11 510 läst · 27 svar
12k läst
27 svar
Vilket verktyg för att dra ut spik ur plåtfasad
Japp! Precis så jag menade.Hjärnan och pekfingret kommer inte överens om hur jag ska uttrycka mig ibland
Daniel_N skrev:
Wow!
Här kommer man tillbaka ett dygn senare och har fått 15 svar. Inte illa.
Tack snälla ni för alla förslag.
Det är inte särskilt viktigt att plåten är hel när den kommer ner. Det vore trevligt men den kommer inte monteras upp på det här huset igen.
Det är rejält högt på sina ställen och jag får stå på en lååång stege och jobba. Jag vill helst inte trilla ner... Spiken sitter utav bara f-n, därför tror jag att koben går bort i.o.m risken att spiken släpper eller går sönder oväntat. En tigersåg har jag men den känns lite otymplig att hantera uppe på stegen.
Hålpipa känns ju riktigt smart. Bara man kommer igenom plåten med inte allt för många slag. Det är en och annan spik.
Vinkelslip är en annan stark kandidat, nackdelen med den är att jag är osäker på hur säkert jag kan hantera den uppe på stegen.
Tången var ju klart fin men jag tror inte jag får tillräcklig kraft med den, eller?
Ang. spikutdragare modell glidhammare undrar jag om någon känner till en sådan som skulle kunna komma åt spiken ner i dalen. Skåran är något smalare nere i botten kanske 15-17mm.
Det är inte särskilt viktigt att plåten är hel när den kommer ner. Det vore trevligt men den kommer inte monteras upp på det här huset igen.
Det är rejält högt på sina ställen och jag får stå på en lååång stege och jobba. Jag vill helst inte trilla ner... Spiken sitter utav bara f-n, därför tror jag att koben går bort i.o.m risken att spiken släpper eller går sönder oväntat. En tigersåg har jag men den känns lite otymplig att hantera uppe på stegen.
Hålpipa känns ju riktigt smart. Bara man kommer igenom plåten med inte allt för många slag. Det är en och annan spik.
Vinkelslip är en annan stark kandidat, nackdelen med den är att jag är osäker på hur säkert jag kan hantera den uppe på stegen.
Tången var ju klart fin men jag tror inte jag får tillräcklig kraft med den, eller?
Ang. spikutdragare modell glidhammare undrar jag om någon känner till en sådan som skulle kunna komma åt spiken ner i dalen. Skåran är något smalare nere i botten kanske 15-17mm.
Angående spikutdragare så kommer säkert bahco's variant att funka fint. Dock är den kanske inte heller så rolig att stå med högst uppe på stegen.kamy skrev:Wow!
Ska du inte spara plåten hade jag absolut testat med kofoten, den är stark Då kan du dessutom stå längre ner på stegen o bara använda 1 hand till kofoten, dubehöver liksom inte dra ut varenda enskild spik, utan bara trycka in kofoten under plåten och bräcka ut hela plåten. Sen kanske du får gå upp med en riktigt stor hovtång o ta några enskilda spik.
Har mycket svårt att en hålpipa kan vara så effektiv i så tjock plåt. Den kommer att behöva slipas ofta, och det kommer att vara tungt att driva igenom den.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Kom att tänka på huggmejsel, kanske en skarp modell och helt enkelt hugga av huvudet.
Annars håller jag med om kofoten, otroligt smidig till det mesta.
Hultafors är dessutom rätt tunna i bladet, och lätta,så man hanterar dom lätt med bara en hand.
Jag har själv varet med och rivet panel kortsidan på ladugården, stod på stege och plockade planka för planka med hultaforsen, inga problem.
//erik
Annars håller jag med om kofoten, otroligt smidig till det mesta.
Hultafors är dessutom rätt tunna i bladet, och lätta,så man hanterar dom lätt med bara en hand.
Jag har själv varet med och rivet panel kortsidan på ladugården, stod på stege och plockade planka för planka med hultaforsen, inga problem.
//erik
Her finner du verktyget for å plocka ned kledning: http://www.artillerytools.com/
Svensk og norsk importør: http://www.bricon.no
Hilsen
dainfo
Svensk og norsk importør: http://www.bricon.no
Hilsen
dainfo
Har oxå aluplåt fasad och när vissa delar av denna skulle bort för dörr montage så försökte jag med det mesta för att få ut spiken. Slutade med att jag fick såga av dem eller knäcka plåten för at få loss plåten. Nu har jag dold spikning så det gjorde inget med mindre skador. Jag ville kunna återanvända delar av det som revs. Tror faktiskt oxå på en hålpipa eller den biltema borren då plåten inte brukar vara så tjock. Den vill gärna vika sig om kofoten inte sitter väldigt nära spikhuvudet.
