Som flera andra är inne på är en kraftig luft/vatten- eller bergvärmepump det som gäller för att minska elförbrukningen. Vilken av de alternativen kanske mest beror var i landet ni bor. Nästa steg, särskilt eftersom ni ändå måste fundera på ventilationen, som kanske inte är ekonomiskt lönsamt med kan ge en komfortvinst är ett FTX system. Kanske extra viktigt med uppvärmd tilluft för den som är sjuk?

Kruxet är ju såklart att det nog är försent att få en ny BVP innan denna vinter. Då kanske en LLVP kan vara ett alternativ så länge?

J
Det är inte en självklarhet att gå över till LV eller bergvärme.

Jag tycker TS även ska utvärdera möjligheten till en ny FLVP kombinerat med LLVP för att kompensera vid behov av elpatron. Nya FLVP är betydligt effektivare än de var 2005. Det blir ett robust system med två värmekällor vilket ger redundans. Ventilationen behöver inte åtgärdas. De höga temperaturer TS efterfrågar produceras med LLVP.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Är det helt uteslutet att personen som pga sjukdom behöver högre innetemperatur löser det genom varmare kläder...?
Ylleunderställ, ulltofflor, fleecekläder alternativt dunjacka och mössa borde väl vara enklare (och billigare) än att värma upp hela huset till 25-27 grader.

• Gilla
Thomas.magn och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Invänta det utlovade pristaket.
Då får vi vänta ...

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Är det helt uteslutet att personen som pga sjukdom behöver högre innetemperatur löser det genom varmare kläder...?
Ylleunderställ, ulltofflor, fleecekläder alternativt dunjacka och mössa borde väl vara enklare (och billigare) än att värma upp hela huset till 25-27 grader.
Det är inte säkert att det hjälper alla gånger beroende på sjukdom.
Det mer kläder gör är att förhindra att det blir kallt inte att det blir varmt.
Och har man då en sjukdom som gör att man får fysiskt ont om det inte är varmt ... tja då hjälper inte kläder tillräckligt mycket.

Anledningen jag vet detta är att jag hade skadat ryggen och under tiden jag hade problem så var det bara värme som hjälpte mot smärtan / eller starka mediciner. Kläder hjälpte inte. Jag provade.
Men eftersom det var en skada så kunde jag träna bort problemen och därmed även behovet av att behöva ha det varmt. Nu räcker det med normal innetemp på 20C , fast 22C är trevligare

Det jag vill ha sagt är att det är inte säkert att en med sjukdom kan klä sig för att det ska hjälpa.
Därvid även mitt förlag tidigare i tråden att de ska införskaffa en kamin.
Dels kan de elda för att få värme i huset, dels värme i det rummet där den är och sänka värmen i övriga huset utom ett sovrum, kök & ett badrum.

• Gilla
  • Älska
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Man får lite samma effekt av att köra LLVP också, varmt i de centrala delarna av huset (oftast vardagsrum, kök mm, men man kan hålla det svalare i andra rum. Till de rum där man vill ha det varmt öppnar man dörrarna.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Håller delvis med dig, jag har också en rejält trasig rygg (stelopererad efter MC-olycka) och måste hålla mig varm över ryggen.
Då kroppstemperaturen är 37 grader så skall det inte behövas nån extra värme (inomhus) om man klär sig i tex ylleunderkläder som förutom att isolera väl även ventilerar bort fukt.
Sen finns det ju faktiskt elektriska värmedynor för bla rygg/nacke.
Så att värma upp en stor del av huset till 25-27 grader borde kunna undvikas.

• Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Jag har just skaffat norska ulltröjor till alla som bor här. Jag förstår att det är svårt om någon är sjuk. Beroende på ens ekonomi blir det ju så klart olika prioriteringar men här är alla införstådda att vi måste motverka effekterna av fullständigt pantade politiker. Egentligen bara Nooshi som har både IQ och är street smart men det hjälper ju inte.

• Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Jag har just skaffat norska ulltröjor till alla som bor här. Jag förstår att det är svårt om någon är sjuk. Beroende på ens ekonomi blir det ju så klart olika prioriteringar men här är alla införstådda att vi måste motverka effekterna av fullständigt pantade politiker. Egentligen bara Nooshi som har både IQ och är street smart men det hjälper ju inte.
Precis. Noshi är den enda. Konstigt nog.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Håller delvis med dig, jag har också en rejält trasig rygg (stelopererad efter MC-olycka) och måste hålla mig varm över ryggen.
Då kroppstemperaturen är 37 grader så skall det inte behövas nån extra värme (inomhus) om man klär sig i tex ylleunderkläder som förutom att isolera väl även ventilerar bort fukt.
Sen finns det ju faktiskt elektriska värmedynor för bla rygg/nacke.
Så att värma upp en stor del av huset till 25-27 grader borde kunna undvikas.
Förstår hur du tänker men
Nej nej nej
Kamin =

Animerade karaktärerna Beavis och Butt-Head framför en svart tavla med texten "FIRE! FIRE!" och Einstein-formeln "E=mc²".

:crysmile::crysmile:

• Gilla
Leif Ekbom
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.
Det har kommit massor med bra lösningar i tråden, men troligen ingen som kommer kunna vara på plats innan oktobers utgång. Har ni råd med en räkning runt 10 000 eller mer kan det vara värt att betala och se glad ut för att den sjuka ska slippa ha ont. Annars måste ni nästan utforska det här mer. Tanken är ju inte att den ska behöva ha ont, utan att hålla nere kostnaden för den väldigt nödvändiga uppvärmningen. Om det blir bråk för att den har fått ont pga temperaturen har ni hållit nere fel, fundera ett varv till om det går att hålla nere rätt.

• Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 2 till
  • Laddar…
Att sänka värmen i några rum kan vara på plats innan oktobers utgång.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
M MiaV skrev:
Det har kommit massor med bra lösningar i tråden, men troligen ingen som kommer kunna vara på plats innan oktobers utgång. Har ni råd med en räkning runt 10 000 eller mer kan det vara värt att betala och se glad ut för att den sjuka ska slippa ha ont. Annars måste ni nästan utforska det här mer. Tanken är ju inte att den ska behöva ha ont, utan att hålla nere kostnaden för den väldigt nödvändiga uppvärmningen. Om det blir bråk för att den har fått ont pga temperaturen har ni hållit nere fel, fundera ett varv till om det går att hålla nere rätt.
Vad jag kan se har TS inte skrivit var huset står men är det i elområde SE3 eller SE4 ska de snarare räkna med fakturor på 40 000 kr per månad i vinter med den förbrukningen.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Vad jag kan se har TS inte skrivit var huset står men är det i elområde SE3 eller SE4 ska de snarare räkna med fakturor på 40 000 kr per månad i vinter med den förbrukningen.
Finns en stor risk att det blir närmare min än din siffra. Jag räknade dessutom utifrån årsförbrukning delat med tolv, utan att ta hänsyn till att de lär förbruka markant mer under vintern än under sommaren.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
A
V Villaägarenr1 skrev:
Att värma till 25-27 grader o be om hjälp med förbrukningen måste ju va som att tanka bilen med hål i tankens botten.
Du får gärna läsa igenom inlägget en gång till innan du spottar ut dig ett sånt uttalande.

Personen lider av en neurologisk sjukdom, inte bara skadat ryggen, foten eller lilltån. Här är det hela kroppen, verkligen hela kroppen.

Sen att svensk sjukvård är en av EU:s sämsta gör inte saken bättre.

Därför är vi tvungna att hålla varm temperatur, hade man fått bra hjälp hade det säkert gått att lösa på något annat sätt.

Tack övriga för alla tips! Jättesnällt. Vi bor i elområde SE3.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.