F fsn skrev:
Jo, totala överdrifter. Ett Michelin X-Ice North 4 235/55R19 XL kostar 2400kr, envisas man med 255/50R19 XL så får man lägga på 2-300kr/däck. Det är ETT av alternativa premiumdäck. Det går faktiskt utmärkt att köpa ett Khumo för 1200kr med. Det är rätt svårt att få det till 24000kr

Jag hoppas du begriper att priset på 24000kr är 4st hjul, troligtvis på rätt dyr aluminiumfälg och inte 4 däck.
Nej det är billigaste vinterdäck utan fälg, när du beställer en ny Skoda E. Läs inlägg 44.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
sunnis
G guggen skrev:
Nej det är billigaste vinterdäck utan fälg, när du beställer en ny Skoda E. Läs inlägg 44.
Då är det väl bättre att gå till VW avdelningen på andra sidan väggen och beställa för VW och sätta i Skoda centrumkåpor? Jag betalade 20tkr för Michelin friktions vinterdäck på 20" VW originalfälgar (leon) till min ID4 som är likadan i chassit som Enyaq.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Då är det väl bättre att gå till VW avdelningen på andra sidan väggen och beställa för VW och sätta i Skoda centrumkåpor? Jag betalade 20tkr för Michelin friktions vinterdäck på 20" VW originalfälgar (leon) till min ID4 som är likadan i chassit som Enyaq.
Du fick en bättre deal än kompisen till 19' skoda :). Eller så är det helt enkelt där de tar igen det billigare priser på i princip likadan bil...
Men min poäng var enkel och som jag sedan skrev, det är väl ungefär dubbelt så dyrt med däcken till dessa bilar än motsvarande legacy bilar.
 
F
G guggen skrev:
Du fick en bättre deal än kompisen till 19' skoda :). Eller så är det helt enkelt där de tar igen det billigare priser på i princip likadan bil...
Men min poäng var enkel och som jag sedan skrev, det är väl ungefär dubbelt så dyrt med däcken till dessa bilar än motsvarande legacy bilar.
Nej det är inte dubbelt pris. Läs mitt inlägg där jag ganska exakt listar vad ett sånt dubbat däck kostar. Om vi tar ett ”legacy däck” till en vanlig fossilbil i storlek 17-18” så skiljer det 400kr eller nåt sånt. Du är inte van vid att köpa däck antar jag? Förstår du skillnaden på begreppen fälg, däck och hjul? Det fattar du väl själv att… #1 Skoda inte kan ta 6000kr styck för däcken om motsvarande säljs för under halva priset på stan #2 om dom ändå gör det så behöver man inte köpa dom, det är liksaom självreglerande #3 Det måste du väl begripa att om Folka säljer kompletta hjulset för 20’ till ID4 så säljer inte Skoda ett set DÄCK för 24’. Var lite källkritisk och försök tänka.
 
  • Gilla
TommyFIN och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej det är inte dubbelt pris. Läs mitt inlägg där jag ganska exakt listar vad ett sånt dubbat däck kostar. Om vi tar ett ”legacy däck” till en vanlig fossilbil i storlek 17-18” så skiljer det 400kr eller nåt sånt. Du är inte van vid att köpa däck antar jag? Förstår du skillnaden på begreppen fälg, däck och hjul? Det fattar du väl själv att… #1 Skoda inte kan ta 6000kr styck för däcken om motsvarande säljs för under halva priset på stan #2 om dom ändå gör det så behöver man inte köpa dom, det är liksaom självreglerande #3 Det måste du väl begripa att om Folka säljer kompletta hjulset för 20’ till ID4 så säljer inte Skoda ett set DÄCK för 24’. Var lite källkritisk och försök tänka.
F fsn skrev:
Nej det är inte dubbelt pris. Läs mitt inlägg där jag ganska exakt listar vad ett sånt dubbat däck kostar. Om vi tar ett ”legacy däck” till en vanlig fossilbil i storlek 17-18” så skiljer det 400kr eller nåt sånt. Du är inte van vid att köpa däck antar jag? Förstår du skillnaden på begreppen fälg, däck och hjul? Det fattar du väl själv att… #1 Skoda inte kan ta 6000kr styck för däcken om motsvarande säljs för under halva priset på stan #2 om dom ändå gör det så behöver man inte köpa dom, det är liksaom självreglerande #3 Det måste du väl begripa att om Folka säljer kompletta hjulset för 20’ till ID4 så säljer inte Skoda ett set DÄCK för 24’. Var lite källkritisk och försök tänka.
Jag har ganska många bilar och köper en hel del däck, så sorry där misslyckades dina härliga översittarfasoner.
Jag är ledsen att avslöja att det faktiskt är billigare att köpa däck på nätet än tex däckfirmor eller vid nyköp. Att det är dyrare beror ju såklart på klassningen och storleken. köpte själv däck, biłligaste jag kunde hitta från Tyskland för 4500 st nyligen, men inte till en helt vanlig fossilbil utan det var höghastighetsdäck.
Åter till skodan, ja är även här ledsen att berätta för dig att det är ungefär 30-40% billigare att köpa dem "på stan", dvs på nätet från Tyskland, det gäller de flesta däck och gällde även när jag köpte däck till min senaste nya fossil bil för nått år sen.
Jag är dessutom pro elbilar, men har lite svårt för glädjekalkylerna när det gäller de större bilarna.
Oavsett, Folkan fick sina för 20, tydligen fick min kompis köpa sina för 24a. Inget direkt billigt.
 
