T Thomas_Blekinge skrev:
Han har rätt. Vindsnurrorna står med omkring 1 km avstånd i havet. Och ganska svåra att träffa då träffytan är liten. Varje snurra är mellan 3 och 15 MW så liten verkan på elförsörjning.
Som ryss skulle jag ge mig på ställverk där ett skott kan slå ut flera hundra MW i effektöverföring. Varje kunnig skulle kunna peka på särskild känsliga delar men det vet ryssarna själva. Och dom tränar nu i Ukraina.
En rejäl tryckvåg fäller dom, men det enklaste är givetvis som påpekats att slå ut ställverk. Sveriges beredskap är god, som Per-Albin sa.

4774
Om försvaret hade sagt ja till den planerade vindkraftsparken öster om Gotland så hade det i praktiken inneburit att försvaret fått spana på Ryssland genom en flera mil bred och 370 meter hög mörkläggningsgardin.

Källa SvD Peter Wennblad

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Om försvaret hade sagt ja till den planerade vindkraftsparken öster om Gotland så hade det i praktiken inneburit att försvaret fått spana på Ryssland genom en flera mil bred och 370 meter hög mörkläggningsgardin.

Källa SvD Peter Wennblad
Han är nog inte riktigt informerad, Peter Wennblad.
Karta som visar planeringsområde för energiparken Pleione vid Gotland med koordinater och avstånd till sjöterritoriets och Sveriges ekonomiska zon gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartan är från MKBn. Det markerade området är planeringsområdet för parken Pleione med mellan 40-70 turbiner. Den grön ön till vänster är Gotland. Man ser att man kan dra siktlinjer från både norra och södra Gotland förbi parken som täcker hela Baltikum och Ryssland.
Det finns även synbarhetsanalyser för Pleione och en annan park i närheten som visar att fån många avsnitt på Gotlands östkust ser man inte turbinnaven överhuvudtaget.
Även om Wennblads jämförelse är rolig så är den ganska fel.

• Haha
returen
  • Laddar…
4774
Finnarna har inte heller parker mot Ryssland men oavsett så anser iaf inte jag att Östersjön är rätt plats överhuvudtaget pga Östersjöns kondition . Sedan tror jag inte heller att Putin kommer anfalla Sverige. Han är för gammal.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kartan är från MKBn. Det markerade området är planeringsområdet för parken Pleione med mellan 40-70 turbiner. Den grön ön till vänster är Gotland. Man ser att man kan dra siktlinjer från både norra och södra Gotland förbi parken som täcker hela Baltikum och Ryssland
Och på vilket sätt skyddar det om missilerna avlossas från Ryskt flyg som befinner sig strax öster om parken. En annan sak är att det krävs fler radarstationer än vad försvarsmakten har för att täcka alla vinklar runt vindkraftsparkerna. Det är inte bara att smälla upp en radarstation på Fårös nordspets. Den ska även kunna försvaras m.m. Blir ganska mycket extrasaker som ska bekostas av någon. Men kan vindkraftsbolaget betala försvaret för alla merkostnader vore det ju en möjlighet. Men något säger mig att ett kanske kinesiskt vindkraftsbolag kanske inte är villigt att sponsra svenska försvaret.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Svenska försvaret har i många år bara satt sig emot vindkraft utan att ge prövningsbara anledningar. Det verkar som en ryggmärgsreflex.
För att se runt vindparken krävs bara två fungerande radarstationer. Lär väl finnas övervakningspunkter på fastlandet också. Om Sverige inte har det så god natt.
För att göra en annan jämförelse: lägg tre fingrar vertikalt mellan ögonen. Det är mer än som vindparken skuggar. Ser du fortfarande grannens häck eller bil?
På den direkta frågan:
L lbgu skrev:
Och på vilket sätt skyddar det om missilerna avlossas från Ryskt flyg som befinner sig strax öster om parken.
I detta scenario är skillnaden mellan upptäckt och inte upptäckt mindre än en minut. Titta på staden Charkiv som ligger 3 mil från Ryssland. Flyglarm eller inte spelar ingen roll, folk hinner ändå ite ta sig till säkerheten.

