KristinaRT
shieldfire skrev:
Traktens ungdomar har använt huset som drivhus för opiumplantering medan tanten var på sjukhem?
Borde inte golven vara i sämre skick då? Eg bara plastmattan i köket som är riktigt dålig, trägolven ser ganska OK ut?

Intressant m extralåset som skruvats fast på dörren till köket.....
 
Bilderna på Googles street-view är från maj 2014. Huset ser hyffsat ut på utsidan (svårt att se jättedetaljerat) men gräsmattan är oklippt och all växtlighet är oskött. Det har nog inte varit skött på några år det där huset. För den mängden mögel måste det varit extremt fuktigt i huset, så fuktigt att det även kunnat rinna på ytor. Behöver inte vara rinningar "uppifrån". Kanske någon dåre med fixa idéer om att koka saker dygnet runt som hållit på där. Riktigt friskt beteende är det ju inte som lett till den där situationen.
 
Med finare tänkte jag dyrare😀 Dvs där villorna kostar det dubbla mot villor i detta område. Närmre havet. Tomten är dessutom ganska liten. Men huset kanske går att rädda. Vad vet jag...

Drömtroll skrev:
Det beror ju på vad man menar med "finare lägen". Det är ju centralt och i ett områden där det knappast finns obebyggda tomter till salu. Det som jag tycker kommer närmast gick för 1,5M 2012. Därmed inte sagt att jag tror att man kommer få utgångspriset.
 
:screwy: <--- beskriver det bättre än ord jag kan finna.

2010 verkade någon åtminstone bry sig om tomten. (2010 - 2012 - 2014 på bilderna)
Trippel exponering av vit villa omgiven av grönska under olika årstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tvåvåningshus med tegeltak omgivet av gröna buskar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det sjuka är ju att det ser rätt fräscht ut utanpå, inuti ser det ut som ett gammalt hus som stått övergivet i 80 år.
 
shieldfire skrev:
Traktens ungdomar har använt huset som drivhus för opiumplantering medan tanten var på sjukhem?
Min gissning är nog ungefär likadan. Någon kan ha etablerat en liten brajodling i köket den senaste tiden. Hög temperatur och hög luftfuktighet (typ 30 grader och 80-90% fuktighet) borde sätta ganska rejäla spår, som sedan spridigt sig till resten av huset. "extralåset" på köksdörren vittnar ju om att någon ville skydda något också.
 
  • Gilla
Grothras och 5 till
  • Laddar…
Låter som det mest troliga. Huset ligger ju ändå i Göteborg.
 
  • Gilla
Grothras och 6 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Är det inte en luftavfuktare som ligger i köksvasken:p Man verkar ha tagit krafttag för att åtgärda problemet(y)
[bild]
Hittade avfuktaren, men i nyare tappning. Tänkte först om det var en luftfuktare men ikke.
https://m.prisjakt.no/product/1665883
 
MathiasS skrev:
Låter som det mest troliga. Huset ligger ju ändå i Göteborg.
Med cykelavstånd från Biskopsgården dessutom :cool:
 
O
Jag tog och mailade mäklaren... Får se vad han svarar...

:)

Mitt mail:
Hej!
Jag undrar efter att ha sett bilderna på huset. Vad är det som har hänt egentligen? Är orsaken till skadan känd? Är det huset något som går att rädda? Eller är det tomten man egentligen köper?

Tack på förhand!

Petter
fick svar... snabba ryck....

Så här svarade han....
Hej Petter,

Huset har stått ouppvärmt under en längre period och då blir det såhär. Mögel är normalt ytligt men andra skador på stommen kan ju givetvis finnas.

Du är välkommen på visningen och bilda dig en egen uppfattning.

Med Vänlig hälsning
Henrik Kjellberg
Reg. Fastighetsmäklare
Civilekonom
0727 316 370
Goddag yxskaft....
 
Redigerat:
  • Gilla
Grothras och 2 till
  • Laddar…
O
pelpet skrev:
Hur hårt sätter sig mögel egentligen?

Om man får stopp på fukttillskottet, torkar upp huset och river bort ytskikten så borde väl tillväxten av mögel upphöra helt? Och därmed spridningen av sporer.

Och sen kanske klor- och ozonbehandling? Då borde ju eventuellt kvarvarande mögel dö.
Möglet känns väl som det minsta problemet.... Det är anledningen som är det stora problemet. För den mängden mögel uppstår inte bara av sig själv... Och då kommer den naturliga följdfrågan, hur ser stommen ut?
 
Odjuret skrev:
Jag tog och mailade mäklaren... Får se vad han svarar...

:)

Mitt mail:

fick svar... snabba ryck....

Så här svarade han....


Goddag yxskaft....
Det där påståendet känns ju nästan kriminellt. Bör ju finnas 100 tusentals fritidshus som också står ouppvärmda...
 
O
Jag ska nog inte anlita denna mäklaren.... Men han svarar snabbt på mail! Alltid något...
Här kommer det sista...

Hej,

Huset har inget vattenburet system. Kommer publicera utlåtande från besiktningsman under veckan som styrker detta.

Med Vänlig hälsning
Henrik Kjellberg
Reg. Fastighetsmäklare
Civilekonom
0727 316 360

> 20 sep. 2016 kl. 19:45 skrev Petter <petter@kluven.com>:
>
> Hej igen!
> Tack för snabbt svar! Jag har dock svårt att tro att det bara är för att huset har stått ouppvärmt under vintern, som orsakar detta. Kan det vara någon vattenledning som har frusit?
>
> Mvh
Man orkar inte tjafsa mer... Men tråkigt att de inte lär sig mer än så när de läser till mäklare
 
Marcussjogren skrev:
Bara nyfiken - det verkar som att du hade ett gammalt trähus som brann ner?
Hur gör man då med återuppförandet, försöker man använda samma teknik som huset hade, eller skarvar man bara och bygger med moderna metoder?
Är mest nyfiken för att jag själv har ett gammalt timmerhus och funderar på hur man gör med sånna. Går ju säkert att mygla ihop någon annan lösning än att timra upp något skadat liksom :)
Hej!

Nu brann ju huset alltså när förra ägaren bodde där så jag vet inte i detalj utan har fått det berättat av grannar. Och sett de lite småsvedda takstolarna i ena änden.
En riktigt varm dag kan man på vinden ana en doft av brand.

Återuppbyggnaden vad det gäller bjälklag (80 % bytt av bjälkar) är gjord på samma sätt som ursprungligen, fastsatta i urtag i plankstommen. Takstolarna, de som är bytta (50%) är utförda precis som original.
Fönster är nya men i gammal stil. Plankstommen är kvar och hela husets form och proportioner.

Icke bärande innerväggar är ju utförda i modern stil, med plåtreglar, stenull och sedvanlig gips.

Ytterväggarna är tilläggsisolerade på insidan 45mm glasull, 45/45 reglar CC60.
 
Odjuret skrev:
Jag tog och mailade mäklaren... Får se vad han svarar...

:)

Mitt mail:

fick svar... snabba ryck....

Så här svarade han....


Goddag yxskaft....

Mäklarens svar platsar i Humorhörnan tycker jag!
Det är ju inte bara alla fritidshus som inte värms upp på vintern som skulle se ut sådär utan även alla hus med inredd men ouppvärmd övervåning, som vårt tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.