F
G guggen skrev:
Det verkar som sagt inte gå in något alls hos dig och påhoppen fortsätter.
Återigen, det är vedertaget att däck till stora elbilar är ca dubellt så dyra, det finns otaliga artiklar kring detta och vi har nämnt två fall från verkligheten i tråden, pga av tum och belastninsindex, om du inte vill tro på detta så får du gärna själv stå där i ett hörn och sura och helt enkelt inte tro på tekniska fakta.
Jag har väl skrivit ett antal gånger att det är billigare både hos återförsäljare och ännu billigare på nätet och dyrast normalt där man köper bilen. Varför, det är enklare och för gemene person så är det ganska struligt med att fixa och få TPMS ventiler omprogrammerade. Inte svårare än så.
Men om inte ens verkligheten eller vetenskapen biter på dig så tycker jag du kan gå in på valfri återförsäljare av större nya elbilar och helt enkelt fråga vad de där vinterdäcken kostar, då kanske poletten trillar ner, eller kanske inte.
På riktigt är du DUM? TPMS ventil ligger i fälgen, inte i däcket. Jag har visat dig helt aktuella priser från en svensk firma som säljer just däck. Su länkar till en låst artikel från Teknikens Värld. Skärp dig för helvete och inse när det är över, du är överbevisad sen evigheter men antagligen för dum för att förstå det.

förstår du skillnaden på däck, fälg och hjul?
 
  • Gilla
  • Haha
Bure och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G guggen skrev:
Det verkar som sagt inte gå in något alls hos dig och påhoppen fortsätter.
Återigen, det är vedertaget att däck till stora elbilar är ca dubellt så dyra, det finns otaliga artiklar kring detta och vi har nämnt två fall från verkligheten i tråden, pga av tum och belastninsindex, om du inte vill tro på detta så får du gärna själv stå där i ett hörn och sura och helt enkelt inte tro på tekniska fakta.
Jag har väl skrivit ett antal gånger att det är billigare både hos återförsäljare och ännu billigare på nätet och dyrast normalt där man köper bilen. Varför, det är enklare och för gemene person så är det ganska struligt med att fixa och få TPMS ventiler omprogrammerade. Inte svårare än så.
Men om inte ens verkligheten eller vetenskapen biter på dig så tycker jag du kan gå in på valfri återförsäljare av större nya elbilar och helt enkelt fråga vad de där vinterdäcken kostar, då kanske poletten trillar ner, eller kanske inte.
Nej, det är faktiskt vare sig vedertaget eller korrekt.
Några fel du gör:
  • I inlägg #44 pratar du om 24' utan fälg (vilket i sig är helt horribelt) och du talar även om att det blir ännu dyrare med höghastighetsdäck. Varför ska man ha höghastighetsdäck till vinterhjul på en bil som toppar 160 km/h?
  • I inlägg #44 talar du om att däcken blir så mycket dyrare för att bilarna är tunga. Det är korrekt att det inte är några lättviktare, men så vansinnigt tunga är de inte heller. Tjänstevikt 2150 kg. Volvo V90 ligger på cirka 1850 kg, Volvo XC90 2250 kg etc. Däcken är dyrare, men inte så mycket dyrare, om man inte blir lurad förstås
  • I inlägg #61 jämför du 20" däck plus fälg från VW för 20,000 med 19" däck (utan fälg) för 24,000. Inget är väl direkt billigt, men som sagt, man måste ju inte köpa däcken där då. 24,000 för bara däck, jag är övertygad om att du och/eller din kompis missuppfattat något eller så blev han lurad.
  • I inlägg #69 så blandar du återigen ihop en uppsättning däck+fälg med en uppsättning bara däck och reagerar inte alls för att något måste vara fel om bara däck (i en mindre dimension) är dyrare än däck och fälg
  • I Inlägg #69 så hänvisar du till en låst artikel som bevis. Det är marginellt, men inte mycket bättre än om jag hänvisar till prislistan som ligger på min dator. Som bevis fungerar ingendera särskilt väl.
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det är faktiskt vare sig vedertaget eller korrekt.
Några fel du gör:
  • I inlägg #44 pratar du om 24' utan fälg (vilket i sig är helt horribelt) och du talar även om att det blir ännu dyrare med höghastighetsdäck. Varför ska man ha höghastighetsdäck till vinterhjul på en bil som toppar 160 km/h?
  • I inlägg #44 talar du om att däcken blir så mycket dyrare för att bilarna är tunga. Det är korrekt att det inte är några lättviktare, men så vansinnigt tunga är de inte heller. Tjänstevikt 2150 kg. Volvo V90 ligger på cirka 1850 kg, Volvo XC90 2250 kg etc. Däcken är dyrare, men inte så mycket dyrare, om man inte blir lurad förstås
  • I inlägg #61 jämför du 20" däck plus fälg från VW för 20,000 med 19" däck (utan fälg) för 24,000. Inget är väl direkt billigt, men som sagt, man måste ju inte köpa däcken där då. 24,000 för bara däck, jag är övertygad om att du och/eller din kompis missuppfattat något eller så blev han lurad.
  • I inlägg #69 så blandar du återigen ihop en uppsättning däck+fälg med en uppsättning bara däck och reagerar inte alls för att något måste vara fel om bara däck (i en mindre dimension) är dyrare än däck och fälg
  • I Inlägg #69 så hänvisar du till en låst artikel som bevis. Det är marginellt, men inte mycket bättre än om jag hänvisar till prislistan som ligger på min dator. Som bevis fungerar ingendera särskilt väl.

