Visst är det så. Jag kan naturligtvis bara jämföra med min situation före och efter. I mitt fall handlade det om en gammal oljepanna. Att byta ut den mot en ny och köpa en pelletsbrännare blev (nästan) lika dyrt som bergvärmeanläggningen.Yondalar skrev:
Allt beror naturligtvis på förutsättningarna och jag vet också att priset på en installation idag är betydligt högre än de 83000 kronor som jag gav 2001. Kan bara i efterhand konstatera att det är min bästa investering och den är intjänad på bara några år. För 83000:- får man idag 10 kubik olja som i mitt fall tidiagre skulle ha räckt i 2,5 år. Betalar idag ca 6500:-/år (7800 kwh/år).
Nu handlar det ju om en gratistidning och en gratistidning lever på annonspengar och köpta artiklar. Men nu kanske jag generaliserar igen?Robert Keskitalo skrev:
Man bör också veta att det är enklare (billigare ??) att importera Pellets... änn tex EL... Vilket gör att förhoppningsvis om/när marknaden är tillräckligt stor så kommer det komma utlänska tillverkare på marknaden..
Men det kan man ju kanske bara hoppas på.. :-/
Sen har vi alla dessa med Självdrag som byter till Bergvärme, vilket får kostader som dom inte har tänkt på. Ventelationen i det gammal självdragshuset har helt slutat att fungera.. + kallare vind
Vilket i sin tur kan resulter till fukt problem på vinden, efter som energirådgivaren också tycket att man skulle slänga på 30Cm miniral ull på viden och sedan köra med bergvärme..
Jag skulle sattsa mina pengar på att köpa aktier i en Möggelsanerar firma.. För dom lär ha fullt upp om några år..
nu tror jag att dom som är på detta forum läser på sig en hel del.. Vilket också gör att dom inte kommer att gå på pumpen. Men den stora massan ???
Bergvärme är Kannon i vissa hus.. en Katastrof i andra..
Energi val är som det stod i artikeln personligt, huspersonligt.!
Men det kan man ju kanske bara hoppas på.. :-/
Sen har vi alla dessa med Självdrag som byter till Bergvärme, vilket får kostader som dom inte har tänkt på. Ventelationen i det gammal självdragshuset har helt slutat att fungera.. + kallare vind
Vilket i sin tur kan resulter till fukt problem på vinden, efter som energirådgivaren också tycket att man skulle slänga på 30Cm miniral ull på viden och sedan köra med bergvärme..
Jag skulle sattsa mina pengar på att köpa aktier i en Möggelsanerar firma.. För dom lär ha fullt upp om några år..
nu tror jag att dom som är på detta forum läser på sig en hel del.. Vilket också gör att dom inte kommer att gå på pumpen. Men den stora massan ???
Bergvärme är Kannon i vissa hus.. en Katastrof i andra..
Energi val är som det stod i artikeln personligt, huspersonligt.!
Per-Erik: På vilket sätt får du ihop ekvationen att bergvärme skulle ge mögelskador? Menar du att en kall vind (kall eftersom skorstenen inte används?) ger mögel? Och skulle det bli ännu mera mögel om man dessutom tilläggsisolerar vinden (på rätt sätt med fuktspärr)?
Varför skulle självdragsventilationen bli sämre med bergvärme? Mina ventilationskanaler i skorstenen fungerar lika bra oavsett om jag eldar i den eller inte ??? Jag har ju inte murar igen skorsten
Varför skulle självdragsventilationen bli sämre med bergvärme? Mina ventilationskanaler i skorstenen fungerar lika bra oavsett om jag eldar i den eller inte ??? Jag har ju inte murar igen skorsten
JLT, termikens lagar. Varm luft stiger uppåt . Varm murstock = varmare luft = mer drag. Därför är det ett jäkla drag på vintern och rätt kasst på sommaren med självdrag (varmare luft ute och inne + mindre eldning).
Om man tilläggsisolerar på rätt sätt, dvs ombesörjer en god ventilation + fuktspärr så går det utmärkt antar jag. Gör alla så???
Sen har du den kalla källaren på det blir ganska unket därnere om man inte petar in något element som ersättning för förbränningspannan.
M a o håller jag med Per-Erik.
Om man tilläggsisolerar på rätt sätt, dvs ombesörjer en god ventilation + fuktspärr så går det utmärkt antar jag. Gör alla så???
Sen har du den kalla källaren på det blir ganska unket därnere om man inte petar in något element som ersättning för förbränningspannan.
Nu gällde ju frågan varför det skulle bli sämre ventilation/mer mögel med just bergvärme. Även om man inte har bergvärme så eldar man ju inte i skorsten på sommaren. Att det generellt fungerar sämre med självdrag på sommaren förstår jag, men det problemet hade jag även när jag eldade med ved och det beror väl inte på bergvärmen? Har själv inte märkt någon skillnad sedan bytet till bergvärme.Pebbe skrev:JLT, termikens lagar. Varm luft stiger uppåt . Varm murstock = varmare luft = mer drag. Därför är det ett jäkla drag på vintern och rätt kasst på sommaren med självdrag (varmare luft ute och inne + mindre eldning).
