5 679 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Vilket uppvärmningssystem skall man välja?
Det kan nog vara rätt med jordvärme när man ändå håller på och gräver om nu tomten passar för det. Det hänger ihop med förutsättningar och vad man tror på själv. Oavsett vad man väljer så ska det hänga med ett tag och värma hus och vatten. Skulle jag bygga nytt själv blev det nog en pelletsanläggning med acktank och solpaneler. Det finns statliga bidrag till dessa uppvärmingsformer. Pellets är ganska okomplicerat idag tycker jag. Med ett nytt välisolerat hus, skräddarsydd anläggning blir det låga kostnader och tämligen underhållsfritt i mina ögon.
Det borde vara lag på att äga en liten köksspis . Oberoende hur man än väljer att ordna den huvudsakliga uppvärmningen.
När strömmen försvinner och inget fungerar finns det inget tryggare sätt att klara värme och matlagning på. Och även när man har ström så är den ju så jäkla mysig att elda i, och koka sitt kaffe på. Ett bra komplement om man ändå bygger nytt tycker jag.
När strömmen försvinner och inget fungerar finns det inget tryggare sätt att klara värme och matlagning på. Och även när man har ström så är den ju så jäkla mysig att elda i, och koka sitt kaffe på. Ett bra komplement om man ändå bygger nytt tycker jag.
jo det finns en hel del ologiskt här i världen
tänker på alla försvaransträngningar kontra det du säger
några dynamitgubbar mitt i vintern räcker för att en massa uppvärmningssystem och vattenledningar skall frysa sönder (men det får man inte säga ty man kan ju tipsa ngn eller anses som terrorist)
Det vore kul och räkna på följande:
Skulle de pengar som felsatsades på det militära (dvs de senaste investeringarna där man knappt han få hem vad som var beställt innan man dumpade bort allt som skrot) ha räckt till att skänka köksspisar/-pannor till alla villor i Sverige? Jag tror inte det är långt därifrån.
(en passus, farsgubben sa att stadsborna hade frusit och svultit ihjäl vid fronten om inte folk från landet varit med, F-land 1945. Inte för att folk från landet är klokare, men kunskapen hade gått förlorad redan då)
och det var väl att ta i, men
har man möjlighet vid val av system, så kanske det finns ett litet skäl till att tänka på vad som händer vid strömavbrott. De tenderar att bli fler och längre, av ngn konstig anledning. (Åtminstone se till att det inte finns någon köldbrygga som ligger an mot vattenfyllda rör)
tänker på alla försvaransträngningar kontra det du säger
några dynamitgubbar mitt i vintern räcker för att en massa uppvärmningssystem och vattenledningar skall frysa sönder (men det får man inte säga ty man kan ju tipsa ngn eller anses som terrorist)
Det vore kul och räkna på följande:
Skulle de pengar som felsatsades på det militära (dvs de senaste investeringarna där man knappt han få hem vad som var beställt innan man dumpade bort allt som skrot) ha räckt till att skänka köksspisar/-pannor till alla villor i Sverige? Jag tror inte det är långt därifrån.
(en passus, farsgubben sa att stadsborna hade frusit och svultit ihjäl vid fronten om inte folk från landet varit med, F-land 1945. Inte för att folk från landet är klokare, men kunskapen hade gått förlorad redan då)
och det var väl att ta i, men
har man möjlighet vid val av system, så kanske det finns ett litet skäl till att tänka på vad som händer vid strömavbrott. De tenderar att bli fler och längre, av ngn konstig anledning. (Åtminstone se till att det inte finns någon köldbrygga som ligger an mot vattenfyllda rör)
Som inlägg på din initiala fråga
...en Vedpanna + ack + VVB kräver endast en (1st) (hand)strypventil mellan ack o panna. Resten funkar i självcirk och med optimal utnyttjande av värme/skiktningar.
Tillkommer cirkpump o shunt för radiator/golvvärmekretsen och rökgasfläkt eventuellt.
- inte mycket som krånglar där inte, elförbrukning som några lampor
- köp sen massaved (björk) i 3m längder
Det är tveksamt om något alternativ klår detta - men man måste jobba själv lite, men har vanlig lön för mödan.
...en Vedpanna + ack + VVB kräver endast en (1st) (hand)strypventil mellan ack o panna. Resten funkar i självcirk och med optimal utnyttjande av värme/skiktningar.
Tillkommer cirkpump o shunt för radiator/golvvärmekretsen och rökgasfläkt eventuellt.
- inte mycket som krånglar där inte, elförbrukning som några lampor
- köp sen massaved (björk) i 3m längder
Det är tveksamt om något alternativ klår detta - men man måste jobba själv lite, men har vanlig lön för mödan.
Liknande trådar
-
Vilket uppvärmningssystem skall jag välja?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Vilket gångjärn skall jag ha till lucka?
Möbelsnickeri -
Vilket uppvärmningssystem ger generellt lägst värmekostnad?
Frågor och svar om värme -
Vilket taksteg skall användas till Zandapannor från 1970-talet ?
Tak & Vind