5 470 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Vill öppna upp och blåsa köket, men behöver planeringstips... *se sketchupbilder*
Det skulle vara mycket intressant med mått på rummen! Det finns ju klassiska mått att utgå från, tex minsta avstånd för passage, minsta överhäng för köksö, osv.
Vi byggde nytt kök för något år sedan och satte bara in moderna utdragslådor. Det gör att man får in extremt mycket och allt är tillgängligt, och på så sätt kan man dra ner överskåpen till ett minimum. Istället frigjorde vi väggyta och satte in en stor fläkt. Det ger ett öppet utseende. Skåp överallt upp till taket ser belamrat ut. Frys och kyl finns i mitten av de gröna helskåpen, som även gömmer toppförvaring bakom samma dörr. Sidoskåpen har är fyllda med utdragbara matlådor, inga hyllor. Tyst diskmaskin inbyggd under diskbänk. Hon är flyttad från tidigare läge där spis är nu, kostnad ca 1000:-.
PS själva köksrummet är exakt 4x4m2.
Vi byggde nytt kök för något år sedan och satte bara in moderna utdragslådor. Det gör att man får in extremt mycket och allt är tillgängligt, och på så sätt kan man dra ner överskåpen till ett minimum. Istället frigjorde vi väggyta och satte in en stor fläkt. Det ger ett öppet utseende. Skåp överallt upp till taket ser belamrat ut. Frys och kyl finns i mitten av de gröna helskåpen, som även gömmer toppförvaring bakom samma dörr. Sidoskåpen har är fyllda med utdragbara matlådor, inga hyllor. Tyst diskmaskin inbyggd under diskbänk. Hon är flyttad från tidigare läge där spis är nu, kostnad ca 1000:-.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS själva köksrummet är exakt 4x4m2.
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Det är många hörn som blir svåra att utnyttja. Varför inte ta bort bänkskåpet i rummets kortände? Vi har en liknande lösning som denna, men vi har spishällen i ett hörn samt stort skafferi i det andra hörnet. I det tredje hörnet vid bardisken har vi en karusell.Björn_Nilsson skrev:
Jag tycker att det är ganska opraktiskt med en bardel, speciellt om matbordet står 2 meter längre bort. Att sitta på en stol med ryggstöd är bra mycket bekvämare än att sitta på en barstol. Kan vara värt att fundera på hur det är med barhänget.
Lagar du mat eller vem är mest aktiv i köket? Den som är mest aktiv måste fundera genom sina arbetsvanor och önskemål. Jag och min sambo gjorde en önskelista och gick genom den. Vi kunde inte få plats med allt och några saker fick vi stryka som tex en köksö.
Vart ställer ni porslin, kastruller, stekpannor m.m? Vart vill ni ha ugn, micro? Om ni har kyl/frys alt kyl/ugn&mikro i högskåpen, vart har ni skafferiet?
Om ni inte lagar mycket mat och har sparsamt med redskap kanske det fungerar.
Själv föredrar jag att ha spis och vask på samma raka bänk för att slippa vrida runt hörnet när man ska hälla av kokande vatten (ni kommer garanterat att gena över golvet med kastrullen, vis av egen erfarenhet...). Detta pga säkerhet då små barn gärna står i hörnet och tittar på samt att ni lättare spiller varm vätska på fötter och ben om ni inte håller grytan över bänken...tror fattar min poäng
Som arneri68 föreslår så kan man ta bort de raka skåpen i inre delen. Tycker personligen att det är fult med snett ställda köksskåp men visst, det är praktiskt. Placera ett snett hörnskafferi innanför k/f. Fördel att placera en spis i ett hörn är att den suger ut luften som mest effektivast.
Nu blev det luftigt och öppet kök. Kul att någon lyssnar på mina idéer ;-)
Nu blev det luftigt och öppet kök. Kul att någon lyssnar på mina idéer ;-)
Jag tycker din sista ritning ser bra ut. Skit i att utnyttja "hörnen" för skåp - alla sorters hörnskåp är skit. Det går ungefär jämt upp med att du istället har riktigt fullstora lådor på korten. Det som är fint med att ha ett U är att du får mycket bänkyta - det kan man aldrig ha för mycket av!
Du kanske inte skall slopa alla väggskåp? Någonstans vill du ställa dina mest använda glas ..
Får vi några mått?
Du kanske inte skall slopa alla väggskåp? Någonstans vill du ställa dina mest använda glas ..
Får vi några mått?
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
När båda är hemma är det mest jag som står för kockandet...arneri68 skrev:Det är många hörn som blir svåra att utnyttja. Varför inte ta bort bänkskåpet i rummets kortände? Vi har en liknande lösning som denna, men vi har spishällen i ett hörn samt stort skafferi i det andra hörnet. I det tredje hörnet vid bardisken har vi en karusell.
