Finns det något alternativ till DECT som strålar mindre (förutom mobiltelefon då tydligen) .

I min enfald trodde jag det var endast marginell strålning, typ "are you alive"-signal som skickades från basenheten till handenheterna förutom när man pratar i den.

Intressant detta med strålningen. Finns det något sätt att mäta detta för en lekman i hemmet? På jobbet sitter jag 2 meter från en wifi /lan sändare. Kanske inte helt bra?

Tack,
Per

Jo, det stämmer. När du inte pratar i telefonen så skickar en hyffsat modern DECT precis som du säger bara "are you alive?" lite då och då.

Jag skulle inte orat mig om jag hade ditt kontor. De sändarna får som sagt sända som mest 100mW totalt och eftersom de är rundstrålande (dvs effekten skall räcka åt alla håll) och effekten avtar snabbt så blir det inte så mycket kvar redan på korta avstånd.

Fick tag på cat6 oskärmad kabel.

Frågan är, räcker det med cat5e jack/ kontakter eller bör man ha cat6 utag också? ??? :confused:

cat 6 uttagen/jack är ca: 50% dyrare på kjell.com .

Vill ha framtidsäkrat med 1GBit kapacitet i hemnätverket.

Tack,
Per

5E är specade för just 1Gbit så de duger fint för det :)

M
DECT kan störa trådlös nätverk ordentligt, sen får det vara hur som helst med "fakta". Så undvik att ha DECT huvudenheten i närheten med nån trådlös enhet för nätverket..., framför allt om nu har en dekoder som går att koppla upp mot Internet. Då kan DECT:en "frysa" bl.a Eurosport å TV4 kanalerna..., tro mig, jag vet. ;-)

magentis

zombieboy skrev:
Finns det något alternativ till DECT som strålar mindre (förutom mobiltelefon då tydligen) .

I min enfald trodde jag det var endast marginell strålning, typ "are you alive"-signal som skickades från basenheten till handenheterna förutom när man pratar i den.
Ja, om du nöjer dig med bara ett handset så har Siemens nu någon "green line" eller "eco friendly" eller vad de nu kallar dem som i alla fall inte skickar "are you alive"-signalen till telefonen när den sitter i basstationen för laddning. (Ja, andra DECT-telefoner är faktiskt typiskt så konstruerade, dvs basstationen pratar via radiolänk med telefonen även när den sitter på laddning i densamma). Men om du skall ha flera handenheter (och det vill man ju typiskt, inte riktigt lika stor nytta annars) så kan den naturligtvis inte använda den här finessen.

mats_o skrev:
5E är specade för just 1Gbit så de duger fint för det :)
Fast om man ändå drar cat6 så tycker jag inte att det är någon idé att snåla på uttagen?

magentis skrev:
DECT kan störa trådlös nätverk ordentligt, sen får det vara hur som helst med "fakta". Så undvik att ha DECT huvudenheten i närheten med nån trådlös enhet för nätverket..., framför allt om nu har en dekoder som går att koppla upp mot Internet. Då kan DECT:en "frysa" bl.a Eurosport å TV4 kanalerna..., tro mig, jag vet. ;-)

magentis
DECT brukar vanligtvis inte vara någon större källa till WLAN-bekymmer i Europa (de ligger inte i på samma band, till skillnad från exv. mikrovågsugnar), men i USA gör de det, så där kan de gott och väl sänka ett helt WLAN. Du har månne inte "Amerikanska" telefoner?

Sedan så är det ju alltid smart att inte ha någon annan elektronik precis kloss uppå sin basstation, det finns mycket skräp som inte klarar EMC-direktivet. Nu brukar ju iofs just trådlösa telefoner (iaf av välkända fabrikat) vara ganska bra eftersom de ändå måste mätas upp (de är ju radiobaserade sas från början).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.