Det pågår redan nedmontering av ADSL, räkna inte med att behålla det på någon lång sikt.
 
Nerre skrev:
En till som inte läst tråden?

Din ADSL fungerar säkert fint i dagsläget, men när kopparkabeln går sönder om 10-15 år så kommer den med stor sannolikhet inte att repareras. Och efteranslutning till fiber i det dagsläget kanske inte ens är möjligt, eller måste göras till självkostnadspris (40-50 tusen).

Så även om man idag inte har nån som helst glädje av att skaffa fiber så är det dumsnålt att inte passa på när man har möjlighet. Det kommer straffa sig längre fram i tiden.
Där jag bor, 15-20 minuter från centralstationen i Göteborg, så har vi fortfarande luftledning för telefoni. Den hänger på stolpar i trädgårdarna och är sedan området byggdes (på 40-50-talet). Stolparna hänger redan på trekvarten (utan ledningarna till husen så skulle flera ramla) och den enstaka som fortfarande använde ledningsnätet för ADSL för något år sedan hade redan ganska stora problem vid exv. fuktig väderlek. (Och snabbare än 6-8 Mbps gick det ändå alltid, det är för långt till stationen).

Vilket år som helst nu så kommer televerket att döma ut stolparna, eller så tar en höststorm en eller flera.

Då blir det trist att vara helt utan bredband ett år eller så för de som inte blivit inkopplade. Den som propsar på att televerket skall ordna så man har telefoni (vilket är det enda man kan kräva) kommer som vanligt att få en fast GSM-telefon inskruvad i stugan. Den fungerar inte att surfa på något vidare.

ADSL var ett mellansteg där man trollade med knäna för att kunna använda redan befintlig infrastruktur några år till. Televerket själva gick över till fiber redan på sjuttiotalet...
 
Det spelar ingen roll vad man skriver till personer som helt blint styrt in sina liv på att vara uppkopplade på ett eller annat sätt!
Fiber är kanske inte det enda sättet att få, om man nu måste ha det hela tiden, det mest prisvärda alternativet.
Om det nu inte är hastigheten ni är ute efter så är radiobaserade nät mera prisvärda, nu vet jag inte hur tillgängligheten på dessa är i Sverige, men i min värld så finns det en större marknad än vårat lilla land, det kanske är så att fiber till varje fastighet inte är framtiden!
Fiber fungerar bra, det verkar som om de flesta är ense om det, jag ställer mig mera skeptisk till att betala dyra kostnader för en tjänst som med stor risk är föråldrad i en snar framtid.
Att dra fiber till en station och sedan via w-lan teknik i dagens skede leverera upp till 100 Mbit/s till en betydligt billigare slant borde vara mera intressant för kunderna, tycker jag iaf!
 
Pagno skrev:
Om det nu inte är hastigheten ni är ute efter så är radiobaserade nät mera prisvärda,
Nej, radiobaserade nät är inte mer prisvärda, och framförallt är de störningskänsliga.

Det blir mer och mer trångt i etern. För 5 år sen tyckte jag 3G via mobilen fungerade bra, jag använder nästan aldrig WiFi med mobilen. Men idag är det mycket värre, jag försöker använda WiFi så mycket jag kan eftersom 3G/4G är alldeles för hackigt. Och det beror på att det blir trängsel i etern.

Kabel är alltid bättre än trådlöst ur den synvinkeln, det blir aldrig trängsel eftersom du är helt ensam om din egen kanel. Sen om det är kopparkabeln eller fiberkabel spelar ingen roll ur den synvinkeln. Men kopparkabel har en massa andra nackdelar.

Just därför är det dumsnålt att inte dra in fiber när man får chansen. Mina föräldrar har dragit in fiber men använder fortfarande sin ADSL.
 
Kan tycka att det är lite väl enkelriktat i den här tråden. Själv har jag visserligen haft fiber (stadsnät) inkopplat till villan i tio år, kör just nu med gigabit, eftersom det är det snabbaste som finns tillhanda (kommer 10g skulle jag förmodligen hoppa på det direkt). 100mbit skaffade jag för drygt 15 år sedan, då kändes det snabbt. Idag är det segt.
Men, jag skulle inte skaffat fiber om jag inte var tekniknörd, och/eller bara betalade räkningar, och surfade någon gång då och då. Varför lägga pengarna på något som man inte är intresserad av? Mitt hus kommer folk att slåss om ändå när jag flyttar, fiberanslutning kommer inte vara avgörande på något sätt, varken för köparen eller för mig som säljare.
Visst står man i valet och kvalet:- kör fiber för allt i världen! Vill man lägga pengarna på annat, så tummen upp från min sida. Vi är alla olika..
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
vespaman skrev:
Mitt hus kommer folk att slåss om ändå när jag flyttar, fiberanslutning kommer inte vara avgörande på något sätt, varken för köparen eller för mig som säljare.
Det finns många som inte ens kommer att bjuda på ditt hus då det saknar fiber. Kostnaden är en droppe i havet utslaget på några år.

Det finns minst två trådar här i forumet där folk har köpt hus för att sen upptäcka att de inte ens kan få ADSL.
 
