Jo, om det är nära i tid ja. Men hur ofta är det nära i tid?

Under de 18 år vi bott i vårt hus har det aldrig grävts för annat än fibern längs gatan (eller de grävde inte längs gatan utan längs baksidan mot en cykelväg, eftersom de undviker att gräva där det är asfalt). VA och el är ju indraget i alla hus sen 50-talet antagligen (vårt hus är byggt -73 på avstyckad tomt), fjärrvärme har det pratats om i 20 års tid men inte ens kommit nån intresseförfrågan. Idag är det nog bara 3 av de 20 närmaste husen som inte har skaffat bergvärme, så det framtida intresset för fjärrvärme lär inte vara så högt. Så vilka de skulle ha samgrävt med kan man ju fråga sig.
 
Vill nog påstå att merparten av fiberutbyggnaden idag görs specifikt enbart för fiber utifrån befintligt bebyggelse.
Vid nybebyggelse av hela områden är det ju helt andra förutsättningar. Men visst det legala om vem som ska få förlägga kanalisation/fiber när kommunen gräver utifrån en avreglerad telemarknad som ska vara öppen är kanske inte det enklaste.
 
vespaman skrev:
Kan tycka att det är lite väl enkelriktat i den här tråden. Själv har jag visserligen haft fiber (stadsnät) inkopplat till villan i tio år, kör just nu med gigabit, eftersom det är det snabbaste som finns tillhanda (kommer 10g skulle jag förmodligen hoppa på det direkt). 100mbit skaffade jag för drygt 15 år sedan, då kändes det snabbt. Idag är det segt.
Men, jag skulle inte skaffat fiber om jag inte var tekniknörd, och/eller bara betalade räkningar, och surfade någon gång då och då. Varför lägga pengarna på något som man inte är intresserad av? Mitt hus kommer folk att slåss om ändå när jag flyttar, fiberanslutning kommer inte vara avgörande på något sätt, varken för köparen eller för mig som säljare.
Visst står man i valet och kvalet:- kör fiber för allt i världen! Vill man lägga pengarna på annat, så tummen upp från min sida. Vi är alla olika..
Det är klart att fiberanslutningen kommer att spela roll vid försäljning, att tro något annat låter väldigt naivt. Däremot är det ju svårt att säga exakt hur mycket det gör. Själv skulle jag idag aldrig köpa ett hus utan fiber (eller möjlighet till anslutning inom de närmaste åren), och det verkar gälla ganska många i "min generation", och såklart i minst lika hög grad för kommande generationer.

Att säga att "det finns ändå tillräckligt med köpare" tyder på att man missförstått marknadsekonomin, eller på något sätt underskattat dess mekanismer. Det är säkert inga problem för dig att hitta en köpare, men ju fler potentiella köpare det finns, desto mer får du betalt för huset. Det kan givetvis finnas enskilda fall där utfallet blir detsamma som det hade blivit annars, men generellt får du ut mer pengar ju mer attraktivt huset är.
 
@MartinP666: Tja, kanske kan du kalla mig naiv, men jag som faktiskt bor här, är nog rätt mycket bättre på att bilda mig en uppfattning om presumtiva köpare. Och observera att jag skriver "avgörande". Att skaffa fiber i efterhand kostar kanske lite mer än vad det gjorde för mig, men det är försumbart om man jämför med husets värde. Kan väl röra sig om 0,1% av försäljningspriset gissar jag.
Fast min poäng är egentligen att man skall leva i nuet. Vill man spendera 25 tkr på något annat skall man göra det, anser jag. Inte planera för när man säljer huset om 10 år eller mer. Jag respekterar självklart att andra resonerar på annat sätt.
 
vespaman skrev:
@MartinP666:
Fast min poäng är egentligen att man skall leva i nuet. Vill man spendera 25 tkr på något annat skall man göra det, anser jag. Inte planera för när man säljer huset om 10 år eller mer. Jag respekterar självklart att andra resonerar på annat sätt.
Håller helt och hållet med. Ser själv skillnad i ekonomi idag jämfört med när man hade nyinköpt hus och småbarn.

Sedan kan man ev. göra en kalkyl om det finns låneutrymme och utöka belåningen med 20.000kr på bostadslånet.
Behöver inte bli så många kronor/månad och då inte behöva ta av sparkapital som man just nu behöver till annat.
Fiber kan ses som investering i bostad och inte konsumtionsbelåning.
Ungefär som det står i en bostadsförsäljning i vårt område där nu fiber installeras "Ägaren har via Telia beställt fiber och kommer bekosta installation av detta."
 
vespaman skrev:
Att skaffa fiber i efterhand kostar kanske lite mer än vad det gjorde för mig, men det är försumbart om man jämför med husets värde.
I många fall så går det i princip inte att få fiber i efterhand om man inte är beredd att bekosta grävning hela vägen (då snackar vi troligen om sexsiffriga belopp). Det är det som är grejen. Vore det bara så enkelt att det kostade 40 tusen istället för 20 tusen att efteransluta sig vore det inget att snacka om. Problemet är att folk som är beredda att betala 50-60 tusen får höra "nej, det finns inga planer på efteranslutning i ert område för tillfället". Om man då är beroende av vettig internetanslutning (t.ex. för att man arbetar hemifrån) så blir det en showstopper. Huset blir totalt ointressant.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
vespaman skrev:
@MartinP666: Tja, kanske kan du kalla mig naiv, men jag som faktiskt bor här, är nog rätt mycket bättre på att bilda mig en uppfattning om presumtiva köpare. Och observera att jag skriver "avgörande". Att skaffa fiber i efterhand kostar kanske lite mer än vad det gjorde för mig, men det är försumbart om man jämför med husets värde. Kan väl röra sig om 0,1% av försäljningspriset gissar jag.
Fast min poäng är egentligen att man skall leva i nuet. Vill man spendera 25 tkr på något annat skall man göra det, anser jag. Inte planera för när man säljer huset om 10 år eller mer. Jag respekterar självklart att andra resonerar på annat sätt.
Du vet givetvis mer än jag om fastighetsmarknaden där du bor, men det är ganska stor skillnad mellan "lite" och "ingen", dvs. det är ett ganska starkt påstående att det inte har någon som helst betydelse för försäljningspriset om du dragit in fiber eller ej, vilket du påstod i ditt förra inlägg. När du skriver att det inte på något sätt är avgörande för affären så hävdar du ju då följaktligen att försäljningspriset inte påverkas alls.

Om jag förstår dig rätt så säger du att skillnaden för att skaffa fiber i efterhand är ca 0.1% av husets värde. Säg att det kostar 5.000 mer att installera i efterhand, vilket jag anser är lågt räknat, då menar du alltså att du har ett hus som är värt fem miljoner kronor? Och så tycker du att en investering på 25.000 kr för att förbättra fastighetens infrastruktur är något att tjafsa om? Säg att du betalar 2% i ränta på ett lån på fem miljoner, då skulle månadskostnaden höjas från 8333 kr 8375 kr.

Och även om det bara skiljer några tusen i rena kronor, så är det givetvis värt mer än de tusenlapparna för framtida ägare att slippa krångla med det. De behöver inte oroa sig över att det ska gå att efteransluta, eller att priset kan ha höjts, eller att de får fula ingrepp i tomten som de inte vet hur det kommer att växa igen etc., de behöver inte fundera över vilket företag eller vilken myndighet de ska kontakta - allt är redan klart.

Det kan såklart vara så att den som köper huset skiter fullständigt i om det finns fiber där, och kanske de andra budgivarna också, men sett ur ett större perspektiv, någon slags genomsnitt, så är jag helt övertygad om att färdigdragen fiber höjer marknadsvärdet på ett hus.
 
