Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vad gäller välviljan att göra mig nöjd så kan det vara så. Gräsen är hårfin mot att de gör allt de kan för att jag ska betala fakturan, annars är det en enorm minus affär. Men vad jag förstod på dem går de back ungefär vad offerten är på om det blir rätt denna gången. 3ggr matta har beställts. Ca 5-6 dagars arbete. Men jag har inte tid att tycka synd om dem.
Vårt badrum skulle vara klart 21 Mars så vi är ganska trötta på detta 😣

• Gilla
oas och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag och frugan bestämt oss för att beställa fiber. Det går inte att streama samtidigt eller spela tv-spel med Telias "30mbit" som egentligen är 16mbit. Det kommer bli Bahnhof 100/10 så fort fibern är inne. Dags att börja koppla in alla datauttag i huset. Har en 24p switch som legat i 2 år och en Asus monster router som legat i 6 mån. Ska bli gött att få igång allt :)

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Fiber blir under vecka 33. Då hinner jag gräva fram röret iallafall ;) 👍💪

Ramnemark skrev:
Idag har jag och frugan bestämt oss för att beställa fiber. Det går inte att streama samtidigt eller spela tv-spel med Telias "30mbit" som egentligen är 16mbit. Det kommer bli Bahnhof 100/10 så fort fibern är inne. Dags att börja koppla in alla datauttag i huset. Har en 24p switch som legat i 2 år och en Asus monster router som legat i 6 mån. Ska bli gött att få igång allt :)
Fiber äger. Vi har 100/10, det räcker till TV, IP-telefon och surf samtidigt utan problem. Framförallt är det väldigt stabilt, mäter alltid kring 90-95 Mbit/s hos bredbandskollen. :)

Är det öppen fiber? Vågar man fråga vad det är för installationsavgift? Vi fick betala 15 000kr för vår installation (bunden till det lokala energibolaget). Jag tyckte det var hutlöst och tvekade länge och försökte pruta men säljaren hävdade envist att det var bland det billigaste i landet. De flesta av grannarna hade valt att hoppa på så då gjorde jag det också i sista stund. Bör få det installerat nästa vecka.

Vi har stadsnätet så det är öppen fiber. Man kan välja mellan typ 6-7 olika leverantörer på deras sida. Jag missade när de drog fiber i hela området (köpte huset precis efter) då det kostade 4800kr att ansluta sig. Nu får jag betala för en efteranslutning och det kostar 18000kr. Sen har vi nätavgift på 125kr/mån i 10 år utöver det. Så det är inte speciellt billigt men jag kan inte få högre via ADSL :(.

Ramnemark skrev:
Vi har stadsnätet så det är öppen fiber. Man kan välja mellan typ 6-7 olika leverantörer på deras sida. Jag missade när de drog fiber i hela området (köpte huset precis efter) då det kostade 4800kr att ansluta sig. Nu får jag betala för en efteranslutning och det kostar 18000kr. Sen har vi nätavgift på 125kr/mån i 10 år utöver det. Så det är inte speciellt billigt men jag kan inte få högre via ADSL :(.
Vi får betala ungefär 20000:- inkl grävning för öppen fiber med många leverantörer. Detta är dock standardkostnad ska man efteransluta sig här så blir det dyrare. Så din avgift är ju såklart hög jämfört med dina grannar men som efteranslutning kanske ändå ganska normal.

Korvgubbe
Det är inte speciellt dyrt heller om man tänker på hur många år man kommer ha glädje och nytta av den. ;)

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Vi får betala ungefär 20000:- inkl grävning för öppen fiber med många leverantörer. Detta är dock standardkostnad ska man efteransluta sig här så blir det dyrare. Så din avgift är ju såklart hög jämfört med dina grannar men som efteranslutning kanske ändå ganska normal.
Jo vad man läst på forumet så är det en okej kostnad. Men det är ändå 300% mer än grannarna. Men efter att ha ändrat lite i tv-utbudet så inkl avbetalning på anslutningen på 4 år så blir månadskostnaden bara 70kr mer. Så det är smärtfritt.

Nu har jag fått en påminnelse på badrumsfakturan. Verkar som de sålt skulden till swedbank och att banken inte vet att den är bestriden. Hur funkar juridiken här? Jag har ju ett avtal med golvfirman och det har inte följts, därför är fakturan bestriden tills vidare. Bara för att företaget säljer skulden så gör väll inte det att jag får ett avtal med swedbank? Jag har mejlat iallafall och bifogat båda bestridda fakturorna. Vi kommer nog få pratas vid igen då det kommer bli ett prisavdrag även när jobbet är utfört korrekt.

Vi har sålt fakturor på mitt jobb. Det ser såklart olika ut beroende på avtal, men i vårt fall var det såhär:

Om kunden bestrider fakturan och man inte enas så kräver factoringbolaget tillbaks pengarna av säljaren. I vårt fall var vi dessutom personligt ansvariga för dessa fakturor som vi sålde, om det blev återkrav.

Fakturor över ett visst belopp fick köparen bekräfta att de var korrekta. I det fallet går det i efterhand inte att bestrida, eftersom man som köpare avsagt sig den rätten.

Om kunden inte betalar så står factoringbolaget för alla åtgärder kring inkasso etc. Samma sak om köparen går i konkurs till exempel. Vi som säljare påverkas överhuvudtaget inte.

Man kan ju tänka sig att byggfirman i detta fall gärna vill vänta med att meddela Swedbank för att slippa betala tillbaks. Korkat beteende, givetvis. För oss har det alltid varit smidigt när det blivit fel (för det blir det ibland). Vid några tillfällen har vi fått betala för det, vid några tillfällen har det gått utan extra kostnad.

Ja jag vet inte hur det ser ut men i vårt kontrakt står det att det är 10 dagars faktura efter jobbet är klart. Jobbet har aldrig hunnit bli klart då vi sagt ifrån såfort vi sett nått som inte stämmer. Och jag fick påminnelsen samma dag som han flytspacklade golvet för 3e gången, så det kan definitivt inte räknas som färdigt. Men det är jobbigt för mig som köpare om jag måste bestrida en faktura till ett företag jag inte har någon business med. Det borde räcka att bestrida den mot de jag skrivit kontrakt med. Vi får se hur det artar sig....

123abc skrev:
Har du nära till saltvatten eller någon industri?
Så där har deras handtag gjort i alla år.
Det är Fix som tillverkar dem.
Efter ett tag får du glapp i dem när en o-ring går sönder o faller bort.

Att först skicka en faktura till dig i företagets namn och sen skicka en faktura/påminnelse från ett factoring företag är inte tillåtet om jag minns rätt.
Antingen säljer man sin faktura direkt eller så skickar man den själv. Inte blanda in andra mitt i processen!

verktygsgurun skrev:
Att först skicka en faktura till dig i företagets namn och sen skicka en faktura/påminnelse från ett factoring företag är inte tillåtet om jag minns rätt.
Antingen säljer man sin faktura direkt eller så skickar man den själv. Inte blanda in andra mitt i processen!
Är nästan helt säker på att du har rätt. Man måste avstryka den räkning företaget skickat om man skall sälja fakturan. Tror även herr ramnemark måste meddelas om detta.

Har själv varit ut för detta. Dock kanske ett mer service-minded företag. Då fick jag en makulerad faktura med ett meddelande om att fakturan kommer säljas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.