Nerre skrev:
Det finns många som inte ens kommer att bjuda på ditt hus då det saknar fiber. Kostnaden är en droppe i havet utslaget på några år.
Om jag sålde mitt hus just nu, så är jag tämligen säker på att fiberanslutningen varken gör till eller från på intresset av huset. Men visst, det kanske ändras om ytterligare 10-20 år, det kan man bara spekulera i.
Även om, så skulle det inte göra mig ett dyft, det finns köpare så det räcker och blir över. OBS att jag säger inte att det är fel att skaffa fiber, bara att det är en prioriteringsfråga som allt annat här i livet. I extrema fall, så kanske det är viktigt att ha bäst utrustat hus i området, och då är såklart fiber en fördel bland andra.

Man kan tex jämföra med garage - en del kan inte tänka sig att bo i/köpa ett hus utan, andra bryr sig inte ett skvatt.
 
Folk renoverar kök och badrum för hundratals tusen för att "det gamla är fult", men tycker det är "onödigt" att lägga 15-20 tusen på att dra in fiber...

Jämförelsen med garage haltar eftersom garage kan man bygga efteråt. Efteransluta sig till fiber är i många fall omöjligt.

Det är t.o.m. enklare att efteransluta sig till VA (eftersom det är kommunen skyldiga att tillhandahålla) än att efteransluta sig till fiber (för där tillämpas marknadsekonomi).
 
Nerre skrev:
Folk renoverar kök och badrum för hundratals tusen för att "det gamla är fult", men tycker det är "onödigt" att lägga 15-20 tusen på att dra in fiber...

Jämförelsen med garage haltar eftersom garage kan man bygga efteråt. Efteransluta sig till fiber är i många fall omöjligt.

Det är t.o.m. enklare att efteransluta sig till VA (eftersom det är kommunen skyldiga att tillhandahålla) än att efteransluta sig till fiber (för där tillämpas marknadsekonomi).
Att efteransluta sig till fiber är absolut inget som är svårt i efterhand, att orera om vad som går eller inte är just vad detta inte bör handla om, fiber är bra, fiber är inte nödvändigt för de flesta, fiber är alldeles för kostsamt, fiber bör vara minst hälften så dyrt som snittpriset, det kostar inte många tior/meter för att dra fiber, det blir faktiskt billigare att vänta och dra fiber efter att de flesta i ett område tecknat avtal, och som ts undrade så självklart kommer ni/du att få erbjudande igen om att få tillgång till Telia´s "öppen fiber" minst en gång till under perioden eftersom de vill ha så många som möjligt att ansluta sig till just "deras" fiber.
Är det helt främmande att det förekommer "aggressiva" kampanjer med aktörer som vill sälja in sig på en marknad, är det bara jag som har varit med och sett dessa kampanjer komma och gå, nu är jag inte riktigt så gammal ännu men...... Vad kostade platt TV när de kom i början, vad kostade en "bra" dator via facket för 20 år sedan, en surfplatta som inte klarade av speciellt mycket i början, boxer erbjudanden som var svi. dyra i början, taskiga adsl uppkopplingar, kom igen, tror ni på fullt allvar att det kommer att bli dyrare att efteransluta sig till fiber, jag vet självklart inte att det kommer att bli billigare, jag kan lika lite som de flesta andra se in i framtiden, men eftersom jag tillhör en "snart utdöende" generation så har jag sett dessa kampanjer komma och gå och hittills så har det till dags dato inte blivit dyrare att efteransluta sig eller vara lite "senare" med det "senaste" inom teknik, det har bara blivit billigare!
"snickare" med otroligt stort intresse för teknik, speciellt stationära datorer.
 
Tyvärr kan du inte jämföra med prisnivåer på produkter som "platt TV", dator, etc, då det här finns teknikutveckling och produktionsutveckling.
Fiber består av administration, projektering, tillstånd, grävande, asfalterande, etc , så själva fibern som produkt är nästan försumbar i kostnadsdelen. Finns spaltmeter här i forumet om dessa kostnader från de som byggt egna fibernät.
 
Pagno skrev:
Det spelar ingen roll vad man skriver till personer som helt blint styrt in sina liv på att vara uppkopplade på ett eller annat sätt!
Är ju lite komiskt att läsa ett sådant inlägg på ett internetforum... ;) Det passar ju mycket bättre som arg insändare i stadens lokaltidning! :)

Pagno skrev:
Fiber är kanske inte det enda sättet att få, om man nu måste ha det hela tiden, det mest prisvärda alternativet.
Jo, det skulle jag vilja påstå att det är. Vad är billigare till samma prestanda? Särskilt om du vill exv. kunna titta på mer än en film eller streama aktuellt på SVT-play mer än första veckan i månaden?

Pagno skrev:
Om det nu inte är hastigheten ni är ute efter så är radiobaserade nät mera prisvärda, nu vet jag inte hur tillgängligheten på dessa är i Sverige, men i min värld så finns det en större marknad än vårat lilla land, det kanske är så att fiber till varje fastighet inte är framtiden!
Nej, det är svårt att sia, särskilt om framtiden. Men vad skulle kunna vara alternativet? Jag ser inget (om vi bortser från science fiction då), och ingen annan heller. Om du tittar på vilka fysikaliska begränsningar som olika medier sätter (inklusive "etern" för radio) så ser fiber onekligen ohotad ut.

