Emilsson skrev:
Vad man väljer är väldigt personligt.Latmans,är VP.Om man vill kunna "skita" i omvärdens prissättning på el/olja/pellets,då är det ved.Det ger en oberoendekänsla och tillfredställelse som man nog måste ha lite filosofiska och intelektuella talanger för att uppfatta.
Förutsätter dock att man får ved gratis och hugger och sågar veden för hand, samt transporterar den med skottkärra eller häst. För det var väl oberoende av el och bensin du ville vara? Eller är jag inte tillräckligt intellektuell?

Förutsätter dock att man får ved gratis och hugger och sågar veden för hand, samt transporterar den med skottkärra eller häst. För det var väl oberoende av el och bensin du ville vara? Eller är jag inte tillräckligt intellektuell?
JLT är lite stött?
Verkar inte vara en ovanlig reaktion när argumenten tryter för dom som tror sig veta att det inte kan finnas andra alternativ än att göra som alla andra som gått på pumpen.

Den energimängden el, bensin och diesel som åtgår för att producera ved är försumbar i förhållande till en energi man får ut ur veden. Dessutom går det ju att driva både bilar och motorsågar på E85 om man nu ska vara petnoga.

Jag tror den oberoendekänslan som Emilsson var ute och for efter har mer att göra med att man är betydligt mindre beroende av elpriser och priser på olja om man eldar ved. Det har att göra med att vedpriset inte är så hårt beroende av priset på andra energislag.

Robert_Keskitalo skrev:
JLT är lite stött?
Verkar inte vara en ovanlig reaktion när argumenten tryter för dom som tror sig veta att det inte kan finnas andra alternativ än att göra som alla andra som gått på pumpen.
Jag förstår bara inte vitsen med att lägga ut så mycket arbete på en sådan liten förtjänst. I mitt fall eldade jag mestadels med olja, ca 4 kubikmeter per år (kostnad idag 32000 kr). Idag har jag en årsförbrukning för värmepumpen på 7000 kwh (har separat elmätare för att se hur effektiv min sparbössa (läs värmepump) är). Kostnaden i kronor idag är 6000:- för att värma hela huset på 150 kvm.

Du som har så gott om bra argument, svara på följande frågor:

1. Förklara för mig, varför jag ska köpa ved? Hur stor blir besparingen i kronor och ören? Hur många tusen kronor kostar det att köpa ved till ett 150 kvm stort hus i mellansverige, normalisolerat, byggt 1932. Kom ihåg att dra bort kostnaden för sotaren. ;D

2. Om det nu är billigare än de 6000:- som min uppvärmning kostar, är det intressant att veta hur många timmars arbete jag är tvungen att lägga ner på den eventuerlla "vinsten.
3. Räkna ut min "timlön", dvs vinsten delat med antalet arbetstimmar. Kan inte bli många ören i förtjänst per timme, och det har jag ingen lust att arbeta för.

sveno skrev:
Jag tror den oberoendekänslan som Emilsson var ute och for efter har mer att göra med att man är betydligt mindre beroende av elpriser och priser på olja om man eldar ved. Det  har att göra med att vedpriset inte är så hårt beroende av priset på andra energislag.
Det förutsätter dock att man har tillgång och närhet till billig ved. Eller hur?

Huvudfrågan var vilket uppvärmningssystem man ska välja. Och det kan inte bara ETT alternativ som gäller. Om du är tvungen att KÖPA din ved, betala för att få den klyven, samt transportera den långa sträckor blir inte förtjänsten speciellt stor i förhållande till det arbete an lägger ner.

Ska man dessutom bygga nytt och investera en massa pengar i ett nytt system, så kostar det inte speciellt mycket mer att välja bergvärme från början.

Jag förstår bara inte vitsen med att lägga ut så mycket arbete på en sådan liten förtjänst.
Man får lite motion :p på köpet, andra betalar en massa pengar för att slå/sparka på en boll eller blåsa 8) upp sig på ett gym.

