1 302 läst · 20 svar
1k läst
20 svar
Vilket kvistborr för att borra många 19 mm hål i ek?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 643 inlägg
Tack för alla svar hittills.
Självklart är tillgång på butiker avgörande i slutändan.
Men grundfrågan gällde mer om vilka borr som är bra och vilka sorts skär exakt man bör leta efter.
Till exempel är detta från Fisch något som säljs som snabbavverkande vilket inte känns bra i detta fallet.
Medan denna konstruktion sägs vara för mjuka träslag på vissa butiker, medan andra säger att det är för hårda träslag.
Nu kanske man inte ska tro allt för mycket på Amazons auto-översättningar men det är ändå lite svårt att få konkreta svar.
Ett Festool-borr är säkert inget dåligt köp, men prislappen avskräcker och jag brukar undvika Festool på förbrukningsgrejer av just det skälet. Hellre fyra nya borr från t.ex. Bosch för 200 kr än ett enda från Festool för 800 kr eller vad det nu kan kosta?
Självklart är tillgång på butiker avgörande i slutändan.
Men grundfrågan gällde mer om vilka borr som är bra och vilka sorts skär exakt man bör leta efter.
Till exempel är detta från Fisch något som säljs som snabbavverkande vilket inte känns bra i detta fallet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medan denna konstruktion sägs vara för mjuka träslag på vissa butiker, medan andra säger att det är för hårda träslag.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kanske man inte ska tro allt för mycket på Amazons auto-översättningar men det är ändå lite svårt att få konkreta svar.
Ett Festool-borr är säkert inget dåligt köp, men prislappen avskräcker och jag brukar undvika Festool på förbrukningsgrejer av just det skälet. Hellre fyra nya borr från t.ex. Bosch för 200 kr än ett enda från Festool för 800 kr eller vad det nu kan kosta?
Om du läser om det olika borren på Fisch egen hemsida så får du veta vad de själva anser och slipper förlita dig på dåliga webbutikers information. https://www.fisch-tools.com/en/products/forstner-bit
De säger att den första av de här är för snabba hål och den andra för exakta hål i både hårda och mjuka träslag. De skriver vidare att den vågiga kanten är för att hantera värme och inte snittytan. De har även "raka" kanter och de ska även ge exakta kanter.
Eftersom du ska borra i relativt hårt trä, ek, så kanske den med vågig kant kan vara bra?
De säger att den första av de här är för snabba hål och den andra för exakta hål i både hårda och mjuka träslag. De skriver vidare att den vågiga kanten är för att hantera värme och inte snittytan. De har även "raka" kanter och de ska även ge exakta kanter.
Eftersom du ska borra i relativt hårt trä, ek, så kanske den med vågig kant kan vara bra?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 643 inlägg
Jag ringde Fisch idag. De tyckte att Black shark skulle vara bäst, men jag lyckades inte hitta den så valde istället Wave Cutter Forstner Bit, alltså en av de vågformiga, som fanns på Amazon med leverans redan imorgon.
Återkommer med resultat när jag provat!
Återkommer med resultat när jag provat!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 643 inlägg
Liten återkoppling i tråden. Har nu borrat drygt 30 hål med mitt Wave Cutter Forstner Bit och det blev jättebra. 
Trappstegen i fråga är lämnade till sprutlackning så jag har inga bilder tyvärr.
Trappstegen i fråga är lämnade till sprutlackning så jag har inga bilder tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför vill byggaren inte berätta vilket vvs företag som gjort vvs
Badrum -
Villahemförsäkring, vilket bolag?
Försäkringar -
Vilket tvärrsnitt rekommenderas för PEN-ledare i detta sammanhang?
El -
vilket kakellist att föredra; rakt eller rundat
Badrum -
Cylinderformad fasadbelysning - Vilket fabrikat och modell
Belysning