14 943 läst · 208 svar
15k läst
208 svar
Vilket ramminne ska jag ha? bild
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Det ska inte spela någon roll - 1.35V RAM kan så vitt jag vet även köras på 1.5V (men inte nödvändigtvis tvärt om). I det här fallet är båda kompatibla och fungerar med moderkortet. För att ha fått de att funka tillsammans hade man troligen behövt testa sig fram lite i BIOS - nackdelen med att blanda RAM.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Det verkar som TS ursprungliga minnen var "low voltage", medan de nya som köptes var vanliga.H Hajjen skrev:Det ska inte spela någon roll - 1.35V RAM kan så vitt jag vet även köras på 1.5V (men inte nödvändigtvis tvärt om). I det här fallet är båda kompatibla och fungerar med moderkortet. För att ha fått de att funka tillsammans hade man troligen behövt testa sig fram lite i BIOS - nackdelen med att blanda RAM.
Såvitt jag vet så funkar low voltage i "vanliga" moderkort, men inte tvärt om.
Edit: moderkortet verkar dock vara gjort för "vanliga".. Det kanske är som du säger att man kan ställa lägre volt i BIOS....
Jo, man hade nog manuellt fått se till att alla kördes i 1,5V och sett över timings efter de långsammaste minnena. Då har man störst chans att få det att fungera, men även då kan man få problem .Dan_Johansson skrev:
Hallå alla glada. Nu har Cheesens moderkort dykt upp, flyttade över kabel efter kabel, startade och allt funkade direkt =)
Stoppade in ramminnen och den visar nu 16gb.
slutet gott, allting gott (lärt mig en jävla läxa).
Ytterliggare ett tack till Cheesen som tog sig tiden att posta moderkortet, vilken hjälte!
Ytterliggare ett tack till Cheesen som tog sig tiden att posta moderkortet, vilken hjälte!
Härligt, det var storartat av CheesenR Rolle85 skrev:Hallå alla glada. Nu har Cheesens moderkort dykt upp, flyttade över kabel efter kabel, startade och allt funkade direkt =)
Jag tyckte att Rolle85 var väldigt generös när han betalade för sig jag hade tänkt att sonen skulle få en julklapp för pengarna för moderkortet och när den var betald så jag gav växeln till välgörande ändamål.
Noterade lite sent att byggahus har en egen insamling.
https://bossan.musikhjalpen.se/byggahus-se-2020
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterade lite sent att byggahus har en egen insamling.
https://bossan.musikhjalpen.se/byggahus-se-2020
Snyggt!!!Cheesen skrev:
Liknande trådar
-
Vilket djur låter så här ?
Övrigt husrelaterat -
Vilket lysrör kan jag köpa till den här armaturen?
El -
Vilket tapetklister vill ni ha i sovrummet?
Miljö & Hälsa -
Vilket slutbleck till Yale Doorman om jag har 730 nu
Fönster & Dörrar -
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats