24 150 läst · 91 svar
24k läst
91 svar
Villa Guldviken - 1,5 plan, egenritad i sekelskiftetsstil
Jo förnuftet (främst för rengöring av fönstren) säger 3-glas men... vridfönster och fejkade poster (även om de ser smäckrare ut) blir fel känsla om man ska ta en riktning mot en arkitekturstil.sjöström skrev:
2+1 med riktig glasbrytande spröjs i ytterbågen och flaggpost av karmarna. Då kan man få till profildetaljer som passar ihop (det gör inte vridfönster och profiler).
Vilken inriktning tar ni på detaljer invändigt? Även där man man få till känslan av gammalt med spegeldörrar och profilerade listverk eller så kör man modernt och slätt.
Fler/större glas=tyngre=kraftigare karmar =mindre utsikt.K Kallebo skrev:
Tror TS tyvärr också får sina tvärposter i ögonhöjd (tar tillbaka mitt påstående om att ha flaggpostfönster)N nochl skrev:
Velar fortfarande, men det lutar åt treglas med fuskspröjs!K Kallebo skrev:
Nu när tomten börjar vara avtäckt och träden är fällda så upptäckte vi att vi vill flytta garaget närmare tomtgränsen.
Glad i hågen av att vi ändå upptäkt detta medan vi har grävare på tomten skickade jag en reviderat situationsplan till vår bygglovshandläggare, i min enfald så tänkte jag det är nog ingen big deal eftersom ändringen är fortfarande inom detaljplanens ramar och det finns inget som talar för att utfallet på bygglovet skulle vara annorlunda oavsett placering.
Enda vi fick som svar var att söka NYTT BYGGLOV!
Vad tror ni? Ska jag diskutera detta och strida för vår sak eller är det bara lägga oss platt för myndigheternas kvarnar och söka nytt bygglov?
Edit: bara för att vara tydlig så stipulerar detaljplanen att det får vara 2 m från tomtgräns för komplementsbyggnad!
Glad i hågen av att vi ändå upptäkt detta medan vi har grävare på tomten skickade jag en reviderat situationsplan till vår bygglovshandläggare, i min enfald så tänkte jag det är nog ingen big deal eftersom ändringen är fortfarande inom detaljplanens ramar och det finns inget som talar för att utfallet på bygglovet skulle vara annorlunda oavsett placering.
Vad tror ni? Ska jag diskutera detta och strida för vår sak eller är det bara lägga oss platt för myndigheternas kvarnar och söka nytt bygglov?
Edit: bara för att vara tydlig så stipulerar detaljplanen att det får vara 2 m från tomtgräns för komplementsbyggnad!
Jag hittade denna artikel som verkar vara relevant: https://www.foyen.se/ny-dom-satter-ramarna-for-hur-bygglovsritningar-far-revideras/sjöström skrev:Nu när tomten börjar vara avtäckt och träden är fällda så upptäckte vi att vi vill flytta garaget närmare tomtgränsen.
Och om jag förstår ritningen rätt vill ni flytta garaget in ytterligare på någon form av prickmark?
Har redan läst den artikeln, den säger tyvärr inte mer än att de kommunala tjänstemännen har tolkningsföreträde när en ändring behöver bygglov. Jag tolkar det så iallafall!1 16386 skrev:
Det är inte prickmark, den markeringen du syftar på visar bara tvåmetersgränsen runt tomten vilket vi enligt detaljplanen får placera komplementsbyggnader.
Det tar sig, förra veckan anslöts avlopp, vatten och el samt kantbalk och första lagret isolering kom på plats!