MartinP666 skrev:
Och även om det bara skiljer några tusen i rena kronor, så är det givetvis värt mer än de tusenlapparna för framtida ägare att slippa krångla med det. De behöver inte oroa sig över att det ska gå att efteransluta, eller att priset kan ha höjts, eller att de får fula ingrepp i tomten som de inte vet hur det kommer att växa igen etc., de behöver inte fundera över vilket företag eller vilken myndighet de ska kontakta - allt är redan klart.

Det kan såklart vara så att den som köper huset skiter fullständigt i om det finns fiber där, och kanske de andra budgivarna också, men sett ur ett större perspektiv, någon slags genomsnitt, så är jag helt övertygad om att färdigdragen fiber höjer marknadsvärdet på ett hus.
Bra sammanfattat. Det är klart att den typen av hyperrationella köpare som läran om ekonomi lär oss att vi all är på en fri och öppen marknad, kallt bara räknar av vad allt som behöver uppgraderas och drar av det från det lika kallt framräknade värdet på huset, lägger ett bud och det var det.

MEN, så fungerar ju ingen på fastighetsmarknaden. Att köpa ett hus är en psykologiskt mycket påfrestande historia och varje osäkerhet, och sådana finns det många kring ett husköp, har en tendens att förstoras och att lägga ytterligare sten på bördan, tills dess att man "skiter i hela skiten". Så det är klart att varje psykologiskt hinder man kan undanröja för köparen (något som handböcker i säljandet ädla konst alltid påpekar) det för affären ett steg närmare slut. (Jag har en lustig historia om när jag skulle sälja en begagnad bil som handlar precis om det här.)

Det är ju det här som gör att det finns stor lönsamhet i att renovera ett hus innan försäljning. Om alla köpare var hyperrationella så skulle ju värdet av en renovering vara negativt eftersom för en rationell köpare så skulle värdet på huset bara öka med kostnaden för renoveringen, och inte ett öre mer. Eftersom vissa delar av renoveringen inte faller köparen i smaken (skulle vilja haft en annan nyans på kaklet i badrummet om hen fick välja själv) så blir ju den enda rimliga slutsatsen att värdet på huset orenoverat skulle vara större än renoverat.

Så fungerar inte marknaden alls för vi människor fungerar inte på det sättet.

Så, eftersom alla kommer vilja ha fiber. Finns inte att en yngre familj idag inte behöver internet. Så blir ju varje osäkerhet kring om det går att få bra internetanslutning en ganska stor minuspost. Och säljarens svärande högt och lågt att "det är inga problem att efteransluta sig för en billig penning" inte alls lika mycket värda som att huset faktiskt är anslutet till den penningen. Som jag själv alltid säger när jag skall köpa något med en mindre defekt och säljaren säger att "men det går att fixa för 200:-". "Bra, här har du 250:- och så är det fixat när jag hämtar den då?". Det är konstigt, men det är aldrig någon som nappar på det erbjudandet...
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
5g tekniken kommer att göra revolution, typ 1000ggr högre bandbredd, 1000ggr lägre effektförbrukning, dynamiska celler, smarta riktantenner. Om man lyckas så kanske 5g är kommersiellt atraktivt om 10år, men nej, inte snabbare än fiber...
 
5G kommer aldrig att kunna ändra fysikens lagar.

Även om 5G kan uppnå enorma hastigheter kvarstår problemet att man delar på "etern" med sina grannar. Med kabel eller fiber behöver man inte dela bandbredd med grannarna på samma sätt.

Ska man se rent bandbreddsmässigt så är fiber inte märkbart bättre är vanlig kabel idag, men det är ingen som gräver ner CAT6 eftersom avstånden skulle kräva repeaters var hundrade meter ungefär. Fibern har fördelen att den klarar mycket längre avstånd och är enklare att förlägga. Den är dessutom okänslig mot elektromagnetiska störningar.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Och fibern är dessutom okänslig mot fukt osv. någon som andra kablar har svårt att klara. I alla fall i de decennier som det är fråga om. (Jmf. alla gamla telekablar som slutar fungera när det regnar...)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
TS här. Tack för alla svar! Jag tänkte avsluta tråden med att berätta hur det hela slutade då det blev klar i veckan.

Som tidigare nämt så startade Telia sin kanpanj nån vecka innan kommunen vaknade till. Dom förde en aggresiv säljtaktik med vad jag hört (var själv inte hemma när dom var hos mig) dörrknackning i kombination med antydningar om att kommunen inte skulle bygga o att det kostar 35k att efteransluta sig. Kanske lite fult men å andra sidan är det ett vinstdrivande företag som vill sälja sin produkt. Men dom sålde in fibern på bekostnad av sitt varumärke i mina ögon.

Kommunen å sin sida fick ut lite hastig information och samlade ihop till infomöten. Då hade det redan börjat ploppa upp Telia-"Berikas med fiber" skyltar på dom hus som var tidiga med att skriva på för Telia.

Kommunen gjorde dock det smarta draget att lägga sin "sista beställningsdag" ett par dagar innan den gick ut för Telia, och att dom skule informera om dom gräver eller inte för att ge hushåll som inte erbjuds fiber från kommun möjlighet att teckna med Telia.

Sista beställningsdag var i veckan. Kommunen upplöste dom gamla områdesgränser man haft tidigare och gjorde ett BK för varje hus som skrivit på för dom, och man vägde även in om man kunde flytta lite på dom "måste sträckor" man endå skulle gräva dvs. till kommunal verksamhet.
Då det blir en viss "granndynamik" så blev det ett antal naturliga områden man trots allt gräver i, valda ner på fastighetsnivå. Har inga exakta siffror men gissar på att det blir områden med runt 30% anslutningsgrad. Kanske en del hinner ångra avtalet med Telia oxå (om dom vill dvs.).

Jag hade turen att bo i ett av dessa områden, så för mig blir det kommunalt fiber! Dom fick faktiskt med dom flesta, gissar på kanske 80% av dom som skrev på för kommun blev oxå erbjuden fiber.

Får se bara hur snygga vägarna blir när allt är klart i vår, Telia gräver nu - lappar ihop - och så kommer kommunen o gräver i vår (säkert inte på samma ställe) o lappar ihop sen.....
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
5g tekniken kommer att göra revolution, typ 1000ggr högre bandbredd, 1000ggr lägre effektförbrukning, dynamiska celler, smarta riktantenner. Om man lyckas så kanske 5g är kommersiellt atraktivt om 10år, men nej, inte snabbare än fiber...
För att va"elektroniktokig", så har du inte riktigt koll. Är försäljningsknep.

Dom kan inte bygga ut nätet hur som helst. Vi har par huvud master som ska förse mindre master som kan ha allt ifrån tusen till femhundra användare per liten mast. Tanken är IoT inheter ska använda 5G, inte bredbandskrävande enheter. För dig kommer kapaciteten var lite högre än 4G men inte tillräckligt för du ska kunna göra mer än surfa.

9 miljoner vi bor drygt i Sverige kan inte titta på YouTube,netflix och viaplay eller annat krävande över mobilen samtidigt. Det kommer knäa hela mobilnätet i så fall. Det kvittar vad dom döper om mobilätet till, det finns fotfarande en gräns. Fiber behöver du inte dela kapaciteten med 10.000 andra på samma vis.


Sen idag har det bara kommit IoT enheter med 5G stöd, tanken med 5G är bilar och liknande ska ha stabil anslutning (inte bredbands krävande enheter ska ha med utrymme). Bara kunna vara fler enheter uppkopplade per mast.
 
5g handlar absolut om mobile broadband och fixed wireless, det är de nischer som täcket mycket av kostnaden för utveckling och utrullning. Men bättre än fiber blir det inte hur man än gör. I länder där det är juridiskt komplicerat att gräva är 5g nog attraktivt för fixed wireless för att slippa gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.