JLT,du har nog gått på pumpen.Uppvärmningskostnad 6000:-.Och VP'n var gratis kan jag förstå.Som sagt valet är högst personlingt.En del vill ha det bekvämaste (inte röra sig),andra känner en inre tillfredställelse av att motionera utomhus,och samtidigt spara pengar,och använda förnyelsebar energi.Det krävs nog en speciell läggning för detta.Åtgången energi som man förbrukar till motorsågen bil med släp och vedkap är försumbar i förhållande till den energi man får från veden,det trodde jag faktiskt att du kunde fundera ut på egen hand.Förutsättning är egen skog,eller tillgång till skog,och ett glatt humör,som man får av att vistas i naturen.

Nu tenderar vi ämnet i tråden "bergvärme är skitig värme" vilket är sant med den omfattningen bergvärmeinstallationerna har i mängd just nu, så just den diskussionen kanske man kan hålla där ;D

MEN !

En VP oavsett konstruktion, fast luft/luft är nog den sämsta sorten rent hållbarthetsmässigt..., iaf en VP förbrukar ju som sagts ovan en kompressor på 10-15 år ca, det finns en anledning till varför många garantier(försäkringar) löper på dessa årtal. Det SKALL man räkna in i kalkylen. Dessutom skall man vara mycket skeptisk till totalkostnaden räntemässigt (inte lär den ligga på 3-4 procent för evigt 8) ) samt hur elprisläget utvecklar sig sett på 10 framåt.

Och ärligt talat, 10år ?, en bergvärmeisntallation skall betala sig på 30(!) år så måste kompressorn bytas efter 10-15 år och hela pumpen efter 20 (vilket inte heller är ovanligt) så blir de inte lika bra som man hade tänkt sig.

Solfångare och pellets är en kombination som är enormt vinnande för framtiden. Dessutom ser det just nu inte ut som om det skulle bli en prisboom på pellets för det är en majoritet av de som byter uppvärmningssystem som installerar bergvärme :D :p

Alltså lär det inte bli någon brist på pellets.

Ved är ju inte heller dumt så länge man har lagringsutrymme för veden. Kostnaden för bra torr blandved kapad och kluven ligger runt 200-300kr m3 om man ska ta realistiska priser.

En fördel om man nu absolut skall HA bergväme med att kombinera den med solfångare är att man behöver grundare borrhål pga att man i stort sett inte utnyttjar det alls på sommarhalvåret.

snillet skrev:
Kostnaden för bra torr blandved kapad och kluven ligger runt 200-300kr m3 om man ska ta realistiska priser.
Det priset är dessutom lågt räknat. Om man köper kapad och kluven ved i stjälpt mått av en vedhandlare så är det priset kanske runt två-tre hundra. När man väl travar den veden så har man en kubik för fyra-fem hundra kronor och då är priset per kWh ungefär som för pellets. Om man däremot köper långved för 150 kr per kubik, travat mått, så har man ungefär lika mycket när den väl är kapad, kluven och travad.

Vidare skulle jag vilja påstå att mna är (eller blir ;) ) vedeldare. Det kräver en del tid och omsorg. Att man verkligen gullar lite med pannan och veden med jämna intervall och inte slarvar med underhållet.

Personligen tycker jag inte att det är nåt större besvär. För mig är det helt naturligt att husets värme får ta lite tid i anspråk. Jag har förstått att vissa inte kan tänka sig att lägga en sekund på just uppvärmningen av huset. Ok, det kan jag köpa, men jag kan inte väga min fritid med timpenning för då skulle jag dö av stress, så mycket tid som jag kastar bort på att skriva såna här, egentligen meningslösa, inlägg. 8)

Mjaha. Nu har man lagt in dagens laddning och keramiken lyser rött. Pajen står i ugnen, frågan är om jag ska äta den som dessert, eller.
Jag började med känslor och nu är man inne på ekonomi, va tråkigt. (För hur man än väljer att räkna, så finns det alltid något annat sätt att räkna på)

Som sagt var, så passar inte vedeldning alla, men jag vill lyfta fram det som ett seriöst alternativ för att dom som funderar på valet av uppvärmningssätt inte ska få en alltför skev bild.