Redigerat:
F
G guggen skrev:
Jag har ganska många bilar och köper en hel del däck, så sorry där misslyckades dina härliga översittarfasoner.
Jag är ledsen att avslöja att det faktiskt är billigare att köpa däck på nätet än genom återförsäljare. Att det är dyrare beror ju såklart på klassningen och storleken. köpte själv däck, biłligaste jag kunde hitta från Tyskland för 4500 st nyligen, men inte till en helt vanlig fossilbil utan det var höghastighetsdäck.
Åter till skodan, ja är även här ledsen att berätta för dig att det är ungefär 30-40% billigare att köpa dem "på stan", dvs på nätet från Tyskland, det gäller de flesta däck och gällde även när jag köpte däck till min senaste nya fossil bil för nått år sen.
Jag är dessutom pro elbilar, men har lite svårt för glädjekalkylerna när det gäller de större bilarna.
Oavsett, Folkan fick sina för 20, tydligen fick min kompis köpa sina för 24a. Inget direkt billigt.
Så du menar att det däcket jag listade då med ett pris från svensk återförsäljare för 2500kr skulle vara fel däck för bilen då? Och att motsvarande 225/45R17 eller R18 (som ses som ett standstbilsdäck) som kostar 2100kr ungefär är halva priset mot 2500kr? Och du menar att 10000kr (som det då blir för 4 däck) är 30-40% billigare än 24000kr? Du får nog jobba lite för att övertyga nån där.


Vad du betalar för höghastighetsdäck och var du köper dess är rätt egalt i sammanhanget. Det är också allmänt känt att de bästa priserna på däck hittade man i UK så länge dom var med i EU. Tyskland är marginellt billigare än Sverige och på gränsen till att vara värt besväret.
 
F fsn skrev:
Så du menar att det däcket jag listade då med ett pris från svensk återförsäljare för 2500kr skulle vara fel däck för bilen då? Och att motsvarande 225/45R17 eller R18 (som ses som ett standstbilsdäck) som kostar 2100kr ungefär är halva priset mot 2500kr? Och du menar att 10000kr (som det då blir för 4 däck) är 30-40% billigare än 24000kr? Du får nog jobba lite för att övertyga nån där.


Vad du betalar för höghastighetsdäck och var du köper dess är rätt egalt i sammanhanget. Det är också allmänt känt att de bästa priserna på däck hittade man i UK så länge dom var med i EU. Tyskland är marginellt billigare än Sverige och på gränsen till att vara värt besväret.
Kort, jag försöker inte övertyga någon, det var vad som betalade och vad det kostar. Går säker att få billigare på annat håll.
30-40% menades för den läskunnige att det är en uppskattad lägre kostnad av att köpa online än hos däckfirma, Skoda etc, kan säkert vara högre eller lägre om jag nu måste förtydliga detta.
När det gäller onlineköp är de flesta svenska siter eg tyskar, bara en svensk brandad site. Bra att du påpekade att brexit har skett, har alla vi andra såklart missat :)
 
F
G guggen skrev:
Kort, jag försöker inte övertyga någon, det var vad som betalade och vad det kostar. Går säker att få billigare på annat håll.
30-40% menades för den läskunnige att det är en uppskattad lägre kostnad av att köpa online än hos däckfirma, Skoda etc, kan säkert vara högre eller lägre om jag nu måste förtydliga detta.
När det gäller onlineköp är de flesta svenska siter eg tyskar, bara en svensk brandad site. Bra att du påpekade att brexit har skett, har alla vi andra såklart missat :)
Men för att sammanfatta då…. Du försöker alltså inte övertyga nån? Du hade rätt mycket attityd när nån ifrågasatte det du hävdade och du skrev att det är dubbelt så dyrt med däck till tunga elbilar och så var det bara. Det är rätt mycket övertyga tycker jag.

Det är alltså dubbelt pris på däcken till en tung elbil av en anledning och det är för att du säger det? Priserna jag har från ett svenskt företag gäller inte för du försöker inbilla nån att det är ett tyskt företag och du har ju ändå sagt precis vad som gäller sen innan så fakta gäller inte….. kort då.
 