Och som grädde på moset har min far precis fått en offert på en Enyaq och där är det med vinterhjul, odubbat PÅ aluminiumfälg för 20800kr. Jag sa fö att han skulle titta på Kias EV6 innan han bestämmer sig.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
[
F fsn skrev:
Och som grädde på moset har min far precis fått en offert på en Enyaq och där är det med vinterhjul, odubbat PÅ aluminiumfälg för 20800kr. Jag sa fö att han skulle titta på Kias EV6 innan han bestämmer sig.
Det var snabbt jobbat såhär på kvällskanten :)
 
F
G guggen skrev:
[

Det var snabbt jobbat såhär på kvällskanten :)
Tror han fick den i torsdags eller fredags förra veckan. Jag fick den idag när vi pratade på telefon, han är lite sugen och undrade om jag ville haka på då jag pratat ett tag om en ren elbil. Men det är jävligt mycket pengar. Vill nog som sagt se På Kia EV6 och Ford ”Mustang” med innan jag hostar upp dom pengarna.

Men du hade inga kommentarer om inlägg #76 av @Fairlane (Rock n’ Roll detective)?
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det är faktiskt vare sig vedertaget eller korrekt.
Några fel du gör:
  • I inlägg #44 pratar du om 24' utan fälg (vilket i sig är helt horribelt) och du talar även om att det blir ännu dyrare med höghastighetsdäck. Varför ska man ha höghastighetsdäck till vinterhjul på en bil som toppar 160 km/h?
  • I inlägg #44 talar du om att däcken blir så mycket dyrare för att bilarna är tunga. Det är korrekt att det inte är några lättviktare, men så vansinnigt tunga är de inte heller. Tjänstevikt 2150 kg. Volvo V90 ligger på cirka 1850 kg, Volvo XC90 2250 kg etc. Däcken är dyrare, men inte så mycket dyrare, om man inte blir lurad förstås
  • I inlägg #61 jämför du 20" däck plus fälg från VW för 20,000 med 19" däck (utan fälg) för 24,000. Inget är väl direkt billigt, men som sagt, man måste ju inte köpa däcken där då. 24,000 för bara däck, jag är övertygad om att du och/eller din kompis missuppfattat något eller så blev han lurad.
  • I inlägg #69 så blandar du återigen ihop en uppsättning däck+fälg med en uppsättning bara däck och reagerar inte alls för att något måste vara fel om bara däck (i en mindre dimension) är dyrare än däck och fälg
  • I Inlägg #69 så hänvisar du till en låst artikel som bevis. Det är marginellt, men inte mycket bättre än om jag hänvisar till prislistan som ligger på min dator. Som bevis fungerar ingendera särskilt väl.
Jag håller fullständigt med om att det är absurt dyrt. Blev lätt chockad av att höra det priset.
Även om man tar de vedertagna dubbla priset blir 24 ändå väldigt dyrt.
Jag har aldrig blandat ihop däck+fälg utan bara refererat till däck, kan vara typo eller mer sannolikt en önskvärd tolkning, det är oavsett ointressant i sammanhanget.
Vidare är det underbart att du jämför en relativt liten Skoda med en xc90 i vikt :), säger ju en del. Elbilar med hyffsad räckvidd är tunga, även det är vedertaget, men du kanske har någon alternativ sanning här med.
Hur ser prislistan ut då för vinterdäck för en ny Skoda?
Observera att jag inte tycker att det är speciellt konstigt att tex däck är dyrare på elbilar, det är naturligt då bilen är tyngre och kräver stora fälgar och måste klara hög belastning.
Alla tunga eller snabba bilar har dyra däck, även detta tyvärr vedertaget, fast kanske inte om man kan hitta en stor, lätt och långsam elbil då :)

