3 922 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Vindskiva för låg kan man höja genom att spika på 2 cm hög list
Gillar du inte dem har ju även HECO vindskiveskruv även om det var ont om kulörer och bara 25mm när jag kollade.Noramasen skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 062 inlägg
Problemet är ju att om vindskivebrädan är för låg mot pannorna så "lyfter" ju plåten där den ska vara nere i dalen på pannan eftersom den rider på högdelen av pannan.U Utdelning skrev:
Mina snickare som vill ha skräddarsydd plåt får se till att vindskivebrädan är 2cm högre än pannorna,för att plåten ska luta in mot taket... annars får dom göra om..
Men om man väljer plåt 'vindskivebeslag' istället för 'vattbrädesbeslag' löser man väl TS problem med prefabgrejor utan att ändra vindskivan eller låta plåtis specialbocka även om man är snickare eller takläggare?plåtrickard skrev:Problemet är ju att om vindskivebrädan är för låg mot pannorna så "lyfter" ju plåten där den ska vara nere i dalen på pannan eftersom den rider på högdelen av pannan.
Mina snickare som vill ha skräddarsydd plåt får se till att vindskivebrädan är 2cm högre än pannorna,för att plåten ska luta in mot taket... annars får dom göra om..
Men plåten lyfter ju inte. Den ligger precis så som en vattbrädesbeslag ska göra, plant på vindskivan och eftersom vindskivan sticker upp snäppet över pannorna så blir det en glipa. Eller har jag missat något?plåtrickard skrev:Problemet är ju att om vindskivebrädan är för låg mot pannorna så "lyfter" ju plåten där den ska vara nere i dalen på pannan eftersom den rider på högdelen av pannan.
Jag skulle säga att man använt fel plåtar. Det behövs ingen skräddarsydd plåt utan man skulle använt vindskivebeslag istället!
Husägare
· Glömminge Öland
· 29 inlägg
tack för bra svar . Tror det är riktigt med underlagspapp men skall kolla för det har slarvats med så mycket och många fel har gjorts. Stämmer att jag bor i Glömminge och det brukar alltid bli någon rejäl omgång med snö som vi fick i slutet av november förra året.A AndersS skrev:
Husägare
· Glömminge Öland
· 29 inlägg
Om vi nu låter höja 2 cm med att sätta på en list och låter plåtis se till att bocka till plåten bättre hoppas jag det kan fungera.F fribygg skrev:
Läs @Utdelning inlägg, troligtvis är det bara fel plåt som använts och om du får dit en riktig plåtslagare bockar han nog nya plåtar som passar.A Ann-Christine Lomosse skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför har jag så låga drifttider? Theresienstadt Diplomat 6
Värmepumpar -
Hur bör jag plinta/bygga bjälklag för denna altan
Altan & Uteplats -
Vad är detta för termostat (som har fastnat på varmt läge)
Värme allmänt -
Förslag på dykertpistol
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Liten solcellsanläggning för att toppa upp batteri
Solceller, Solfångare, Solenergi