Åter igen,, för dom som har förmånen att äga möjligheten att bedriva modern vedeldning på ett korrekt sätt så hävdar jag att det inte är ett dåligt alternativ.

När det gäller kostnader så ska inte jag skriva här att det är det billigaste sättet att värma sin villa på. För det är så individuellt hur man väljer att räkna.
Det hoppas jag att var och en förstår?

Vad som är helt klart är att man som vedeldare alltid har ett val huruvida man vill göra för att ordna det för sig. Vad sen den friheten är värd i pengar (nu och i framtiden) kan man ju spekulera i och värdera på olika sätt.

Emilsson skrev:
JLT,du har nog gått på pumpen.Uppvärmningskostnad 6000:-.Och VP'n var gratis kan jag förstå.Som sagt valet är högst personlingt.En del vill ha det bekvämaste (inte röra sig),andra känner en inre tillfredställelse av att motionera utomhus,och samtidigt spara pengar,och använda förnyelsebar energi.Det krävs nog en speciell läggning för detta.Åtgången energi som man förbrukar till motorsågen bil med släp och vedkap är försumbar i förhållande till den energi man får från veden,det trodde jag faktiskt att du kunde fundera ut på egen hand.Förutsättning är egen skog,eller tillgång till skog,och ett glatt humör,som man får av att vistas i naturen.
Har inte gått på pumpen. Är sällan där nere i källaren, så sannolikheten att just skulle på den är minimal. ;D
Du har nog missuppfattat mig. Jag har inte skaffat bergvärme för att ligga på soffan och vila hela dagarna. Tvärtom, för att få tid över till annat som behövs göras här i huset. Har under flera års tid utnyttjat varje ledig stund till att renovera huset, så lat vet jag inte om jag direkt är. ;)

Åtgången energi som min bergvärmepump förbrukar blir försumbar i förhållande till den energi den genererar, det trodde jag faktiskt att du kunde fundera ut på egen hand.

Värmepumpen var inte gratis. Den kostade 84000:- att få installerad år 2001. Gick till banken och tog ett lån på 7 år, med en månadskostnad på 1200:-. Om 3,5 år är den betald.

Håller helt med dig om att ved är ytterst lämpligt om man får den GRATIS. Ingen snack om den saken.

snillet skrev:
Och ärligt talat, 10år ?, en bergvärmeisntallation skall betala sig på 30(!) år så måste kompressorn bytas efter 10-15 år och hela pumpen efter 20 (vilket inte heller är ovanligt) så blir de inte lika bra som man hade tänkt sig.
Som jag skrev i inlägget ovan så betalade jag av min installation på 7 år, med en månadskostnad på 1200:-. Det tillsammans med förbrukningen (som idag ligger på 6000:-/år), blir totalt 1700:-/månad för lån + drift. Om 3,5 år betalar jag bara driften, 500:-/mån + ev skattehöjningar tills dess. Kommer dock att försöka "kompensera" eventuella höjningar med mitt nästa isoleringsprojekt, nämligen vinden som jag ska ta tag i nästa sommar.

Innan bergvärmen eldade vi mest med olja. Med en årsförbrukning på ca 4 kubikmeter per år, vilket idag skulle kosta ca 3000:- per månad! >:(

Så det behöver inte vara något 30-årsprojekt för att bergvärmen ska betala sig. Vi har nästan sparat in installationskostnaden efter de första 3,5 åren.

Men visst, gjejer går sönder och behöver bytas. Det gäller ju alla uppvärmningssystem. Borrhålet finns ju fortfarande kvar i många år till. Behöver jag byta hela VP:n om låt säga 20 år, så tänker jag göra det själv, så det behöver inte bli så fruktansvärt dyrt.

