18 913 läst · 71 svar
19k läst
71 svar
Vilsen men välvillig -- 220m2 av ständig förvandling
Har duckat jobbet att göra klart bakom radiatorerna ännu; det hamnade en soffa framför så just nu är allt utom synhåll, men kommer ta upp den bollen när övriga projekt lugnat ned sig.
Barnrummet har varit prio senaste månaden. Före såg det ut såhär enligt mäklarbilden
;
Sedan dess har vi gjort om samtliga ytskickt samt byggt en garderob i hörnet. Golvet slipades och målades vitt, en fondvägg sattes upp och övriga väggarna målades i pastelliga färger plockade från fondväggen. Nu återstår listning, men i övrigt är rummet klart!
Barnrummet har varit prio senaste månaden. Före såg det ut såhär enligt mäklarbilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan dess har vi gjort om samtliga ytskickt samt byggt en garderob i hörnet. Golvet slipades och målades vitt, en fondvägg sattes upp och övriga väggarna målades i pastelliga färger plockade från fondväggen. Nu återstår listning, men i övrigt är rummet klart!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu när våren sakteliga börjar nå Norrbotten så blir nästa projekt att bygga ett staket runt tomten för att se till att ungen överlever till senhösten. Runt tomten går en stenmur som är ca 2 meter hög på högsta stället och utan något fallskydd för tillfället:
Planen är att bygga ett staket i den här stilen:
Skapade en separat tråd för att fråga om hur man får tag i sådant virke (vet nu att de heter 'okantat'), samt för idéer runt hur man på bästa sätt löser övergången mellan brädor och stolpar. Idéer uppskattas!
Logga in
Skapa konto
Planen är att bygga ett staket i den här stilen:
Logga in
Skapa konto
Skapade en separat tråd för att fråga om hur man får tag i sådant virke (vet nu att de heter 'okantat'), samt för idéer runt hur man på bästa sätt löser övergången mellan brädor och stolpar. Idéer uppskattas!
Jag säger tvärtom, ett sådant staket blir jättesnyggt ovanpå den stensatta slänten!
Staketet på bilden ser ut att inte ha några stolpar, det verkar vara två plankor. Annars finns det ju färdiga stolpar med spår.
Staketet på bilden ser ut att inte ha några stolpar, det verkar vara två plankor. Annars finns det ju färdiga stolpar med spår.
Ett år och totalt vettlös...Jonatan79 skrev:
Angående staket blev det svårare att få tag i virket än jag trott. Bara får erbjudande om taniga tallar med ambitionen ”det blir vad det blir” från en av de lokala sågarna; och med den inställningen kan jag lika gärna köra hönsnät. Får fundera mer på det.
Håller med om att stenhällen är fin, men fallhöjden på vänstersidan är runt två meter, så det behövs någonting där i alla fall.
Under tiden har vi färdigställt ungens domäner på insidan huset. Försöker mig på små panoramabilder så perspektivet är lite skevt;
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ikväll lär väl vara enda gången det är städat, så får passa på att fota.
Ett sånt staket blir otroligt "klättervänligt". När sedan barnet klättrat över så har du en ännu högre fallhöjd. När jag byggde staket runt altanen så var min enda tanke så svårklättrat som möjligt. Två liggande som bär virket med så pass stort avstånd att man inte kan stå på den nedre och få benet över staketet. Sedan stående 22x95 med 5cm mellanrum. Staketet är 100cm högt och pojken på 4 klarar inte klättra över.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ska byta ut trätrappan mot natursten--Behöver man bygglov?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
1947 --> Framtiden. Vår renoveringsresa
Socialt & Projekt -
Nivålist i metall, parkett --> klinkers >2m ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tegelhus 60-tal --> Vad för papp?
Stenhus -
En utedel --> luft + vatten -- erfarenheter?
Värmepumpar