@
S Strontus skrev:
Ja, det är vad du behöver bilen till, men det betyder inte att det är vad folk i allmänhet behöver bilen till. Att köra 2 000 mil/år och ofta dra släp är antagligen ganska få som behöver göra.
Varför skulle man inte kunna köra 2 000 mil/år och ofta dra släp även med en elbil? Vågar påstå att det inte är något problem. . . Även för en Norrlänning som en själv.....

Lång husvagnssemester med elbil kanske inte är att rekommendera än... Men alla ska väl inte dra husvagn varje helg(?)...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Texan skrev:
Ditt användande av bil är nog inte hur det ser ut i "folks vardag"
Du tillhör inte den genomsnittlige användaren av bil kan vi nog vara överens om, men de flesta som har din inställning till den oundvikliga elbilsutvecklingen är inte just "vanliga"!, Du vet ju precis hur det är att ha elbil :crysmile:

Och givetvis pratar vi husvagnssemester på 300 mil och det ska streckköras :rofl:
Ja, för det finns ju inga fyrhjulsdrivna bilar.

Ja, det låter slitigt
Det jag lite halvhjärtat försöker få dig att inse är att "alla" inte använder bilen som dig, eller folket i din omedelbara närhet, som du inte verkar ha förmåga att se bortom....

Som andrabil att bara åka till jobbet med, eller stormarknaden nångång i veckan duger el-bilen, men det krävs att man har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.
Men för allt som går bara lite utanför den "boxen" så duger helt enkelt inte dagens räckvidd, lastvikt, dragvikt eller ladd-tider, såvida man inte är inbiten entusiast med en ideologisk påeldad klimatångest.
 
  • Gilla
  • Arg
Berrasund och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
T Texan skrev:
Internal Combustion Engine = förbränningsmotor
[länk]
Varför inte bara använda ordet bil? Ingen kallar en bil för ICE bil.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det jag lite halvhjärtat försöker få dig att inse är att "alla" inte använder bilen som dig, eller folket i din omedelbara närhet, som du inte verkar ha förmåga att se bortom....

Som andrabil att bara åka till jobbet med, eller stormarknaden nångång i veckan duger el-bilen, men det krävs att man har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.
Men för allt som går bara lite utanför den "boxen" så duger helt enkelt inte dagens räckvidd, lastvikt, dragvikt eller ladd-tider, såvida man inte är inbiten entusiast med en ideologisk påeldad klimatångest.
Kul med lite aktivitet i forumet! Pratar du om dig själv och dina egna behov eller du pratar om någon annans?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför inte bara använda ordet bil? Ingen kallar en bil för ICE bil.
Bil! Jaha!
 
@ @ndreas skrev:
Varför skulle man inte kunna köra 2 000 mil/år och ofta dra släp även med en elbil? Vågar påstå att det inte är något problem. . . Även för en Norrlänning som en själv.....

Lång husvagnssemester med elbil kanske inte är att rekommendera än... Men alla ska väl inte dra husvagn varje helg(?)...
Går det att hyra elbilar som drar stora husvagnar ännu? Om man har en rejäl så kanske man inte är så sugen på att köpa en bil som inte kan dra skiten.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför inte bara använda ordet bil? Ingen kallar en bil för ICE bil.
För att differentiera en bil som drivs på el och en bil som nyttjar en förbränningsmotor brukar man i sammanhang där man diskuterar skillnaden mellan både dessa benämna elbil respektive en ICE-bil.
 
  • Gilla
GVR4 och 6 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det jag lite halvhjärtat försöker få dig att inse är att "alla" inte använder bilen som dig, eller folket i din omedelbara närhet, som du inte verkar ha förmåga att se bortom....

Som andrabil att bara åka till jobbet med, eller stormarknaden nångång i veckan duger el-bilen, men det krävs att man har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.
Men för allt som går bara lite utanför den "boxen" så duger helt enkelt inte dagens räckvidd, lastvikt, dragvikt eller ladd-tider, såvida man inte är inbiten entusiast med en ideologisk påeldad klimatångest.
Vem måste ladda elbilen både på jobbet och hemma? Det behövs om man har mer än 15 mil motorväg i 120 km/h till jobbet eller mer än 20 mil långsammare körning. Men hur många har det?

Den bil jag kör dagligen till jobbet och stormarknad med kallar jag förstabil.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Kul med lite aktivitet i forumet! Pratar du om dig själv och dina egna behov eller du pratar om någon annans?
Jag pratar givetvis om mina egna behov och hur jag personligen använder min egen bil.

