2 614 läst · 35 svar
3k läst
35 svar
Villa magasinet
Sida 1 av 3
Jag fick gratistidningen Villa magasinet idag,och ser där ett reportage där man intervjuat energirådgivare i landet.En säger att "En slang i berget ansluts till en kompressor som omfördelar värmen i berget in i villan,en investering som höjer andrahandsvärdet eftersom operationen inte längre gör dig elberoende".Är det så de ger råd,så förstår man haussen.Skitsnack är det,man blir inte oberoende av el,utan snarare slav under elbolagen,eftersom investeringen är såpass stor.Värmen omfördelar sig???Man driver en kompressor med en elmotor som konsentrerar värmen.Hur mycket den höjer värdet är också osäkert,då det finns en del problem kring bergvärme.Det varnas också för billiga luft/luft VP,något som jag håller med om.Satsa isåfall på en av vinnarna i r&r testet.För övrigt borde varje hus ha en skorsten att elda ved,pellets eller briketter,och då modern utrustning med låga utsläpp,gärna i kombination med sol och en bra luft/luft-VP,eller FTX.
Som vanligt är det de bakåtsträvande vedeldarna som klagar på bergvärme. Jag har bergvärme och är ingen slav under elbolagen. Betalar 1300:- per månad för 7000 kwh hushållsel och 7800 kwh uppvärmning. Antar att även de som eldar med ved förbrukar ett antal tusen kwh/år. Till detta tillkommer under ytterligare tre år 1000:-/mån i avbetalning på värmepumpen. Att investeringen var relativt stor spelar mindre roll, då jag innan förbrukade olja för 3000:-/mån + hushållsel. Ved har aldrig varit ett alternativ, däremot funderade jag på pellets. Av utrymmesskäl valdes det bort, samt att kostnaden inte blev speciellt högre med bergvärme eftersom den gamla pannan även skulle bytas.
De riktiga slavarna är de som är tvungna att ständigt fylla på pannan med ved. Snacka om slaveri
Naturligtvis stiger värdet på fastigheten om man har en rätt installerad anläggning. Bara att visa elräkningen för blivande köpare. Där står det svart på vitt.
De riktiga slavarna är de som är tvungna att ständigt fylla på pannan med ved. Snacka om slaveri
Naturligtvis stiger värdet på fastigheten om man har en rätt installerad anläggning. Bara att visa elräkningen för blivande köpare. Där står det svart på vitt.
Allt beror ju på vad man jämför med. Tittar man rent statiskt på en jämförelse mellan t.ex. olja och bergvärme idag, så är det ju jättetrevligt att man med bergvärme (eller någon annan pump) sänka sina kostnader. MEN, det intressanta är ju att blicka framåt också. Vad är elpriserna om 2 år, eller 5 år, eller 10 år? Har priserna ökat med 100%, eller kanske mer? Sverige har låga elpriser jämfört med övriga Europa, kan vi ha det för alla framtid? NJa, troligtvis inte, fast även detta beror ju på vem man frågar. Och en sak är klart: Om elpriserna ökar med 100% inom en snar framtid vill inte jag investera 80' i t.ex. jordvärme för då blir driften alldeles för dyr, plus att livslängden på pumpen är väldigt oviss.
Frågan är snarare: Vilket uppvärmningssätt har jag fullt kontroll på när det gäller priset i framtiden? De som säljer värmepumpar hävdar att pellets kommer att beskattas på ett sätt som gör att det på något sätt kommer att följa priset på el; vem vet om detta stämmer? Hur kommer priserna på ved att fluktuera i framtiden? Är kanske ved det som blir säkrast när det gäller pris?
Sist men inte minst: Avvägning mellan pris oc komfort. Hur mycket är det värt för mig att slippa sota en panna, eller slippa bära ved? Även fritid är värt pengar, och det ska ju också vägas in.
/Kristian, som snart ska byta från direkt-el till något annat i sin Skånelänga...
Frågan är snarare: Vilket uppvärmningssätt har jag fullt kontroll på när det gäller priset i framtiden? De som säljer värmepumpar hävdar att pellets kommer att beskattas på ett sätt som gör att det på något sätt kommer att följa priset på el; vem vet om detta stämmer? Hur kommer priserna på ved att fluktuera i framtiden? Är kanske ved det som blir säkrast när det gäller pris?
