N Nalleman64 skrev:
Har alltid funkat utmärkt här också. Precis som stålull.
Men hur tjockt lager i så fall? Måste gå åt stor mängd? Hur ska jag täta det emot kanterna? Så dom inte kommer in där

Gjut igen hålet med betong. Det är det enda som blir tätt och hållbart över tid.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
B
Hep Hep skrev:
Svårt att se att alufolie skulle hindra möss. Eller så var våra kräk lite speciella, då de tuggade sönder all metallfolie på bubbelflaskor i skafferiet.
Samma erfarenhet har jag. Hittade till och med att mössen gnagt sönder en "kopp" till värmeljus i aluminium, i jakt på stearin eller paraffin.

N
A apanq skrev:
Men hur tjockt lager i så fall? Måste gå åt stor mängd? Hur ska jag täta det emot kanterna? Så dom inte kommer in där
I ditt fall är hålet för stort att täta helt med alufolie/stålull skulle jag säga.

S Svante Svenson skrev:
Vad är under?

[länk] jag rekommenderar detta
S Svante Svenson skrev:
Vad är under?

[länk] eller liknande funkar nog. Kanske att du lägger dit och fäster med nån tätning/fog runt rör och sidor. Eller gjuter om möjligt.
-50-cm/ eller liknande funkar nog. Kanske att du lägger dit och fäster med nån tätning/fog runt rör och sidor. Eller gjuter om möjligt.
Jag har använt stålull i stugan och har inte haft några problem sedan dess.

Ett tips är att inte lägga hundratals kronor på stålull för möss, utan köp exakt samma som säljs som stålull till målare https://www.hornbach.se/c/kok-tvatt-stad/stadutrustning-rengoring/vatrengoring/stalull/S27394/

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
B
Eller 20kr på ett par cm betong / eller rentav några cm flytspackel, så är man ju hemma, med ett tätt hål som blir musfritt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Gipsbruk blandat med krossat glas ska vara bra har jag hört min pappa säga.

Grannens Häck
A apanq skrev:
Det gäller en källare där hydrofor står. Tänkte ha som matkällare. Har någon en ide?
Jag hade klippt till en plåt. Eller för att vara extra tydlig, flera plåtar som är omlott och runt genomföringar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för alla tips köpt betong. Återkommer med resultat

A apanq skrev:
Tack för alla tips köpt betong. Återkommer med resultat
Ja det blev ju bra tätt i alla fall :) inte så snyggt kanske men jag är ju ingen murare. Nu till nästa problem på samma ställe. Ventilation från husgrund utifrån finns i brösthöjd på ett annat ställe i källaren. Nätet verkar ok i ventilationsgallret, testade med en skruvmejsel o kände att nätet är där. Men det ligger en hel del rockwool där så mössen är ju där också. Ser också ett hål upp i muren uppe till höger så dom kommer in i väggens insida. Muren är tjock minst en 60-70 cm. Men antar att enda alternativet är att rensa upp där o försöka mura där också ☹️. Mindre kul o krypa upp där trångt o musbajs med rockwool........ Slita bort gallret från utsidan men den är ju ganska nymurad kanske för 3 år sen. Men det hjälper ju inte mycket då det ska muras, hålet är ju litet. Så tar gärna emot lite råd här också. Tänkte i slutändan mura ett galler på insidan så dom inte kan komma in i källaren om dom. Men det vore ju bra o undvika att dom kommer in den vägen o upp i huset längs med väggen.

På bild 2 ser man ventilationen längst in med rockwool framför. Samt hålet uppe till höger samt vänster nära gallret. PS! Har rensat ut en del rockwool redan.

• Källargolv med flera rör, inklusive svarta och vita rör samt ett orange nät. Sprickor och oro för möss närvarande i området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskanal i källare med rockwool och musfällor, hål syns i muren till höger och vänster nära gallret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Eller 20kr på ett par cm betong / eller rentav några cm flytspackel, så är man ju hemma, med ett tätt hål som blir musfritt.
Jag skulle tro att en säck betong kostar 60kr, men det är det ju lätt värt om det löser problemet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.