Vet dock att priserna för installation av bergvärme rusat i höjden de senaste åren, så man hade väl lite tur som hoppade på i tid. Det är också viktigt att man läser på och lär sig lite om bergvärme när man börjar ta in offerter, så man vet vad man har att välja mellan.

JLT suveränt pris på installationen, bara att gratulera. Lägsta budet på de offerter jag plockade in låg på 127 000:- och då skulle jag själv få släpa ut gamla oljepannan. Dessutom tillkom mellan 25 -30 000:- på fler element (sidooffert).
Min pelletsbrännar installation är avbetald innan två år har gått (jfrt med olja). Jag har en rörlig kostnad på 900:-/mån (på årsbasis) för säckad pellets. Den har varit konstant sedan jag började. Mer än man kan säga om oljan under samma period. Elen också för den delen.

Pebbe skrev:
JLT suveränt pris på installationen, bara att gratulera. Lägsta budet på de offerter jag plockade in låg på 127 000:- och då skulle jag själv få släpa ut gamla oljepannan. Dessutom tillkom mellan 25 -30 000:- på fler element (sidooffert).
Min pelletsbrännar installation är avbetald innan två år har gått (jfrt med olja). Jag har en rörlig kostnad på 900:-/mån (på årsbasis) för säckad pellets. Den har varit konstant sedan jag började. Mer än man kan säga om oljan under samma period. Elen också för den delen.
Ja, man ska vara glad att man inte är beroende av oljan. När jagköpte huset -99 kostade oljan 3700:-/kbm, idag är det väl över 8000:-?

Trist att priserna på bergvärmeinstallationerna har stigit så mycket. Ska väl nämna att vi fick lite "mängdrabatt" när vi installerade eftersom det var ca 40 stycken som borrade samtidigt (på en ort med 2000 invånare!). Samma installatör har efter det kört ytterligare 3 omgångar, så det är säker en bra bit över 100 hushåll som kör bergvärme här på orten. Hittills bara glada miner!

Emilsson skrev:
JLT,du har nog gått på pumpen.Uppvärmningskostnad 6000:-.Och VP'n var gratis kan jag förstå.Som sagt valet är högst personlingt.
Men vad kostar egentligen en installation av vedpanna, 2*750 lit acktankar och en skorsten till anläggningen (om vi nu pratar om att bygga hus nytt) ?

Om man bygger helt nytt, och ändå har stora grävskopan för att göra utrymme för källaren/grunden el.dyl. där så är frågan vad det kostar att gräva ner jordvärme i hela tomten när man ändå är i farten.

Teoretisk framtidsvisionflum:

Något som inte nämns är att man kan iaf teoretiskt fakiskt driva sin värmepump med ved (!). Det som förbrukar ström i en värmepump är ju kompressorn. Det är inget som säger att det måste vara just elektrisk kraft som drar runt kompressorn, man kan lika gärna ha en förbränningsmotor. Som alla som hört talas om eller till och med varit med under andra världskriget vet så går det bra att driva en förbränningsmotor på gengas, som man kan få fram genom att elda med ved (fast normalt körde man aggregaten på kol).

Visserligen en komplicerad rigg och en hel del i utrustningen måste utvecklas för att det ska funka för vem som helst, men billigare kilowattimmepris får man nog inte på något annat vis.

Med en gastank så kan man mellanlagra gengas att driva motorn med då den behövs, medan den fjärdedel av energin i veden som blir värme vid gengasproduktionen kan värma en acktank direkt. Iofs kan man värma acktankar från VP'n direkt istället för att lagra gas, troligtvis mycket säkrare men säkert mer skrymmande och den lagringen bör ju ske "inomhus", själva VP'n med motor och gengasaggregat kan stå i ett väl ventilerat "teknikhus" skiljt från resten av huset. Idag finns det säkert gasnivåmätare med varnare som varnar för den dödligt giftiga gengasen också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.