Helgen var lugn, en runda till tippen med plattan och delar av väggen.
Men idag hände det en del.
Rensade bort några gamla hyllor och annat löst material som skulle bort.
När barnen somnade så tog vi tag i att bära ut leran som låg under plattan.
Efter lite grävande för att hitta djupet på sulan så inser jag att vi kommer att få plats med 10cm isolering för att inte behöva förlänga väggarna och skapa mycket extra jobb. Så vi väljer 10cm pordrän eftersom det är lera.
Hittade även ett, vad jag tror är, gammalt vattenrör, som nästan rostat av. Så jag hoppas att det inte ligger något vattentryck på det.
Lånade en laser, det underlättade avsevärt när man ska jämna av marken.

Hur som helst 4kvm av 25 är sönderbilade, utburna och avjämnade. Kommer att lämna kvar avloppet tills det större rummet (14kvm) ska bilas. Då kommer detta att bytas och förhoppningsvis slipper vi återkommande stopp.
Målet är att gjuta någon gång i august och börja putsa väggarna strax därefter.
IMG_0368.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa rum är ca 7kvm och är en hall med en del som är relativt nygjuten ser det ut som.
Behovet att täcka övriga delar blir lite viktigare för att slippa dammet i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vad tycker ni:
Fönster 10x6 eller klart betongglas?
 
Fönster, urk för betongglas ;)
 
Fönster såklart! Morsan å farsan har köpt en del via dessa och dom har varit mycket nöjda. Att dom kör 50% sommarkampanj skadar väl knappast heller :)
 
Tack för tipset. Fönstret var billigt men dyr frakt. Så det blir ganska dyrt ändå. Hade jag köpt fler fönster så hade det varit lugnt men nu är det tyvärr bara ett fönster som ska köpas.
 
Fönster beställt - check
En vända till tippen innan jobbet
Och nu på kvällen fyllde vi den igen.
Blev även lite grävning. Men det gick trögt idag. Leran var fylld med tegelrester, betongrester och mangostora stenar vilket gjorde det svårt att gräva.
Men imorgon är det nya tag.

Ett delmål är att hinna gjuta innan v31 pga semesterstängt på swerock i Falun.
Vet ni någon bra betongare i Falun/Borlänge?
 
Flera steg framåt idag:
Hallen är urgrävd och avjämnad (11 av 25kvm är klart)
Några rundor till tippen med leran
Efter många samtal för att få tag i Isodrän o falun/borlänge området så lyckades jag äntligen få tag i det.
Det är konstigt att man som bygghandlare tackar nej till nästan 10000kr i försäljning och inte orkar engagera sig öht.
Men jag fick tag i en trevlig och hjälpsam säljare på bolist i gimsbärke som fixade det.
Så om två veckor ska det ligga några paket isodrän på uppfarten.

Har även varit i kontakt med en kille som häller på med flytspackel etc.
Vi diskuterade ifall man skulle gjuta med eps cement och sedan flyta plattan isf gjuta med trad betong.
Sparar ca 2,5 månader på det, så vi får se vad priset slutar på.
Men det är bra lockande.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om någon vecka är Hiltin till salu om någon är intresserad?!
 
fgo skrev:
Om någon vecka är Hiltin till salu om någon är intresserad?!
Rekommenderar te 1000-avr starkt! Stabil maskin med bra driftsäkerhet och överlag väldigt lite problem :) även långa serviceintervaller :)

(Säljer in den lite för dig ;) )
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Och som grädde på moset är det en te-1500 avr
Lite större (y)
Med två mejslar en kommer att ha gått 25kvm och den spetsiga är ny
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Varikring hamnar prislappen?
Har fortfarande inte påbörjat tvättstugan och bor ju nästgårds.. :)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt.
Ska kolla lite vad de går för.
PM gärna ett bud så kan vi kanske komma överens.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
fgo skrev:
Och som grädde på moset är det en te-1500 avr
Lite större (y)
Med två mejslar en kommer att ha gått 25kvm och den spetsiga är ny
Se där ja!

I grund och botten samma som te 1000-avr, lika driftsäker, enda egenliga som skiljer de åt är slagkroppen och styrningsröret! :)

Men kort och gott så är det ett bra köp :)
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
fgo skrev:
Påbörjade att ta upp ett hål i väggen för framtida fönster/glasblocken. Det behövs även för att få ut materialet som grävs upp, utan att bära det boutrymmet.
Började väldigt smidigt med tigersågen sen tog det tvärstopp i hålbetongen, även fast jag har ett specialblad från Hilti.
Borrade några hål och bilar ur det istället.

Någon som vet ifall det finns en pvcfönsterleverantör med ganska snabb leveranstid och bra kvalitet?


[bild]


[bild]
Kommer ni att ha ett transportband för att forsla upp materialet?
 
Tyvärr inte.
Vi kör murarhinkar. Jag fyller och lyfter upp till marknivå. Frugan bär och tömmer på släpet.
Det går smidigare än jag trodde.
Idag har vi haft lite barnvakt och vi har hunnit med 3 rundor till tippen och hunnit bila ur ca 8kvm till.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.