  • Gilla
Bhp863
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men för att sammanfatta då…. Du försöker alltså inte övertyga nån? Du hade rätt mycket attityd när nån ifrågasatte det du hävdade och du skrev att det är dubbelt så dyrt med däck till tunga elbilar och så var det bara. Det är rätt mycket övertyga tycker jag.

Det är alltså dubbelt pris på däcken till en tung elbil av en anledning och det är för att du säger det? Priserna jag har från ett svenskt företag gäller inte för du försöker inbilla nån att det är ett tyskt företag och du har ju ändå sagt precis vad som gäller sen innan så fakta gäller inte….. kort då.
Nej. Jag förmedlade vad vinterdäcken till en Skoda E kostade i samband med att jag har svårt att få ihop kalkylen för att köpa en stor elbil jämfört med en legacy i dagsläget om man kör standard mil (1200 mil per år är snittet i Sverige har jag för mig).
Och de 24' som det kostade är ganska exakt dubbelt så dyrt för vad det kostar för en standard compact suv ala japanese. Anledningen är väl just klassningen och de större tummen antar jag.
Sedan gapas det om brexit, överdrifter och allehanda aggressioner, som får stå för dig.
Jag håller bara inte med om att större elbilar är billigare för en standard brukare, för någon som kör +2000 mil eller helt enkelt tycker det är värt det så är det super, jag är själv en av dem.
 
F
G guggen skrev:
Nej. Jag förmedlade vad vinterdäcken till en Skoda E kostade i samband med att jag har svårt att få ihop kalkylen för att köpa en stor elbil jämfört med en legacy i dagsläget om man kör standard mil (1200 mil per år är snittet i Sverige har jag för mig).
Och de 24' som det kostade är ganska exakt dubbelt så dyrt för vad det kostar för en standard compact suv ala japanese. Anledningen är väl just klassningen och de större tummen antar jag.
Sedan gapas det om brexit, överdrifter och allehanda aggressioner, som får stå för dig.
Jag håller bara inte med om att större elbilar är billigare för en standard brukare, för någon som kör +2000 mil eller helt enkelt tycker det är värt det så är det super, jag är själv en av dem.
Jag förstår inte, du hävdar att du är mycket van vid inköp av däck. Däcken det handlar om är helt vanliga XL och jag har visat dig att skillnden är strax under 20% mot rena standarddimensioner så fortsätter du tjata om däck för 6000kr/st. Det är bara lite mer än jag betalade för 285-315mm breda tävlingsdäck. Inser du inte det orimliga i din parodi?

Däcken till en elbil är inte dubbelt så dyra i inköp,du förstår nog det nu men kan bara inte ha fel
 
  • Gilla
  • Haha
Bure och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag förstår inte, du hävdar att du är mycket van vid inköp av däck. Däcken det handlar om är helt vanliga XL och jag har visat dig att skillnden är strax under 20% mot rena standarddimensioner så fortsätter du tjata om däck för 6000kr/st. Det är bara lite mer än jag betalade för 285-315mm breda tävlingsdäck. Inser du inte det orimliga i din parodi?

Däcken till en elbil är inte dubbelt så dyra i inköp,du förstår nog det nu men kan bara inte ha fel
Nu har vi ett exempel på 20' i tråden och jag har en bekant som landade på 24'. Hos en handlare landar man väl för en legacy japsbil på 12, you do the math.
Tunga elbilar kräver stora hjul och däck med högt belastningsindex.
Men ok då, du skall en länk så du lugnar dig.
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/dack-till-elbil-kostar-skjortan/
I det här fallet var det 12 vs 5-6 tusen, dvs dubbelt så dyrt. De nya suv/kombi elbilarna är ju inte direkt lättare och med brutala fälgtum, så det är nog fullt rimligt att det landar på 20+.
 
F
G guggen skrev:
Nu har vi ett exempel på 20' i tråden och jag har en bekant som landade på 24'. Hos en handlare landar man väl för en legacy japsbil på 12, you do the math.
Tunga elbilar kräver stora hjul och däck med högt belastningsindex.
Men ok då, du skall en länk så du lugnar dig.
[länk]
I det här fallet var det 12 vs 5-6 tusen, dvs dubbelt så dyrt. De nya suv/kombi elbilarna är ju inte direkt lättare och med brutala fälgtum, så det är nog fullt rimligt att det landar på 20+.
har du svårt att ta till dig att jag tog fram proser åt dig på exakt de däcksdimensioner och de XL däck som sitter på just [trumvirvel] Folka ID4 samt Skoda Enyaq. Och det är absolut dyrare, men inte i närheten av de ”dubbla priset” som du först hävdat och som du nu lite tafatt försöker tona ner. Det känner inte att det blir ju lite pinsamt att länka till en låst artikel när jag tidigare har gett dig priserna på de däck som faktiskt sitter på bilen i fråga?

