Det gäller en källare där hydrofor står. Tänkte ha som matkällare. Har någon en ide?

• Rördragning och isolering i en källare, med synliga vattenledningar och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A apanq skrev:
Det gäller en källare där hydrofor står. Tänkte ha som matkällare. Har någon en ide?
Fogskum ?

Ja det tänkte jag själv men mössen är väl bra på att äta sig igenom det? Kanske lite fogskum sen knöla dit nät o fogskum igen? Finns det olika fogskum ?

A apanq skrev:
Ja det tänkte jag själv men mössen är väl bra på att äta sig igenom det? Kanske lite fogskum sen knöla dit nät o fogskum igen? Finns det olika fogskum ?
Men hur mga flaskor går det åt med fogskum föresten. typ en 0,5m brett o låmgt minst.

A apanq skrev:
Du kan kanske klippa till och lägga dit ett hönsnät under/i fogskummet ?

Men är det så stort så kanske gjutning är bättre, och sen ev täta det som finns kvar

Innan du ev. skummar/gjuter igen skulle jag se till att ledningar och avloppsrör är utbytbara, t.ex. med extra kanalisation. Elledningarna bör ändå klamras och fixeras utifrån bilden.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Hade liknande "hål" med samma problem, dvs möss tog sig in. Jag sågade till en MDF-skiva som passade och tätade med fogskum runt rören.

Snabbfixen har hållit mustätt i flera år nu.

• Gilla
apanq och 1 till
  • Laddar…
Klamring och svepning lämnar en del övrigt att önska!
Men nu var det inte det som var frågan...
Fogskumma hålet, skär slätt (försiktigt med det som går igenom) lägg på ett tunt lager ½ cm cementbaserad puts eller spackel på fogskummet.
Funkar utmärkt och går att knacka bort och frigöra rör och kablar om det behövs.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lägg ett lager av aluminiumfolie, möss biter inte i det, har tätat en tröskel i källaren med det, funkar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Svårt att se att alufolie skulle hindra möss. Eller så var våra kräk lite speciella, då de tuggade sönder all metallfolie på bubbelflaskor i skafferiet.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Svårt att se att alufolie skulle hindra möss. Eller så var våra kräk lite speciella, då de tuggade sönder all metallfolie på bubbelflaskor i skafferi
Hep Hep skrev:
Svårt att se att alufolie skulle hindra möss. Eller så var våra kräk lite speciella, då de tuggade sönder all metallfolie på bubbelflaskor i skafferiet.
jag knölade ihop folien, jag har inte fått in möss efteråt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jan.P Jan.P skrev:
Lägg ett lager av aluminiumfolie, möss biter inte i det, har tätat en tröskel i källaren med det, funkar.
Funkar garanterat inte. Vi försökte stoppa igen hål i golvet under diskbänken genom att knöla in ihoprullade bollar av folie (efter tips på nåt forum jag inte minns namnet på...). Dom malde mössen ner till aluminiumflingor på några veckor.

Numera är det tätat med betong och det har dom inte gnagt sig igenom än...

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tack då har jag fått en hel del tips . Får fundera på vilket det kan bli

N
Jan.P Jan.P skrev:
Har alltid funkat utmärkt här också. Precis som stålull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.