Imorgon Lördag ska jag t.ex kroka på släpkärran och göra en rundresa på knappt 90mil för att köpa en motorcykel.
På söndag ska husvagnen flyttas från sommarcampingen till campingen uppe i fjällen där den står över vintern, det blir en resa på knappt 75mil varav nästan hälften då med husvagn på kroken.
Nästa helg blir det en resa fram o tillbaks till sommarstugan för att stänga för vintern och hämta hem fyrhjulingen som jag körde sönder i slutet av sommaren och ska byta framdiffen på under vintern, en resa på straxt över 100mil.
Sen ska båten dras upp på land nån helg här nu snart också...

Men om vi backar ett par år i tiden så kan jag även dra lite historier från de åren jag släpade runt folkracebilen på en kärra runt hela mellansverige var o varannan helg i 10+ år...

Allt detta går säkerligen att utföra även med en eldriven bil, det är jag helt övertygad om. Men inte utan omfattande planering, anpassning och dubbla tidsåtgången...

Men jag tillhör också den typen av människa som mycket gärna grillar flintastek iklädd foppatofflor, så jag är nog inte civiliserad nog att anpassa mitt bilanvändande till vad dagens batteriteknik klarar av att leverera?
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Går det att hyra elbilar som drar stora husvagnar ännu? Om man har en rejäl så kanske man inte är så sugen på att köpa en bil som inte kan dra skiten.
Jag förstår inte din fråga!
 
P Pin skrev:
Vem måste ladda elbilen både på jobbet och hemma? Det behövs om man har mer än 15 mil motorväg i 120 km/h till jobbet eller mer än 20 mil långsammare körning. Men hur många har det?

Den bil jag kör dagligen till jobbet och stormarknad med kallar jag förstabil.
En kollega till mig pendlar 8mil motorväg enkel resa i nån mindre Hyndai, han kan inte ha A/C på sommaren, eller värmen igång ordentligt på vintern för då tar han sig inte ens hela vägen, enkel resa....
 
K Kasken skrev:
Jag pratar givetvis om mina egna behov och hur jag personligen använder min egen bil.

Imorgon Lördag ska jag t.ex kroka på släpkärran och göra en rundresa på knappt 90mil för att köpa en motorcykel.
På söndag ska husvagnen flyttas från sommarcampingen till campingen uppe i fjällen där den står över vintern, det blir en resa på knappt 75mil varav nästan hälften då med husvagn på kroken.
Nästa helg blir det en resa fram o tillbaks till sommarstugan för att stänga för vintern och hämta hem fyrhjulingen som jag körde sönder i slutet av sommaren och ska byta framdiffen på under vintern, en resa på straxt över 100mil.
Sen ska båten dras upp på land nån helg här nu snart också...

Men om vi backar ett par år i tiden så kan jag även dra lite historier från de åren jag släpade runt folkracebilen på en kärra runt hela mellansverige var o varannan helg i 10+ år...

Allt detta går säkerligen att utföra även med en eldriven bil, det är jag helt övertygad om. Men inte utan omfattande planering, anpassning och dubbla tidsåtgången...

Men jag tillhör också den typen av människa som mycket gärna grillar flintastek iklädd foppatofflor, så jag är nog inte civiliserad nog att anpassa mitt bilanvändande till vad dagens batteriteknik klarar av att leverera?
Som jag skrev tidigare, du är ingen normal bilanvändare! Planering kan nog vara nödvändigt men jag tror inte du skulle behöva lägga dubbla tidsåtgången med en Tesla och deras laddnätverk. Men jag har inte koll på hur det skulle funka i det område du kör i, kan ju vara svårt på vissa platser i Sverige har jag förstått från en del "debatter".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kasken skrev:
En kollega till mig pendlar 8mil motorväg enkel resa i nån mindre Hyndai, han kan inte ha A/C på sommaren, eller värmen igång ordentligt på vintern för då tar han sig inte ens hela vägen, enkel resa....
Men då får han väl köpa en riktig bil istället
 
K Kasken skrev:
En kollega till mig pendlar 8mil motorväg enkel resa i nån mindre Hyndai, han kan inte ha A/C på sommaren, eller värmen igång ordentligt på vintern för då tar han sig inte ens hela vägen, enkel resa....
Men då kan man nog säga att din kollega köpte fel elbil! Man bör ju ha en räckvidd som i alla väder och omständigheter klarar vardagskörningen utan att man MÅSTE ladda bilen. Sen om man har möjlighet att ladda var det än är så kan man ju "passa på" ändå. Att varje dag starta med "fulltankad" bil är en känsla man inte ska underskatta (y).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.