Så min fråga kvarstår: varför skulle självdragsventilationen bli sämre med bergvärme?
Angående tilläggsisolering: Antar att alla gör så idag. Var väl lite si och så med det tidigare. Min fråga kvarstår även här: varför skulle det bli mer mögel på vind vid tilläggsisolering i kombination med bergvärme?
Angående källaren: Håller 1/4 av källaren uppvärmd (tvättstuga). Resten är ouppvärmt och håller som lägst +7 grader (vid minus 30). Har inte märkt av någon unken lukt. Det är möjligen någon grad kallare än tidigare, men klimatet i källaren har inte förändrats till det sämre.
Har ni som kommer med dessa påståenden själva upplevt dessa problem eller är de bara gripna ur luften?
Ok ok ok.. lite missförstånd här.. 8)
ALL tillägsisolering riskerar att ge fuktskador. pga kallare vind. Givetvis ökar det i och med att murstoken blir kall då vinden blir ännu kallare.. Framförallt i äldre hus som inte har någon diffspärr (på ett ungefär alla hus äldre än 1970)!!!
Tar man dessutom bort den enda ventelationen som tar bort en stor del av den fuktiga luften (gör genom kall skorsten), så hamlar den fukten från boytan på vinden där den möter den KALLA VINTER luften (=kan bli kondens) så ökar det givetvis risken för fuktskador! eller?
Ja Självdraget funkar bäst på vintern (det är väll i stortsätt ändast då den fungerar)! Dock är risken kör att det ska bildas kondens på vinden mycket liten på sommaren o större på vintern.. eller hur?
Det en värmepumpsleverantör borde göra är att informera om detta sammt att förbättra ventelationen! hur månag gör detta?
Snakar man då med en energirådgivare så är det första han kommer säga: Till läggsisolera på vinden, byt sen uppvärmings alternativ, till tex Bervärme/pelletsvärme.
Efter som många energislukande hus är äldre (för 70-talet) så är det många som väljer bergvärme alternativet, vilket är självklart om man stirrar sig blind på plånboken.
Det jag vill få fram är att RISKEN är större med tex Bergvärme\fjärrvärme, änn tex ved\pellets. Vilket kan göra att det blir välldigt dyrt i längden..
Jag tycker man ska välja det som är bäst för huset grundat på vad man har för hus. Jag tycker att det är Installatörernas ansvar också.
Själv skulle jag också vilja ha Bergvärme, kanske i ett annat hus inte i det jag har i dag..
Som tur är så har jag inga egna erfarenheter av fuktskador på min vind. Där i mot så litar jag sunt bond förnuft. Och tänker inte tillägsisolera vinden så länge El-pannan snurrar i källaren..
ALL tillägsisolering riskerar att ge fuktskador. pga kallare vind. Givetvis ökar det i och med att murstoken blir kall då vinden blir ännu kallare.. Framförallt i äldre hus som inte har någon diffspärr (på ett ungefär alla hus äldre än 1970)!!!
Tar man dessutom bort den enda ventelationen som tar bort en stor del av den fuktiga luften (gör genom kall skorsten), så hamlar den fukten från boytan på vinden där den möter den KALLA VINTER luften (=kan bli kondens) så ökar det givetvis risken för fuktskador! eller?
Ja Självdraget funkar bäst på vintern (det är väll i stortsätt ändast då den fungerar)! Dock är risken kör att det ska bildas kondens på vinden mycket liten på sommaren o större på vintern.. eller hur?
Det en värmepumpsleverantör borde göra är att informera om detta sammt att förbättra ventelationen! hur månag gör detta?
Snakar man då med en energirådgivare så är det första han kommer säga: Till läggsisolera på vinden, byt sen uppvärmings alternativ, till tex Bervärme/pelletsvärme.
Efter som många energislukande hus är äldre (för 70-talet) så är det många som väljer bergvärme alternativet, vilket är självklart om man stirrar sig blind på plånboken.
Det jag vill få fram är att RISKEN är större med tex Bergvärme\fjärrvärme, änn tex ved\pellets. Vilket kan göra att det blir välldigt dyrt i längden..
Jag tycker man ska välja det som är bäst för huset grundat på vad man har för hus. Jag tycker att det är Installatörernas ansvar också.
Själv skulle jag också vilja ha Bergvärme, kanske i ett annat hus inte i det jag har i dag..
Som tur är så har jag inga egna erfarenheter av fuktskador på min vind. Där i mot så litar jag sunt bond förnuft. Och tänker inte tillägsisolera vinden så länge El-pannan snurrar i källaren..
ang källaren.. så är det ju många som när dom hade en panna hade runt 16 grader i källaren utan element.. många har ju typ Gillestuga o liknade.
efter VP installatioen så upplevs källaren som IS kall (av många).. därför brukar till o med instalatörerna rekomendera elemten och/eller fläckt konvector i källaren.
