1 452 läst · 38 svar
1k läst
38 svar
Vilket rör behöver jag hit?
Det går inte så snabbt här, pga livet. Jag åkte iaf till en butik för rör/markarbeten en bit bort eftersom de sällan kan specialgrejer på byggmax osv. Fick med mig två delar hem för att koppla ihop de olika rören i olika storlekar. Lik förbannat blir det fel. Den ena sidan passade men inte den andra (90/110) för den blev ju lika bred.
Så, Vad behöver jag nu? Nånting för att sätta ihop två lika stora storlekar.
Googlade men hittar inget som går över 110? Rörens yttersidor är runt 11 cm.
Känner att jag snart ger upp 😪 känner ingen som gör sånt här alls, har ingen att fråga nära mig.
Så, Vad behöver jag nu? Nånting för att sätta ihop två lika stora storlekar.
Googlade men hittar inget som går över 110? Rörens yttersidor är runt 11 cm.
Känner att jag snart ger upp 😪 känner ingen som gör sånt här alls, har ingen att fråga nära mig.
Redigerat:
Det rinner väl från det svarta och in i det andra?
Det svarta går väl in en bit?
Om ja på båda så hade jag nog låtit det vara, om det är lite fall på det. Men du får väl vara lite försiktig när du fyller igen så den inte dras ut. Är absolut ingen expert så kan ha helt fel 🙂
Det svarta går väl in en bit?
Om ja på båda så hade jag nog låtit det vara, om det är lite fall på det. Men du får väl vara lite försiktig när du fyller igen så den inte dras ut. Är absolut ingen expert så kan ha helt fel 🙂
Det här är förmodligen fel svar, det skrev jag innan bilderna kom på plats i ursprungsfrågan
Krävas rätt mycket våld och kanske nåt glidmedel för att få ihop det.
Inomhus:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...110-mm/avloppsror-skjutmuff-110-mm-2000059004
Utomhus:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ea-110-mm/skarvmuff-dubbel-o110-mm-2000054467
Inomhus:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...110-mm/avloppsror-skjutmuff-110-mm-2000059004
Utomhus:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ea-110-mm/skarvmuff-dubbel-o110-mm-2000054467
Produkter som diskuteras: "avloppsror"

Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Stopp och belägg här, nu håller du på och mixar 90 dräneringsrör med perforering och 110 dagvattenrör utan perforering.H Hobbykreatör skrev:
Det är 110 dagvattenrör du skall ha. Antingen flexrör som på bilden, eller släta "hårda" rör. Om du bara förklarar exakt vad du vill göra med bilder så kan du säkert få konkret hjälp med vad du skall köpa.
Just nu är det lite oklart vad du vill byta och vad som skall kopplas ihop med befintligt.
S Svante Svenson skrev:
Åh jösses jag börjar nog gråta snart.C cpalm skrev:Stopp och belägg här, nu håller du på och mixar 90 dräneringsrör med perforering och 110 dagvattenrör utan perforering.
Det är 110 dagvattenrör du skall ha. Antingen flexrör som på bilden, eller släta "hårda" rör. Om du bara förklarar exakt vad du vill göra med bilder så kan du säkert få konkret hjälp med vad du skall köpa.
Just nu är det lite oklart vad du vill byta och vad som skall kopplas ihop med befintligt.
Jag har köpt ett hårdare rör som är 4 meter.
Har slängt kvittot så ser inte vad det heter och jag ser att Byggmax har två nästan identiska rör med olika namn 😭
Och en "slang" som är 10 meter som jag tänkte ha i böjen och neråt slänt
Det heter nog dräneringsrör på rulle 10 meter svart.
Jag skulle sätta ihop dessa två men de kanske inte ens passar ihop då 😴🤥😓
Sen ska de in i befintligt betonghål på marken där regnvatten samlas.
Vad gör jag för fel 🤔🥺
Ursäkta amatörinlägg men jag är tvungen att göra detta själv och typ direkt.
Redigerat:
Samla lite tålamod här nu, det här fixar du. 🙂H Hobbykreatör skrev:
Felet du gör, enligt min åsikt, är att du inte är tydlig med exakt vad du skall göra. Svårt att komma med konkreta tips då. Vilken böj? Vilken slänt?
Var handlar du någonstans? Så kan du få konkreta tips på produkter.
Om vi börjar i änden med "betongrännan", så funkar nog det där, även om jag personligen hade bilat bort all sprucken betong och gjutit in plaströret istället, eller gjort någon helt annan variant med en spygatt.
Det hårda 110-röret ser bra ut.
Sen kommer du ner till hörnet, och där skall ett annat rör ansluta. Var kommer det ifrån? Eftersom båda rören är nya föreslår jag att du kopplar ihop dem med en förgrening för plaströr och tar bort betongförgreningen.
Sen skall det hela skarvas ihop med betongröret, där behöver du en övergångskoppling av något slag, finns många olika varianter.
🙏C cpalm skrev:Samla lite tålamod här nu, det här fixar du. 🙂
Felet du gör, enligt min åsikt, är att du inte är tydlig med exakt vad du skall göra. Svårt att komma med konkreta tips då. Vilken böj? Vilken slänt?
Var handlar du någonstans? Så kan du få konkreta tips på produkter.
Om vi börjar i änden med "betongrännan", så funkar nog det där, även om jag personligen hade bilat bort all sprucken betong och gjutit in plaströret istället, eller gjort någon helt annan variant med en spygatt.
Det hårda 110-röret ser bra ut.
Sen kommer du ner till hörnet, och där skall ett annat rör ansluta. Var kommer det ifrån? Eftersom båda rören är nya föreslår jag att du kopplar ihop dem med en förgrening för plaströr och tar bort betongförgreningen.
Sen skall det hela skarvas ihop med betongröret, där behöver du en övergångskoppling av något slag, finns många olika varianter.
Försökte filma för att visa hur det ser ut.
Hörnet, där struntade jag i det gamla röret och grävde en ny gång med nytt rör eftersom det blev alldeles för mekigt att gräva upp den gamla gången.
Så allt är nytt, i plast,
förutom början med den gamla betongen.
Har handlat på Byggmax och idag "Allt i mark" smådelarna, och den ena passade ju inte att sätta ihop rören, så det är där det knasar. Så frågan är om jag köpt rätt/fel rör eller rätt/fel övergång.
Jag skulle kunna gjuta röret i början/starten. Då blir det att köpa vinterbetong imorgon i så fall. Men skönast att slippa gjuta om jag inte måste.
Hoppas filmen säger nånting 😤🙏
Hemskt ledsen, men det är fortfarande inte begripligt vad det är du vill åstadkomma.H Hobbykreatör skrev:
Tolkar startläget som detta:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten skall ledas från "betongrännan" i förgrunden i kattens riktning där det rinner vidare bortåt i samma riktning där betongröret inte är frilagt. Sen kommer det även vatten uppifrån höger i bild och ansluter till samma ledning. Varifrån kommer detta? Vad är funktionen där?
Nu är helt plötsligt betongröret där vattnet skall rinna vidare borta!?!?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder