29 167 läst · 41 svar
29k läst
41 svar
Vilket vit Fasadfärg när fönster är S 0502-Y
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
När jag valde färg till vårt hus så granskade jag Plannjas och Hörmanns kulörprogram, hade våra takpannor som utgångspunkt, då vi ville försöka matcha allt i samma kod förutom entrédörren.
Sen hade vi tur då jag hittade uttag från Jung i samma kod i deras Le Corbusier-kollektion
Fönster beställde jag i samma NCS.
Så det kan ju vara bra att undersöka vad olika leverantörer erbjuder, det kostar ju oftast lite extra med specialbeställd färg.
Sen hade vi tur då jag hittade uttag från Jung i samma kod i deras Le Corbusier-kollektion
Fönster beställde jag i samma NCS.
Så det kan ju vara bra att undersöka vad olika leverantörer erbjuder, det kostar ju oftast lite extra med specialbeställd färg.
Det är mycket möjligt att Flugger hade för stor avvikelse för länge sedan innan S- kom men har valt att behålla och saluföra den gamla (utan S).
Vi har ett vitmålat fritidshus på västkusten som är i Flugger 0502-y och handlaren var inte ett dugg förvånad när vi diskuterade nyanser utan förstod direkt att den skulle kunna vara det vi var ute efter. Bruten, men inte smutsgul.
Vi har ett vitmålat fritidshus på västkusten som är i Flugger 0502-y och handlaren var inte ett dugg förvånad när vi diskuterade nyanser utan förstod direkt att den skulle kunna vara det vi var ute efter. Bruten, men inte smutsgul.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 772 inlägg
Det var snarare Färginstitutet som hade för stor avvikelse mot idealet och därmed skapade ”S” Second Edition. Beställer man färg på Flügger i Bollebygd frågas det alltid om det skall vara ”gamla eller nya standarden” om man glömt ”S”. De kallar S 0502-Y för ”Kalkvit” för övrigt. Vad den kallades tidigare kommer jag inte ihåg.M MagHam skrev:Det är mycket möjligt att Flugger hade för stor avvikelse för länge sedan innan S- kom men har valt att behålla och saluföra den gamla (utan S).
Enligt dem själva skapades Second Edition för att anpassa standarden till moderna miljögodkända pigment.Johan Gunverth skrev:
Enligt: https://www.ncscolour.co.uk/pdf/ncs_ed1_ed2.pdf
skall 0502-Y vs. S 0502-Y ha ∆E=0.3, och enligt texten:
"A value smaller than 0.5 indicates a very high quality and usually means that the difference is almost impossible to see."
På fasad utomhus så tycker jag 0502-y blir bättre bättre än "S". Hemma har jag S0502-y på fönster och 0502-y på fasadfärgen. Så länge man alltid målar med vit med gul brytning så slipper man det cigg-gula fenomenet. Inomhus blir det väldigt tydligt om man har snickerier i S 0502-y och drar S 0500-N, då uppfattas det som cigg-gult. Tak och taklister går dock an med 0500-N.
Men nästa gång jag målar så kommer jag köra på 0502y på foder och knutar och 1002-y på fasaden. Jäkligt fin kombo som jag upptäckt på senare tid.
Men nästa gång jag målar så kommer jag köra på 0502y på foder och knutar och 1002-y på fasaden. Jäkligt fin kombo som jag upptäckt på senare tid.
Näe, förvisso. Frågan är vad de menar med "noggrannhetskrav" i det sammanhanget? Jag har tolkat det som att med tillgängliga pigment så gick det helt enkelt inte att blanda vissa av kulörerna i första utgåvan av NCS med tillfredsställande noggrannhet.Johan Gunverth skrev:
Men faktum kvarstår att det enligt NCS själva skall vara nästan omöjligt att skilja 0502-Y från S 0502-Y. Vilket innebär att frågan är djupare än så. När en tillverkare erbjuder båda varianterna och de skiljer sig åt väsentligt (vilket vi vet att kan göra) finns det ju ingen annan förklaring än att minst en av varianterna avviker väsentligt från referensen(?)
Frågan är då, är denna avvikelse konsekvent mellan olika färgtillverkare? Finns det, så att säga, en informell standard som avviker från NCS? Eller har varje tillverkare sina egna varianter? Vad kan man lita på?
Redigerat:
Demidekk finns färdigblandad 0502-y, kallas eggvit av JotunA Aprikos skrev:
Bygger ni nytt hus, så snåla inte på färgen, grunda med Visir piggmenterad olja och sedan Demidekk ultimate, grundfärg behövs inte, så det blir prisvärt om det är råspont som ska täckas.
Den är lite dyrare, men kolla runt, så förstår ni varför!
L Lund skrev:Oj vad vi har ältat exakt samma frågeställning senaste månaderna
Vi bygger nytt hus och missade lite att välja en vitare färg på fönster så det blev S0502-Y. Vi vill ha riktigt vitt hus men inte så att det sticker i ögonen, dvs 0500-N gick helt bort. Det vi då funderade på var antingen Alcros standardvita, 0502-Y (utan S) eller S0502-Y. Alcros standardvita fick vi också rekommendationen att undvika pga att den är för vit när naturens färger utomhus spelar in (dvs den fungerar bättre inomhus).
S0502-Y kändes lite för varm/gul och vi ville gärna ha det något vitare. Rekommendationerna vi fick var att inte välja vitare än 0502-Y (utan S). Pratade med en Jotun-butik som sa att den vanligaste vita färgen de säljer är 0502-Y (utan S). Vi körde på den och är mycket nöjda. Visst ser vi hus som upplevs något vitare men den känns riktigt vit och fräsch och fönstren skiljer visserligen något men inte ens vi som är extremt petiga ser eller stör oss på det.
Lycka till och hoppas det blir bra
Har du bilder att visa?