Lukten brukar ju komma från fukt som går genom grund muren.. värmen kan ju faktiskt torka upp grundmuren..
utan värme så kan lukt komma.. dock inte vanligt på vintern skulle jag tro = Käle.. vår/höst är det nog som värst..
Hur vet jag detta då??
förra ägaren kastade ut oljepannan i förmån av en EL panna (kan man ju likna med en värmepumpsinstallation). Förra ägaren tycket då att källaren blev välldigt kall, samt att unken lukt kom. Förra ägaren installerade då element, vatten buret som tur va.. hans problem försvann i o med det.. dock så har nu unken lukt kommit tillbaka fast det beror mera på att det behövs dräneras om.
Så nej jag har inga egna erfarenheter helt tagit i luften. Men det är jag glad för
efter VP installatioen så upplevs källaren som IS kall (av många).. därför brukar till o med instalatörerna rekomendera elemten och/eller fläckt konvector i källaren.
Lukten brukar ju komma från fukt som går genom grund muren.. värmen kan ju faktiskt torka upp grundmuren..
utan värme så kan lukt komma.. dock inte vanligt på vintern skulle jag tro = Käle.. vår/höst är det nog som värst..
Hur vet jag detta då??
förra ägaren kastade ut oljepannan i förmån av en EL panna (kan man ju likna med en värmepumpsinstallation). Förra ägaren tycket då att källaren blev välldigt kall, samt att unken lukt kom. Förra ägaren installerade då element, vatten buret som tur va.. hans problem försvann i o med det.. dock så har nu unken lukt kommit tillbaka fast det beror mera på att det behövs dräneras om.
Så nej jag har inga egna erfarenheter helt tagit i luften. Men det är jag glad för
Angående källaren så dränerade jag om för ett par år sedan. När vi köpte huset hade det stått "övergivet" i flera år och fukten rann på väggarna. Utan den åtgärden hade det naturligtvis inte fungerat så bra.
Naturligtvis spelar det roll vad källaren används till. Skulle jag ha gillestuga eller annat bostadsrum så skulle jag naturligtvis sätta in extra radiatorer. Inför framtiden har jag förberett för extra radiatorer i samband med att jag i somras bytte hela rörsystemet till radiatorerna. Hittills har jag inte frusit, men att fixa bilen i garaget när det är -30 ute och +7 i garaget kanske inte är så kul Men sådana vintrar verkar tillhöra historien
Naturligtvis spelar det roll vad källaren används till. Skulle jag ha gillestuga eller annat bostadsrum så skulle jag naturligtvis sätta in extra radiatorer. Inför framtiden har jag förberett för extra radiatorer i samband med att jag i somras bytte hela rörsystemet till radiatorerna. Hittills har jag inte frusit, men att fixa bilen i garaget när det är -30 ute och +7 i garaget kanske inte är så kul Men sådana vintrar verkar tillhöra historien
JLT, samma sak gäller för installation av elpanna , mindre vanligt idag dock.
Tyvärr är inte så fallet. jag har en kåk från -49. "tilläggsisolerad av förre ägaren". Det bestod av berg med minerall ull upptryckt på vinden inga luftspalter. Det hade inte skett någon skada ännu så det var bara och rensa bort ullen och jämna till spånen. Som tur var eldades det i en panna som torkade upp en del.
Så svaret på ditt antagande är att nej alla gör inte rätt.
Peppar peppar så eldar faktiskt jag även på sommaren (pellets)
Jamen,varför bergvärme. ???FTX eller frånluft-VP,och pellets är alternativ.Eller som jag tycker FTX+luft/luft VP och pellets.Bra ventilation flexibel värme och modern VP till lågris.Dagens bergvärmepumpar är fortfarande av on/off typ,och kolv eller scroll kompressor.Köper du de bästa luft/luft idag betalar du 20 kkr för inverter med twinrotary kompressor med COP 2 till mellan -15 och -20.Men som tur är,valet är fritt.Sol för varmvatten är också intressant,och vacuum fångarna sjunker i pris.Isolering är också bra att satsa på,billig i drift.
Då är det bara att byta ut sin bergvärmeanläggning. Verkar ju helt kasst med bergvärme. Varje morgon man vaknar är man skraj att kompressorn pajat eller att det är ett helt mögelberg på vinden. Dit upp vågar man knappt gå och titta längre.
Nejdå JLT,bli inte stött.Bergvärme är helt klart rätt val för en del.Bekvämt,för den som inte vill bry sig om värmen,den bara finns där.Vilket är det viktigaste för många.Kör man kobinerat så ska man vara lite insatt och intresserad.Men jag tycker att man ska driva på de svenska VP montörerna (tillverkarna) mot utveckling.Häromåret hade IVT nya färger på skåpet som den stora nyheten.Det säljer väl bättre än modern teknik.