Försök igen, har du egen spade?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
har du svårt att ta till dig att jag tog fram proser åt dig på exakt de däcksdimensioner och de XL däck som sitter på just [trumvirvel] Folka ID4 samt Skoda Enyaq. Och det är absolut dyrare, men inte i närheten av de ”dubbla priset” som du först hävdat och som du nu lite tafatt försöker tona ner. Det känner inte att det blir ju lite pinsamt att länka till en låst artikel när jag tidigare har gett dig priserna på de däck som faktiskt sitter på bilen i fråga?

Försök igen, har du egen spade?
Nu är detta ju verkliga händelser, flera stycken, även om du inte vill ta till dig det.
Inte ens teknikens värld verkar bita på din iver att få ut lite måndagsaggressioner.
Nåväl, jag har också försökt hjälpa dig att förstå att de självklart är bra mkt billigare att köpa däcken själv via en däckfirma och allra billigast på nätet, du vet tyskarna. Men det är väl också stökigt med omprogrammering av ventiler och liknande som de flesta inte vill Mecka med, så jag antar att bilförsäljarna kan ta ut överpriser, uppenbarligen gör de ju det, oavsett om man kör legacy eller ej.
Så artikeln är rimlig, ungefär dubbelt så dyrt jämfört med vanliga svennebilar. Eller finner du några uppenbara fel i artikeln?

Du kan även Google själv, det är enkelt...
 
F
G guggen skrev:
Nu är detta ju verkliga händelser, flera stycken, även om du inte vill ta till dig det.
Inte ens teknikens värld verkar bita på din iver att få ut lite måndagsaggressioner.
Nåväl, jag har också försökt hjälpa dig att förstå att de självklart är bra mkt billigare att köpa däcken själv via en däckfirma och allra billigast på nätet, du vet tyskarna. Men det är väl också stökigt med omprogrammering av ventiler och liknande som de flesta inte vill Mecka med, så jag antar att bilförsäljarna kan ta ut överpriser, uppenbarligen gör de ju det, oavsett om man kör legacy eller ej.
Så artikeln är rimlig, ungefär dubbelt så dyrt jämfört med vanliga svennebilar. Eller finner du några uppenbara fel i artikeln?

Du kan även Google själv, det är enkelt...
O OlaAnd skrev:
Hej
Du har missuppfattat. Du får inte installera solceller, växelriktare, optimerare själv, det får endast elektriker med rätt egenkontrollprogram göra - se Elsäkerhetsverkets Kolla elektrikern.
Att spänningen hålls nere till 1 V per optimerare gör att det blir säkert för räddningstjänsten när strömmen bryts.
Jag skulle strunta i optimerare: billigare, mindre elektronik, färre felkällor, ingen EMC-risk. Du förlorar ingen produktion. Visst, övervakning på panelnivå är bra, men man behöver inte ha koll på allt. Livet är kort ändå.
Sätt inte däck på solcellerna.[/QUOT
Artikeln var ju som sagt låst. Och jag måsta säga det, du verkar omåttligt dum och troligtvis olidligt tekniskt obegåvad faktiskt. Jag skriver igen då, det är priser från en svensk återförsäljare och ingen jävla tysk webshop. Nu börjar du lalla om programmering av ventiler, ja du… till att börja med, verkligen krångligt och på vilket sätt har det med däcken att göra tror du? Acceptera att du har noll koll.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Artikeln var ju som sagt låst. Och jag måsta säga det, du verkar omåttligt dum och troligtvis olidligt tekniskt obegåvad faktiskt. Jag skriver igen då, det är priser från en svensk återförsäljare och ingen jävla tysk webshop. Nu börjar du lalla om programmering av ventiler, ja du… till att börja med, verkligen krångligt och på vilket sätt har det med däcken att göra tror du? Acceptera att du har noll koll.
Det verkar som sagt inte gå in något alls hos dig och påhoppen fortsätter.
Återigen, det är vedertaget att däck till stora elbilar är ca dubellt så dyra, det finns otaliga artiklar kring detta och vi har nämnt två fall från verkligheten i tråden, pga av tum och belastninsindex, om du inte vill tro på detta så får du gärna själv stå där i ett hörn och sura och helt enkelt inte tro på tekniska fakta.
Jag har väl skrivit ett antal gånger att det är billigare både hos återförsäljare och ännu billigare på nätet och dyrast normalt där man köper bilen. Varför, det är enklare och för gemene person så är det ganska struligt med att fixa och få TPMS ventiler omprogrammerade. Inte svårare än så.
Men om inte ens verkligheten eller vetenskapen biter på dig så tycker jag du kan gå in på valfri återförsäljare av större nya elbilar och helt enkelt fråga vad de där vinterdäcken kostar, då kanske poletten trillar ner, eller kanske inte.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Pontus Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.