, bränslefilter, kupefilter, luftfilter, bromsvätska etc, ~1000kr/år. Jag betvivlar att elbilen har noll servicebehov. Kupefilter antar jag finns, och bromssystemet är väl hydrauliskt som på en vanlig bil, d.v.s bromsvätskan tar upp fukt och bör bytas.

Kollar vi på sambons V50 istället så är det dyrare underhåll, så den lägre förbrukningen på den gör ingen större skillnad i slutändan jämfört med min V60. Partikelfilter som ska bytas,additiv ska fyllas på. Dessutom åkte vi på att byta AC-kompressor nyligen vilket kostade 7500kr. Just AC-systemet lär väl behöva reparation då och då på en 10-11 år gammal elbil också antar jag.

Elbil är helt klart intressant, men totalekonomin blir inte bättre med de förutsättningar som vi har, utan man måste i så fall vara beredd att betala mer för att köra elbil. Kanske ser det annorlunda ut om några år?
Vad betalar du i fordonsskatt per år för dieseln?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Vad betalar du i fordonsskatt per år för dieseln?
V50 1.6d kostar 1103kr/år och v60 d5 kostar 2719kr/år.
 
D Danieln84 skrev:
Det låter lite för bra för att vara sant. Jag räknade lite.
Idag har vi en Volvo V50 1.6D som går på 0.45l/mil, och en V60 D5 som går på ca 0.65l/mil, så vi räknar mitt emellan, på 0.55l/mil

Jag skrev 1500-2000 mil, så vi räknar mitt emellan där också, 1750 mil/år * 0,55l/mil * 17kr/l = 16362,50kr i bränslekostnad * 5 år = 81812,50kr
En elbil verkar dra ungefär 2KWh/mil i snitt och vi antar för enkelhetens skull att man betalar 1kr/KWh inkl alla rörliga avgifter vilket jag inte tror är i överkant. Motsvarande summa blir då 1750 * 2 * 5 = 17500 kr.

Besparing på bränslet blir då 64312kr på 5 år. Skatten ska adderas till detta då elbilarna är skattefria, då ser kalkylen lite bättre ut. (Men väljer man t ex en Tesla så verkar försäkringen bli så pass mycket dyrare att det äter upp den besparingen).

Om jag kollar på det underhåll som gjorts på min bil (V60) under de 6 år jag ägt den är det:
Kamremsbyte 5000kr - Ja, det hade jag sluppit på en elbil.
Båda hjullagren fram, 2100kr - Jag ser inte varför hjullager inte skulle slitas lika mycket på en elbil.
Bromsar (klossar, skivor) 2600kr - Elbilen sliter säkert mindre bromsar med sin regenerering, men helt utan servicebehov? Kanske...
Byte vindruta p.g.a stenskott 1700kr i självrisk - Samma kostnad på en elbil.
Elfel i förardörren - kabelbrott där kablarna går mellan dörr och A-stolpe. Några kronor för lödtenn, en kabelbit och lite krympslang.
Servicedelar - Olja, oljefilter, bränslefilter, kupefilter, luftfilter, bromsvätska etc, ~1000kr/år. Jag betvivlar att elbilen har noll servicebehov. Kupefilter antar jag finns, och bromssystemet är väl hydrauliskt som på en vanlig bil, d.v.s bromsvätskan tar upp fukt och bör bytas.

Kollar vi på sambons V50 istället så är det dyrare underhåll, så den lägre förbrukningen på den gör ingen större skillnad i slutändan jämfört med min V60. Partikelfilter som ska bytas,additiv ska fyllas på. Dessutom åkte vi på att byta AC-kompressor nyligen vilket kostade 7500kr. Just AC-systemet lär väl behöva reparation då och då på en 10-11 år gammal elbil också antar jag.

Elbil är helt klart intressant, men totalekonomin blir inte bättre med de förutsättningar som vi har, utan man måste i så fall vara beredd att betala mer för att köra elbil. Kanske ser det annorlunda ut om några år?
Man ska köpa bilen också, så där blir det direkt oekonomiskt med elbilar.
 
  • Gilla
  • Wow
F_man och 3 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Jag skrev 1500-2000 mil, så vi räknar mitt emellan där också, 1750 mil/år * 0,55l/mil * 17kr/l = 16362,50kr i bränslekostnad * 5 år = 81812,50kr
Jag räknade på 2000mil och en större bil (0,75 liter/mil) eftersom du skrev barn och kombi...
(2000*0,75*16)-(2000*2)=20000:-/år d.v.s. 100.000-160.000 på 5-8år

D Danieln84 skrev:
Motsvarande summa blir då 1750 * 2 * 5 = 17500 kr.
här tappade du mig! Blir väl 3250:-?

D Danieln84 skrev:
Men väljer man t ex en Tesla så verkar försäkringen bli så pass mycket dyrare att det äter upp den besparingen.
och det var ju ingen överdrift! Dessutom tror jag inte en Tesla kommer på tal med de förutsättningar du skriver om själv.

D Danieln84 skrev:
Elbil är helt klart intressant, men totalekonomin blir inte bättre med de förutsättningar som vi har, utan man måste i så fall vara beredd att betala mer för att köra elbil. Kanske ser det annorlunda ut om några år?
Det är likadant med alla "investeringar" som minskar kostnaderna.

Kom du fram till att en elbil inte minskar kostnaderna mot en ICE bil?
 
Redigerat:
  • Gilla
oxxen
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Man ska köpa bilen också, så där blir det direkt oekonomiskt med elbilar.
Och hur tänkte du här? Vi kan väl vara överens om det är oekonomiskt att räkna på en bil som investering? Frågan är snarare vad som ger minst förlust?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.