Sist men inte minst: Avvägning mellan pris oc komfort. Hur mycket är det värt för mig att slippa sota en panna, eller slippa bära ved? Även fritid är värt pengar, och det ska ju också vägas in.
/Kristian, som snart ska byta från direkt-el till något annat i sin Skånelänga...
Lycka till med bytet. Visst är det många faktorer som spelar in när man väljer ny värmekälla. Eftersom du idag har direktel så kommer du att tjäna pengar hur du än gör
Tyvärr är det väl så att om priset på el stiger, så kommer även priset på pellets/ved (om man inte tillgång till gratis ved) att stiga. När jag skaffade bergvärme -01 kostade 1 ton pellets 1200 om jag inte minns helt fel. Såg en prisuppgift för ett tag sedan på 1700 :-/ton. Samtidigt har mitt elpris stigit från 79 öre/kwh år 2001 till dagens pris 93 öre/kwh inkl alla avgifter (tecknade nytt treårsavtal idag!) så visst följer pelletsen elprisutvecklingen.
Tyvärr är det väl så att om priset på el stiger, så kommer även priset på pellets/ved (om man inte tillgång till gratis ved) att stiga. När jag skaffade bergvärme -01 kostade 1 ton pellets 1200 om jag inte minns helt fel. Såg en prisuppgift för ett tag sedan på 1700 :-/ton. Samtidigt har mitt elpris stigit från 79 öre/kwh år 2001 till dagens pris 93 öre/kwh inkl alla avgifter (tecknade nytt treårsavtal idag!) så visst följer pelletsen elprisutvecklingen.
Förutsätter att du har en schysst panna att sätta brännaren i, annars tillkommer en massa sköna tusenlappar ;DMickew skrev:
Återigen: Glöm inte att sotaren kostar pengar. Kollade på pelletsforumet och det var någon som hade sotarbesök 4 ggr/år. Här hemma har vi inte sett röken av sotaren på tre år. Finns pengar att spara även på det...
JLT,Jag skrev slav under elbolagen medvetet tillspetsat,som motvikt till det vilseledande(lögnaktiga) i att säga att bergvärme gör dej oberoende av el.Märkvärdigt också att en energirådgivare antyder att investeringskostnaden kan man mer eller mindre strunta i,ett trix som försäljare tar till för att bättra på kalkylen.Jovisst bergvärme är ett ekonomiskt alternativ för många,men inte för så många som "gått på" det.Rätt kalkylerat är riktig återbetalning av hela summan,och visst bekvämligheten är värt mycket för många.Men lägg till kostnad för ved eller pelletskamin,i alla fall jag vill inte bo i ett hus utan eldningsmöjlighet.
Jomen Robert,det allvarliga är att beskrivningen av funktion och antydningen att kostnaden för anläggningen är att betrakta som "bankbok" framförs till hela folket i en gratistidning.Och som den stora allmänheten tar som fakta i vad de tror är en energirådgivares ord.
Jag håller med , det är förjävligt.Postad av: Emilsson Postad den: Idag kl 18:33
Jomen Robert,det allvarliga är att beskrivningen av funktion och antydningen att kostnaden för anläggningen är att betrakta som "bankbok" framförs till hela folket i en gratistidning.Och som den stora allmänheten tar som fakta i vad de tror är en energirådgivares ord.
Efter några år på detta forum borde jag veta bättre än att ge mig in i detta religionskrig. Kan ändå inte låta bli.
Rent objektivt tycker man att en bergvärmepump borde höja värdet på ditt hus. Frågan är om det i praktiken är så.
Min uppfattning är att kunden inte är så rationell. Det är mer magkänslan som styr en husköpare än granskandet av elräkningen. Möjligtvis kanske en medelålders Timell-wannabe tycker att det är "rediga grejer med en bergvärmepump". Fast samma känsla kanske du uppnår lite billigare om du upplyser denne att din Dewalt-maskin-samling ingår i priset.
mvh
David den kätterske
Rent objektivt tycker man att en bergvärmepump borde höja värdet på ditt hus. Frågan är om det i praktiken är så.
