B Broken arrow skrev:
För att va"elektroniktokig", så har du inte riktigt koll. Är försäljningsknep.

Dom kan inte bygga ut nätet hur som helst. Vi har par huvud master som ska förse mindre master som kan ha allt ifrån tusen till femhundra användare per liten mast. Tanken är IoT inheter ska använda 5G, inte bredbandskrävande enheter. För dig kommer kapaciteten var lite högre än 4G men inte tillräckligt för du ska kunna göra mer än surfa.

9 miljoner vi bor drygt i Sverige kan inte titta på YouTube,netflix och viaplay eller annat krävande över mobilen samtidigt. Det kommer knäa hela mobilnätet i så fall. Det kvittar vad dom döper om mobilätet till, det finns fotfarande en gräns. Fiber behöver du inte dela kapaciteten med 10.000 andra på samma vis.


Sen idag har det bara kommit IoT enheter med 5G stöd, tanken med 5G är bilar och liknande ska ha stabil anslutning (inte bredbands krävande enheter ska ha med utrymme). Bara kunna vara fler enheter uppkopplade per mast.
Jag skrev det där för 2.5 år sedan :surprised:
Jag har fiber och är fiberförespråkare:cool:
Snart, typ 2018/19, kommer Samsung med en mobil där du kan ladda ner 1h TVprogram på några sekunder. Qualcomm har chip klara nu. Nån amerikansk operatör satsar på Fixed 5G, 5G NF, isf "Fiber to the home" men blir väl snarast mobbad av dom riktiga operatörerna som kommer att lansera 5G för smart Phones.
Telecomföretagen måste hitta användningsområden som kan bära kostnaderna för 5G utveckling och utbyggnad.
Jag tror mer på Spotify över 5G i bilen än att jag lägger mig på ett operationsbord med en fjärrstyrd robot som är uppkopplad på 5G... Och Youtube till barnen i baksätet ;) Vad genererar mest pengar till 5G utvecklingen?

Transportstyrelsen skulle kunna hitta på att alla bilar måste vara uppkopplade. Man behöver inte investera så mycket i plåtpoliser:surprised: Granskning av hastighetsöverträdelser kan dessutom försäkringsbolagen ta hand om. Det kan dessutom sänka försäkringspremierna.
Blev visst lite ironisk på slutet... :thinking:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skrev det där för 2.5 år sedan :surprised:
Jag har fiber och är fiberförespråkare:cool:
Snart, typ 2018/19, kommer Samsung med en mobil där du kan ladda ner 1h TVprogram på några sekunder. Qualcomm har chip klara nu. Nån amerikansk operatör satsar på Fixed 5G, 5G NF, isf "Fiber to the home" men blir väl snarast mobbad av dom riktiga operatörerna som kommer att lansera 5G för smart Phones.
Telecomföretagen måste hitta användningsområden som kan bära kostnaderna för 5G utveckling och utbyggnad.
Jag tror mer på Spotify över 5G i bilen än att jag lägger mig på ett operationsbord med en fjärrstyrd robot som är uppkopplad på 5G... Och Youtube till barnen i baksätet ;) Vad genererar mest pengar till 5G utvecklingen?

Transportstyrelsen skulle kunna hitta på att alla bilar måste vara uppkopplade. Man behöver inte investera så mycket i plåtpoliser:surprised: Granskning av hastighetsöverträdelser kan dessutom försäkringsbolagen ta hand om. Det kan dessutom sänka försäkringspremierna.
Blev visst lite ironisk på slutet... :thinking:
Jo, men blev inte helt rätt tekniskt (5G är inte 1000gånger snabbare eller ens kan bli det, det blir för dyrt att ens uppgradera nätet så pass, dom har inte gjort det efter 3G heller).

Vad jag vet har det i år än så länga bara kommit en IoT enhet från Kina med 5G stöd.

Varför en opratör sattsar på 5G i USA är för hela infrastrukturen är rejält omodern man får ha rejäl tur om man har fiber till dörren. Sen har dom data begränsning, på sitt fasta bredband.

Är helt enkelt försöka locka kunder som har dåligt internet hemma och inte kan få bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.