Återigen tack för alla svar.
Jag kommer att utrusta mig med Biltemas borr och en ny kofot från Hultafors. Jag laddar också tigersågen med ett fräscht blad och så prövar jag mig fram.
Helgen efter påsk är det tänkt att jag ska börja. Jag återkommer med rapport om vilken metod som var effektivast.
Jag kommer att utrusta mig med Biltemas borr och en ny kofot från Hultafors. Jag laddar också tigersågen med ett fräscht blad och så prövar jag mig fram.
Helgen efter påsk är det tänkt att jag ska börja. Jag återkommer med rapport om vilken metod som var effektivast.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Verkar smart. Mina spikar är i lättmetall och går av lätt om man försöker dra ut dem. Har flexat bort en del men det är pilligt... Och väsnas. Sen är det inte bra att leka med centrifugalkraften högt uppe på en stege.corre skrev:
Men frågan är om skaften räcker för att knipsa skallen.
/Mattias
Dags för rapport.
Jag skaffade mig en huggmejsel enligt tips från corre. Tyvärr köpte jag en för bred modell, den fick inte plats i dalen på plåten. Klantigt.
Jag köpte mig också en ny kofot, eller bräckjärn som det tydligen heter. Det blev en Hultafors som är grym att jobba med. Har inte tidigare insett att det finns kvalitetsskillnader på ett så primitivt verktyg som en kofot, men det gör det alltså. Kofoten måste man få in under plåten precis bredvid spiken för att den ska gå att använda, precis som snuttjulle beskrev det. Jag körde med den metoden på de ställen jag kunde stå stadigt.
Slutligen skaffade jag det skärverktyg för svetspunkter som stomneby tipsade om.Det var helt rätt verktyg! Den skar inte tillräckligt djupt (plåten var lite för tjock) så jag fick modda den med en bricka. Se bild ett.
Tyvärr var kvalitén av Biltemaklass (just det, det var ju där jag köpte den....) så det lossnade tänder ur den med jämna mellanrum. Nu räckte det precis till de plåtar jag skulle ta ner. Bild två visar en bit av plåten där jag gått loss med biltemaverktyget.
Bild tre visar ett trasigt skär till biltemaborren.
Den fjärde bilden visar vad som gömde sig bakom plåten. Knepigt läge på en dörr...
Jag skaffade mig en huggmejsel enligt tips från corre. Tyvärr köpte jag en för bred modell, den fick inte plats i dalen på plåten. Klantigt.
Jag köpte mig också en ny kofot, eller bräckjärn som det tydligen heter. Det blev en Hultafors som är grym att jobba med. Har inte tidigare insett att det finns kvalitetsskillnader på ett så primitivt verktyg som en kofot, men det gör det alltså. Kofoten måste man få in under plåten precis bredvid spiken för att den ska gå att använda, precis som snuttjulle beskrev det. Jag körde med den metoden på de ställen jag kunde stå stadigt.
Slutligen skaffade jag det skärverktyg för svetspunkter som stomneby tipsade om.Det var helt rätt verktyg! Den skar inte tillräckligt djupt (plåten var lite för tjock) så jag fick modda den med en bricka. Se bild ett.
Tyvärr var kvalitén av Biltemaklass (just det, det var ju där jag köpte den....) så det lossnade tänder ur den med jämna mellanrum. Nu räckte det precis till de plåtar jag skulle ta ner. Bild två visar en bit av plåten där jag gått loss med biltemaverktyget.
Bild tre visar ett trasigt skär till biltemaborren.
Den fjärde bilden visar vad som gömde sig bakom plåten. Knepigt läge på en dörr...
Skönt det löste sig.Jag var helt 100 säker på att det inte skulle gå med borren faktiskt.Har kört mycket i bilplåt med dessa borr och dom är ganska omöjliga att styra utan sytrstiftet i mitten,Det far åt alla håll och kanter Men där ser man vad fel man kan ha / Mats
Redigerat:
Spikskallen var lite konkav så den styrde borren rätt.alfamats skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilket verktyg för denna typ av blandarlåsning?
Vatten & Avlopp -
Vilket verktyg för att rengöra vattenlås/rör m.m?
Badrum -
Vilket verktyg hade ni använt för att slipa järnstaket?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket verktyg för snygg silikonsträng mellan bänk o kakel?
Kök -
Vilket verktyg för att utvidga hål kring elementrör…?
Golv