250 läst · 3 svar
250 läst
3 svar
Vindpapp eller ångbroms
Hej! Är i full gång med att åtgärda en vägg som hade lite läckage från fönstret, fönstret är tätat såklart. Huset är från 1938 och tilläggsisolerarat på utsidan. På insidan fick jag ta bort dom gamla tretexskivorna, luftspalt, vindpapp vilket jag också tog bort för att torka ur den rejäla träsponten bakom. Min fråga är nu om jag kan sätta ny vindduk luftspalt och sedan gips eller krävs det ångbroms? Gärna motivering. Tack på förhand!
Alltid eftersträva befintlig konstruktion om den har fungerat i såpass många år. Ångbroms är ingen magisk duk, du bygger upp ångmotstånd i vindpappen och gipsen.kanelbullesemla skrev:
Hej! Är i full gång med att åtgärda en vägg som hade lite läckage från fönstret, fönstret är tätat såklart. Huset är från 1938 och tilläggsisolerarat på utsidan. På insidan fick jag ta bort dom gamla tretexskivorna, luftspalt, vindpapp vilket jag också tog bort för att torka ur den rejäla träsponten bakom. Min fråga är nu om jag kan sätta ny vindduk luftspalt och sedan gips eller krävs det ångbroms? Gärna motivering. Tack på förhand!
Man har normalt inte luftspalt inåt i ett hus. Har du möjlighet att skriva väggens hela uppbyggnad utifrån och in eller tvärtom.kanelbullesemla skrev:
Tack för svaren. Luftspalten blir en produkt av att jag får rikta upp väggen med tunn läckt inför gips.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ångspärr eller ångbroms för isolera golv med betongplatta
Golv -
Ångspärr, Ångbroms, vindpapp eller ingenting alls i uterum.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångbroms, plast eller vindpapp?
Isolering -
Lösull ångbroms eller vindpapp
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering av fristående gäststuga/bastu: Ångspärr, ångbroms eller vindpapp?
Isolering