Men eftersom ni verkar gömma er bakom betalväggar och vägrar söka ett enda bevis så får jag väl klistra in en liten snabb sökning...
Skärmdump av en Google-sökresultatsida med artiklar om kostnaden för däck till elbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Berrasund och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tror han fick den i torsdags eller fredags förra veckan. Jag fick den idag när vi pratade på telefon, han är lite sugen och undrade om jag ville haka på då jag pratat ett tag om en ren elbil. Men det är jävligt mycket pengar. Vill nog som sagt se På Kia EV6 och Ford ”Mustang” med innan jag hostar upp dom pengarna.

Men du hade inga kommentarer om inlägg #76 av @Fairlane (Rock n’ Roll detective)?
Jodå.
Samma som mig då, kollar också runt rätt mkt, men det blir en liten först, billiga däck du vet :)
 
F fsn skrev:
På riktigt är du DUM? TPMS ventil ligger i fälgen, inte i däcket. Jag har visat dig helt aktuella priser från en svensk firma som säljer just däck. Su länkar till en låst artikel från Teknikens Värld. Skärp dig för helvete och inse när det är över, du är överbevisad sen evigheter men antagligen för dum för att förstå det.

förstår du skillnaden på däck, fälg och hjul?
Nu var vi otroligt trevliga, men när argumenten tar slut så brukar mindre begåvade börja låta så. Du har rätt om tpms såklart, har haft ett meck med dem med omprogrammering, letade efter en anledning till att folk köper dyra vinterdäck från bilförsäljare istället för vid sidan om. Har själv nöstan alltid köpt däck utanför själva bilaffären om jag inte lyckats göra en bra deal.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
F
G guggen skrev:
Jodå.
Samma som mig då, kollar också runt rätt mkt, men det blir en liten först, billiga däck du vet :)
kolla runt lika mycket på däck då så märker du snart att det inte blir så dyrt som du lite gubbatjurigt vägrar acceptera. Du har fö missat att pga den lite tyngre elbilen och det faktum att effekt finns från i princip nollvarv och att folk inte kan köra så SLITET en elbil en hel del mer däck än en halvtråkig fossilbil. Men det faktum har du an nån kostig anledning inte ventilerat i nån större omfattning.
 
