Har en blå Bosch vinkelslip 115mm 700W som fungerar perfekt efter säkert 20 års flitig användning. För ca 4 år sedan så köpte jag en Power Craft vinkelslip 115mm 600w på Ica Maxi, den kostade endast 50:- ! Har använt den ganska flitigt för att se vad den går för och hittills har den fungerat utan anmärkning. Det första jag gjorde med den innan jag började använda den var dock att byta ut fettet i vinkelväxeln. Men visst är det stor skillnad både kvalitetsmässigt och med tanke på ergonomi jämfört med kinamaskinen och den blåa Boschen.

jag har 2 bruksbo 125mm rondeller, dom lyxigare:) med hastighetsreglering. den ena har jag haft i 1-2 år och den har funkat bra till både slipning och kapning i grövre materiel. jag fick nyss en bruksbo 225 rondell. har bara kört lite med den och än så länge funkar den, förutom att muttern fastnat så jag fick svetsa fast en vanlig mutter för att få lös den. jag har åxå en bruksbo slampump som har gått i 2-3 år dagligen till vattenfiltret utan problem. jag har en elhyvel bruksbo som jag hyvlat lite med och den funkar med. till slut så har jag en powercraft överhandsfräs med rustas stålkit som jag fräst lite med och den funkar åxå bra. skruvdragarna däremot är dewalt 12voltare. 2 stycken 2 farts och en xrp 3-farts, funkar jättebra förutom att batterierna lagt av efter många år. bosch rondellerna jag haft har pajat, fast dom hållit många år, samma med aeg.
å rustas maskiner har väl 2 års garanti? otroligt att dom kan göra grejor så billigt som överhuvudtaget går! fast kineserna tjänar väl 10 öre i timmen:(

Köpte en Meec 180mm på Jula för att kapa marksten när jag skulle lägga en rund yta mitt i gräsmattan för ett cafe bord och stolar. Den fungerar än, har kapat tegelsten, armeringsjärn, slipat rost och skurit plåtar till en maskinverkstad. Jädra bra maskin för pengarna, det hänger mera på skivorna tycker jag, å andra sidan läste jag om någon som köpt bra skivor på netto eller lidel.

Svårt det där om man bara är hemma pulare och inte yrkesknegare tycker jag.
Köpte en planslip blackline, den skaka som f-n men slipade inte vilket papper jag använde eller hur mycket jag jag tryckte på. Den vart en perfekt leksak till grabben.

....farsgubben har en stor rondell med 2-hands-fattning av märke Bosch (ca 8-900 watt)..den är med lätthet 25 år gammal...om inte mer...(?) Den lever än idag...funkar hur bra som helst....
Köpte personligen en mindre variant (Rusta eller liknande) när jag kapa lite granit vid ett trappbygge..och den gav upp efter 45 minuters oprovocerat arbete... :)
Jag tror det var nåt lager som gav upp helt enkelt...den gick som ner i varv för att sedan knappt orka snurra alls...ochså gick en säkring. :p
Så visst....DET ÄR SKILLNAD!
Men jag är ändå mkt glad att dessa lågprisalternativ finns på marknaden....det gör ju så att "alla" har råd med en uppsättning av el-verktyg i garaget...

Bästa köpet ever made vad gäller lågpris-verktyg är den borrhammare jag köpte på Clas Ohlsson. Den heter CoTech borrhammare 950W (art.nr 30-9160) Har SDS-adapter, steglös varvtal, olika lägen för mejslehammare mm Grymt bra drag i den!! Borra i betong är som att sticka fingret i smör..

/ Andreas

-- En Rusta 125 mm Vineklslip : Brann äfter 3 h taktegelkapning hos grannen , Släng.
-- En Rusta 125 mm Vineklsilp : Höll några timmar med plåtkap+slip , sen skar den , Släng.
-- En dEWalt 125 mm Vinkelslip : Funkar prima än äfter 2,5 år , Tumme Upp.
-- En Biltema 12V Skruvdragare : Brann äfter div. plåthåltagning , Släng
-- En Biltema 12V Skruvdragare : Skar+Sprack i motorhuset äfter timmars slipning med polertrissa ,släng.

-- En Hitachi Bilhammare : Palla inte att bila sönder 200x190 cm 1dm betongvägg , Släng
-- En dEWalt 12V Skruvdragare : Funkar prima äfter 1 år, Tumme Upp.
-- En no-name Mutterdragare från ÖB : Funkar prima äfter ett år, Tumme Upp ( än så länge )
-- En billig tigersåg , powetools tror jag , : Funkar bra än så länge äfter en del hård sågning , orginalsågblad Släng , nytt kvalitetssågblad , Tumme Upp.

-- En Hilti Cirkelsåg : Funkar prima äfter 5 år , Bytt klinga en gång , Tumme Upp.
-- En Bosch Sladdvinda med Radio : Håller än äfter 5 år , Tumme Upp.
-- En No-Name MIG-MAG : Funkar än äfter 10 år , svetsat en del bilar + annat skräp , Tumme Upp.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.