Jag tycker att det är ganska opraktiskt med en bardel, speciellt om matbordet står 2 meter längre bort. Att sitta på en stol med ryggstöd är bra mycket bekvämare än att sitta på en barstol. Kan vara värt att fundera på hur det är med barhänget.
Lagar du mat eller vem är mest aktiv i köket? Den som är mest aktiv måste fundera genom sina arbetsvanor och önskemål. Jag och min sambo gjorde en önskelista och gick genom den. Vi kunde inte få plats med allt och några saker fick vi stryka som tex en köksö.
Vart ställer ni porslin, kastruller, stekpannor m.m? Vart vill ni ha ugn, micro? Om ni har kyl/frys alt kyl/ugn&mikro i högskåpen, vart har ni skafferiet?
Om ni inte lagar mycket mat och har sparsamt med redskap kanske det fungerar.
Ugnen/Micron försvann visst i ommöbleringen. Vi vill nog ha upp frysen från källaren... Bör man ha högskåp för skafferivaror eller klarar man sig med bänkskåp?
Är det stor fördel med ugnen i ett högskåp?
elpaco, väggskåp kan man kanske komplettera med i efterhand...
Lite mått:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vettigt att sätta spisen/fläkten på bardisken? Eller skulle man ångra sig av ngn anledning. Kan ju vara lite socialt och trevligt att inte alltid stå med ryggen mot familjen vid spisen? Det ställer dessutom kanske lite högre krav på spisfläkten...
Redigerat:
Jag tror att det blir trångt med skafferi i bänkskåp, men fullt möjligt. Börja räkna på hur många meter bänkskåp ni behöver. Fundera på möjligheten att ha högskåp brevid kylen och ta bort bänkskåpen i den bortre delen. Det känns som en bortglömd del av köket.
Att placera hällen i bardelen har säkert sina sociala fördelar, men tänk på att fläkten är inte ljudlös och allt matfett hamnar inte i fläkten. Hur pass ofta lagar du mat med familjen sittandes vid matplatsen? Står du alltid vid spisen?
Min sambo och jag plannerade köket över 3 månader tills det passade våra behov. Inte helt lätt, men väldigt roligt.
Att placera hällen i bardelen har säkert sina sociala fördelar, men tänk på att fläkten är inte ljudlös och allt matfett hamnar inte i fläkten. Hur pass ofta lagar du mat med familjen sittandes vid matplatsen? Står du alltid vid spisen?
Min sambo och jag plannerade köket över 3 månader tills det passade våra behov. Inte helt lätt, men väldigt roligt.
Som du skriver så är det lite av en social grej att stå utåt rummet /gästerna. En liten merkostnad men väldigt bekvämt är att montera spismotorn på taket. Då kan man få den kraftigare och tystare.
Har själv haft en ugn i högskåp vilket är underbart att inte behöva böja ryggen. Nackdelen med alla "vanliga" ugnar är att de fälls neråt med stor risk att bränna sig. Jag hade en med sidohängd lucka, ca 90 cm över golvet.
Har själv haft en ugn i högskåp vilket är underbart att inte behöva böja ryggen. Nackdelen med alla "vanliga" ugnar är att de fälls neråt med stor risk att bränna sig. Jag hade en med sidohängd lucka, ca 90 cm över golvet.
När det gäller din placering av fläkt/spis så tror jag tillgängligheten är bra. Avståndet till vask är jag inte så oroad över, det har inte stört mig själv (har småbarn). Däremot så kommer du få ett märkbart sämre utsug, så om det är där maten skall tillagas så får du räkna med att det osar en del tror jag, även om du inte snålar på fläkt. Du behöver även satsa på en högsittande fläkt, för annars förstörs själva funktionen pga siktproblem.
Hur ser resten av planlösningen på huset ut?
Ibland är det bättre att överge omfattande ombyggnationer av kök och istället göra ett nytt kök i något annat rum och sedan göra ett vanligt rum av fd köket...dessutom har men det gamla köket kvar under tiden
Ibland är det bättre att överge omfattande ombyggnationer av kök och istället göra ett nytt kök i något annat rum och sedan göra ett vanligt rum av fd köket...dessutom har men det gamla köket kvar under tiden
Det går att komplettera med en liten ho och tappkran brevid hällen. Så har vi gjort. Det finns fortfarande en avställningsyta mellan häll och ho för kastruller och annat. Hon/kran används för vatten till kastruller, tina frysta varor i vattenbad etc.elpaco skrev: