Jag håller inte riktigt med - jag tycker frågan bör vidgas lite. JFB ger ett bättre skydd än jordade uttag, och en JFB i centralen är enklare att installera än jordade uttag i hela huset, om man inte har otur med att det finns fel i elsystemet eller gamla värmeapparater som löser JFBn.

Man kan väl dessutom tänka sig en stegvis införande av Jord i elinstallationen?
Dvs en central med JFB, och en central utan JFB i direkt anslutning till varandra.
Efterhand som man renoverar rum eller delar av huset så byter man till jordade uttag i rummen.

Allmän fråga:
Om man har en gängsäkringscentral modell 18/24/36grupper (rätt stor dvs). Där det finns möjlighet att dela fasgrupperna. Får man då ha dubbel uppsättning noll/jord plint.
En skyddad av JFB, och en oskyddad som är bryggad? Dvs för att stödja ovan stegvis inkoppling.
Kan man tolka det som olämpligt i långa loppet men tillrådligt i korta loppet under några års tid (läs pågående renovering av huset).

corre skrev:
Man kan väl dessutom tänka sig en stegvis införande av Jord i elinstallationen?
Dvs en central med JFB, och en central utan JFB i direkt anslutning till varandra.
Efterhand som man renoverar rum eller delar av huset så byter man till jordade uttag i rummen.
Vet inte om jag fattar det du skriver fel, men man måste inte ha jordade vägguttag för att jordfelsbrytaren ska göra sitt jobb.

JFB klarar sig utan jordade uttag, men det är bättre att installera en sådan i en frisk annlägning = nydraget. Annars kanske du åker på att betal flera timmars felsökningstid för att JFB tjuvlöser.

Urmet skrev:
JFB klarar sig utan jordade uttag, men det är bättre att installera en sådan i en frisk annlägning = nydraget. Annars kanske du åker på att betal flera timmars felsökningstid för att JFB tjuvlöser.

Är det inte bra att rätta till de felen som finns i en äldre annläggning då ?

Detär just det som framför allt kan bli kostsamt om det t.ex visar sig att värmepannan läcker.
Man bör därför börja med att isolationsmäta hela anläggningen med alla apparater varma.

O
llehs skrev:
Jo. Såklart.

Offtopic
Du får tänka på att regelverket främst är utformat för att skapa arbete åt elektrikerskrået.
Tyvärr.
Då vet vi det, att alla dessa regler som elsäkerhetsverket skapar är bara därför.... JFB är nånting korkat som nån penningk_t människa kommit på?
Jag håller som du märker inte alls med dig! dessutom så är det oftast så att nya regler inte gäller retroaktivt. utan bara om man gör en större förändring.

Bo.Siltberg skrev:
Detär just det som framför allt kan bli kostsamt om det t.ex visar sig att värmepannan läcker.
Man bör därför börja med att isolationsmäta hela anläggningen med alla apparater varma.
Men beroende på hur mycket den läcker kan det ju vara bra att veta att en patron är på väg att ge upp...
Är ju inte jätte svårt att lägga pannan utanför jfb heller om det skulle behövas...

själv så vet jag inte om jag vill ha pannan under en jfb, vore inge skoj om den skulle lösa ut mitt i vintern samtidigt ingen är hemma på några dar = sönderfruset hus

Eller nedbrunnet...
Just värmepanna var kanske ett dåligt exempel då det inte finns krav på att fast installerade apparater ska skyddas av JFB (ännu).
Men hur ofta tjuvlöser värmepannor en JFB? Är man orolig för det kan man skaffa en med automatisk återställning, t.ex REDtest Multi 9 från Merlin Gerin

Betydligt vanligare är då att någon utomhusgrupp löser JFB vilket man löser mha flera JFBer där riskgrupper som motorvärmare ligger på en annan JFB än den som matar viktiga grupper som kyl, frys, värme.

Jag har haft 4 centraler med JFB i 11 år och har aldrig haft någon panna eller VV beredare som har löst nåon JFB.Det som löser är BILLIGA lågenergilampor utomhus och jag har även haft en dålig drossel som har löst en JFB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.