• Haha
returen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I detta scenario är skillnaden mellan upptäckt och inte upptäckt mindre än en minut. Titta på staden Charkiv som ligger 3 mil från Ryssland. Flyglarm eller inte spelar ingen roll, folk hinner ändå ite ta sig till säkerheten.
Men det kanske gör att en luftvärnsenhet hinner bekämpa målet. Det kan säkert i vissa fall handla om sekunder. Vill du göra det lättare för ryssarna eller vad är det frågan om? Ifall vindkraftparker hjälper ryssarna vid ett angrepp mot Sverige så förstår jag inte hur man kan vilja ha dem. Eller tror du försvaret bara hatar vindkraft och inte ser några faktiska problem med dessa parker.

• Gilla
  • Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Sveriges beredskap är god, som Per-Albin sa.
Det var för att få befolkningen att somna om för i verkligheten var den inte det. Man fick beredskapen på banan lagom till krigsslutet..

T Thomas_Blekinge skrev:
Sverige skämmer ut sig:
[länk]
Utmärkt. Sämst på urdåliga lösningar är bara positivt. Vi bör inte bygga en enda offshoresnurra till och inga fler på land heller. Skadan de gör på vårt elsystem är redan för stor.

/M

• Gilla
Stig-Rune och 4 till
  • Laddar…
Jag som trodde Sverige hade grejer som inte står på fastlandet..dumma mig

Två militärflygplan från svenska flygvapnet i luften mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Svenska försvaret har i många år bara satt sig emot vindkraft utan att ge prövningsbara anledningar. Det verkar som en ryggmärgsreflex.
För att se runt vindparken krävs bara två fungerande radarstationer. Lär väl finnas övervakningspunkter på fastlandet också. Om Sverige inte har det så god natt.
För att göra en annan jämförelse: lägg tre fingrar vertikalt mellan ögonen. Det är mer än som vindparken skuggar. Ser du fortfarande grannens häck eller bil?
På den direkta frågan:

Lönsamheten hittills för VKV är usel.

https://l.facebook.com/l.php?u=https://www.affarsvarlden.se/artikel/vindkraftens-forluster-hade-varit-annu-storre-utan-ursprungsgarantier?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR30DMbB5c0uqW5qngstk8JmZlQTzRjQi6NphWZcCVt3XWlpVNyYKUUHq6Q_aem_Xjzbj1RTHbFjTRAgWpcu8Q&h=AT1z9j_oZVBi8mTxYnCF1NXDugeP2vyJVdnMw-YYu8vwdPj3ENT049XhBknVzM9ZjfwZHKczR6lJhbTFJOcUyYqCD36iHKP_r_2gtLaNqaR3rkJHs0B89g2hnu1SOcto2_ekKRh6RPS_&s=1

• Gilla
returen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag som trodde Sverige hade grejer som inte står på fastlandet..dumma mig

[bild]
Och hur många sådana här vi? Hur många fasta radarstationer? Hur många signalspaningssnläggningar?

Detta är inte en amerikansk film, det finns inte hundratals av varje, utan oftast kan du räkna på ena handens fingrar..
Vi köpte in modernt luftförsvar i form av Patriot, fyra eldenheter.. hur stor del av Sverige tror ni det kan försvara??

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lönsamheten hittills för VKV är usel.
Således betalar svenska skattebetalare och elnätsabbonenter till statliga kinesiska företag. Inget annat sätt som pengaströmmarna går ihop annars.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Således betalar svenska skattebetalare och elnätsabbonenter till statliga kinesiska företag. Inget annat sätt som pengaströmmarna går ihop annars.
Kanske något, kan bli en del kreditförluster för banker också. Men ibland har vi ju fått minuspriser som plåster på såren :)

L lbgu skrev:
Ifall vindkraftparker hjälper ryssarna vid ett angrepp mot Sverige så förstår jag inte hur man kan vilja ha dem.
Jag upprepar: jag gillar inte ryssarnas aggressivitet och ser ett hot mot Sverige. Men samtidigt ser jag att Försvaret framför problem med vindkraft som faktiskt inte finns om man tittar på kartor. Radarproblem kan finnas så klart och jag har angett länkar som tydligen beskriver det, samt lösningsförslag.
Försvaret avvisar kategoriskt vindkraft i Östersjön. Försvaret har inte beskrivit på vilket sätt störningar sker och det är förmodligen hemligstämplat. Men tyvärr tappar försvaret trovärdighet.

• Haha
  • Wow
  • Arg
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.