F
G guggen skrev:
Nu var vi otroligt trevliga, men när argumenten tar slut så brukar mindre begåvade börja låta så. Du har rätt om tpms såklart, har haft ett meck med dem med omprogrammering, letade efter en anledning till att folk köper dyra vinterdäck från bilförsäljare istället för vid sidan om. Har själv nöstan alltid köpt däck utanför själva bilaffären om jag inte lyckats göra en bra deal.
klart jag har rätt. Dom sitter som sagt i fälgen. Det är ju rätt normalt att man tar med sina fälgar till däckverkstaden och lägger på däck. Jag vet inte om du är faktaresistant eller vad som är fel på dig men du har ju så här långt inte haft ett rätt. Du cirterar inlägg #76 med massa jävla blaj utan att bemöta ett enda av dina listade tillkortakommande med nåt relavant öht. Det är ju snudd på lyteskomik.
 
  • Haha
Texan och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
kolla runt lika mycket på däck då så märker du snart att det inte blir så dyrt som du lite gubbatjurigt vägrar acceptera. Du har fö missat att pga den lite tyngre elbilen och det faktum att effekt finns från i princip nollvarv och att folk inte kan köra så SLITET en elbil en hel del mer däck än en halvtråkig fossilbil. Men det faktum har du an nån kostig anledning inte ventilerat i nån större omfattning.
Jag det är du mot alla etablerade medier.
De slits mer beroende på körstil och med tanke på hur roliga de är lär det slitas, jag har kört en hel del elbilar, tråkiga fossilbilar och väldigt roliga fossilbilar.
Jag ser bara vad det kostar och det är dyrare med däck, ofta dubbelt. Sedan kanske de där 24 är ett riktigt rövarpris, uppenbarligen är det så. Men frågeställningen var fortfarande om en familjelbil är dyrare än en legacy i totalkostnaden, jag tycker det, har svårt att få ihop kalkylen med normal nyttjande (1200-1300 mil/år är väl rikssnitt). För en större elbil med hyffsad räckvidd. En mindre eller beggad är mycket enklare och ser rentav billiga ut, eller om man kör mycket.
Det gör inte att elbilar är dåliga eller att man inte skall köpa dem.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Sittställning
Känns lite som att ni skulle ha en egen tråd ;)
 
  • Gilla
GVR4 och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
klart jag har rätt. Dom sitter som sagt i fälgen. Det är ju rätt normalt att man tar med sina fälgar till däckverkstaden och lägger på däck. Jag vet inte om du är faktaresistant eller vad som är fel på dig men du har ju så här långt inte haft ett rätt. Du cirterar inlägg #76 med massa jävla blaj utan att bemöta ett enda av dina listade tillkortakommande med nåt relavant öht. Det är ju snudd på lyteskomik.
Vilka påståenden syftar du på?
Jag har skrivit att däck är dyrare, tom dubbelt så dyra, alla de ledande motortidskrifter håller med.
Utöver det har jag refererat till en som fick ett rövarpris på Skoda däck, vilket uppenbarligen var på tok för mkt.
Kan du inte hoppa på mest motor, teknikens värld, dn och alla andra medier som skriver samma sak istället för att gorma otrevligheter på bh?

Edit:
Sjukt OT.
Vi stoppar här :)
 
Fairlane
G guggen skrev:
Utöver det har jag refererat till en som fick ett rövarpris på Skoda däck, vilket uppenbarligen var på tok för mkt.
Som sagt, det var på tok för mycket. I artikeln i DN som du hänvisade till står det så här:
Skoda Enyaq iV80 utrustas som standard med dimension 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak, dimensioner som för bara några år sedan var otänkbara till en vanlig familjebil. Räkna med minst 12 000 kronor för en ny uppsättning däck, monterat och klart.

12000 kronor, monterat och klart är stor skillnad från 24000 kronor för bara däck. Antingen så är det 24000 kronor för däck och fälg, monterat och klart som din vän betalat eller också passar uttrycket "a fool and his money are soon parted" in väldigt bra.

Nu släpper jag detta så att inte tråden förstörs mer med saker som inte är relevanta för den.
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Det hade varit intressant att se din kalkyl!
Skillnaden mot de presenterade kalkylerna är att jag inte måste ha en ny bil. En äldre bil med låga kapitalkostnader som jag servar själv blir billigare än en elbil, trotts att kostnader för bränsle och skatt är högre.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.