Min uppfattning är att kunden inte är så rationell. Det är mer magkänslan som styr en husköpare än granskandet av elräkningen. Möjligtvis kanske en medelålders Timell-wannabe tycker att det är "rediga grejer med en bergvärmepump". Fast samma känsla kanske du uppnår lite billigare om du upplyser denne att din Dewalt-maskin-samling ingår i priset.
mvh
David den kätterske
Ja, Jureit, visst är det så.
med bergvärme går det för visso åt mindre el,
men oberoende av el blir man inte.
Värmepumpen behöver en del för att snurra runt kompressorn. Lika tokigt som att en oljepanna klarar sig utan el... Not!
Vid totalt strömavbrott funkar bara bergslagskamin, kakelugn och kökspanna. Å fotogenkök å laga makaroner på
med bergvärme går det för visso åt mindre el,
men oberoende av el blir man inte.
Värmepumpen behöver en del för att snurra runt kompressorn. Lika tokigt som att en oljepanna klarar sig utan el... Not!
Vid totalt strömavbrott funkar bara bergslagskamin, kakelugn och kökspanna. Å fotogenkök å laga makaroner på
Av egen erfarenhet av energirådgivarna i min kommun kan jag säga att jag inte är direkt förvånad..., jag hoppas och tror att det fungerar bättre med energirådgivare på andra ställen. Detta forum är trots, (eller kanske p.g.a ) sina religionskrig, ett ypperligt forum om man vill veta fördelar (och nackdelar) med olika alternativ, fortsätt kriga bara!jureit skrev:
NWEN
energirådgivare - ja man undrar ibland om vissa av dom har provision
JLT - ta dig en titt på priskurvan för förädlat biobränsle. Du fick med den "enda" prishöjning som varit under snart 15 år. Leverantörerna insåg ("alla" inom ett halvt år) att priset blev för bra i relation till alternativen (el, olja), dvs ett utrymme för ev skattepålägg måste täppas till.
JLT - det finns flera fall där villaägaren kunde ha behållt sin dirverkande el istf att installera bergVP om man gör en bedömnning utifrån kronor.
...omskola ingenjörer med vent-, värme-, energi-, osv utbildning - de förstår sig ändå inte på på detta med uppvärmning av hus och vad det får för konsekvenser och vad det kostar. Tacka vet jag VPförsäljare, de vet hur mycket du kommer att tjäna och hur det funkar i just ditt hus.
heja, heja...
JLT - ta dig en titt på priskurvan för förädlat biobränsle. Du fick med den "enda" prishöjning som varit under snart 15 år. Leverantörerna insåg ("alla" inom ett halvt år) att priset blev för bra i relation till alternativen (el, olja), dvs ett utrymme för ev skattepålägg måste täppas till.
JLT - det finns flera fall där villaägaren kunde ha behållt sin dirverkande el istf att installera bergVP om man gör en bedömnning utifrån kronor.
...omskola ingenjörer med vent-, värme-, energi-, osv utbildning - de förstår sig ändå inte på på detta med uppvärmning av hus och vad det får för konsekvenser och vad det kostar. Tacka vet jag VPförsäljare, de vet hur mycket du kommer att tjäna och hur det funkar i just ditt hus.
heja, heja...
Precis, så är det. När priset på pellets blir för bra i relation till alternativen så väljer leverantörerna att höja priserna. Så kommer det alltid att vara. Höjt elpris = höjt pris på alternativen.Yondalar skrev:energirådgivare - ja man undrar ibland om vissa av dom har provision
Kollade lite snabbt på nätet och fann följande länk:
http://www.mafa.se/pdf/Pelletsvarme_MAFA.pdf
Där framgår att priset på pellets konstant stigit sedan 1996. Från 25 öre till 40 öre/kwh 2002. En höjning med 60%. Man kan också se att pristvecklingen på de olika alternativen (el/olja) haft ungefär samma prisutveckling, så att det skulle handla om citat "en enda prishöjning" stämmer alltså inte.