N Nalleman64 skrev:
Har alltid funkat utmärkt här också. Precis som stålull.
Men hur tjockt lager i så fall? Måste gå åt stor mängd? Hur ska jag täta det emot kanterna? Så dom inte kommer in där

Gjut igen hålet med betong. Det är det enda som blir tätt och hållbart över tid.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
B
Hep Hep skrev:
Svårt att se att alufolie skulle hindra möss. Eller så var våra kräk lite speciella, då de tuggade sönder all metallfolie på bubbelflaskor i skafferiet.
Samma erfarenhet har jag. Hittade till och med att mössen gnagt sönder en "kopp" till värmeljus i aluminium, i jakt på stearin eller paraffin.

N
A apanq skrev:
Men hur tjockt lager i så fall? Måste gå åt stor mängd? Hur ska jag täta det emot kanterna? Så dom inte kommer in där
I ditt fall är hålet för stort att täta helt med alufolie/stålull skulle jag säga.

S Svante Svenson skrev:
Vad är under?

[länk] jag rekommenderar detta
S Svante Svenson skrev:
Vad är under?

[länk] eller liknande funkar nog. Kanske att du lägger dit och fäster med nån tätning/fog runt rör och sidor. Eller gjuter om möjligt.
-50-cm/ eller liknande funkar nog. Kanske att du lägger dit och fäster med nån tätning/fog runt rör och sidor. Eller gjuter om möjligt.
Jag har använt stålull i stugan och har inte haft några problem sedan dess.

Ett tips är att inte lägga hundratals kronor på stålull för möss, utan köp exakt samma som säljs som stålull till målare https://www.hornbach.se/c/kok-tvatt-stad/stadutrustning-rengoring/vatrengoring/stalull/S27394/

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
B
Eller 20kr på ett par cm betong / eller rentav några cm flytspackel, så är man ju hemma, med ett tätt hål som blir musfritt.

Gipsbruk blandat med krossat glas ska vara bra har jag hört min pappa säga.

G
A apanq skrev:
Det gäller en källare där hydrofor står. Tänkte ha som matkällare. Har någon en ide?
Jag hade klippt till en plåt. Eller för att vara extra tydlig, flera plåtar som är omlott och runt genomföringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.