Sedan så är ju fiber en ganska gammal teknik vid det här laget, 40 år eller så på ganska bred front. Och trots att stora pengar finns att tjäna så har inget annat dykt upp?

Pagno skrev:
Fiber fungerar bra, det verkar som om de flesta är ense om det, jag ställer mig mera skeptisk till att betala dyra kostnader för en tjänst som med stor risk är föråldrad i en snar framtid.
Hur skulle den kunna bli föråldrad? Den fiber som dras till ditt hus idag klarar redan terrabithastigheter, så där finns ingen begränsning. Den har dessutom en livslängd som mäts i flera, flera decennier. Hundra år är inte omöjligt. Och går den sönder så finns ducten kvar, så med lite tur så går det snabbt och enkelt att blåsa in en ny fiber...

Fiber har som sagt dessutom hängt med i några decennier och tom slagit ut konkurrerande tekniker (främst satellitbaserad kommunikation), så inte heller där finns det något direkt på himlen som skulle kunna vara ett "hot".

Pagno skrev:
Att dra fiber till en station och sedan via w-lan teknik i dagens skede leverera upp till 100 Mbit/s till en betydligt billigare slant borde vara mera intressant för kunderna, tycker jag iaf!
Det har man ju försökt på en massa olika håll. Det brukar inte fungera något vidare eftersom etern är "full" i de frekvensband som är intressanta. För att få bra överföringshastigheter osv. så behöver man dessutom göra cellerna så små att man lika gärna kan gräva sista 50 metrarna också och få en överlägsen teknik/anslutning garanterat utan problem. Så att dra ett fiberbaserat nät med nano-pico-celler är snarast "dumsnålt". Så värst mycket dyrare är det inte att dra till varje hus om man ändå måste dra till gatan som husen ligger vid...
 
Pagno skrev:
Vad kostade platt TV när de kom i början, vad kostade en "bra" dator via facket för 20 år sedan, en surfplatta som inte klarade av speciellt mycket i början, boxer erbjudanden som var svi. dyra i början, taskiga adsl uppkopplingar, kom igen, tror ni på fullt allvar att det kommer att bli dyrare att efteransluta sig till fiber, jag vet självklart inte att det kommer att bli billigare, jag kan lika lite som de flesta andra se in i framtiden, men eftersom jag tillhör en "snart utdöende" generation så har jag sett dessa kampanjer komma och gå och hittills så har det till dags dato inte blivit dyrare att efteransluta sig eller vara lite "senare" med det "senaste" inom teknik, det har bara blivit billigare!
"snickare" med otroligt stort intresse för teknik, speciellt stationära datorer.
Om du ska jämföra med något så får du jämföra med tex:
- ansluta till VA (helt område, efteranslutning)
- asfaltera garageuppfarten (hela området, enskild)
- etc

Fram tills nyåret (tror jag det var) så kostade det inget extra att efteransluta sig till det kommunala stadsnätet (som Telia driftar), men numera kostar det 6000kr att efteransluta sig. Denna extra avgift ska täcka dom extrakostnader som kommunen får pga efteranslutningen: eventuell grävning (om inte slang är dragen fram till tomtgräns/fasad (vid tex anslutning till fjärrvärme)), framkörning av fibervagnen, (iblåsning av fiber), framkörning av fibersvetsare, (svetsning av fiber (vid fastigheten och vid kopplingspunkt)), administration (planering, bokning av fibersvetsare mm), mm.
Har säkert glömt några punkter som dessa 6000kr ska täcka.
 
Pagno skrev:
Att efteransluta sig till fiber är absolut inget som är svårt i efterhand,
Nu ljuger du rakt ut.

Det finns flera på forumet som har berättat om grannar som vill efteransluta sig men där det inte är möjligt.

fiber bör vara minst hälften så dyrt som snittpriset,
Och nu ljuger du igen. Det finns flera här på forumet som har varit aktiva i ideellt drivna fiberprojekt och de kan vittna om att det visst kostar så mycket.
 
Det finns några undantag gällande "dyr fiberanslutning" där det går att komma ner till bara någon tusenlapp/hushåll. Men då gäller det att det inte behöver grävas i någon asfalt, mycket med ideellt arbete, rätt personer med rätta kontakter, mm.
http://www.barometern.se/kalmar/superbilligt-fiber-i-kolboda/
 
Fiber är rätt dyrt att gräva ner , särskilt om det är asfalt som den ska ner i. Men priset för tjänsterna är ofta på tok för hög givet att installationen är betald direkt.

Man kan välja att finansiera installationen antingen genom lån eller tjänsterna och på så vis få ner kostnaderna.

Man kan grovt räkna med 15000-20000 sek med moms för fiber till villaområden i Sverige. Därefter underhåll av nät på kanske 50 sek i månaden och tjänst 50-100 sek ovanpå det. Detta om man lyckas väl i förhandlingarna och är många nog som går samman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.