I ett tidigare hus hade vi "Pergo Kitchen" alltså ett laminat som var gjort för kök och tålde vatten. Det fungerade jättebra under de 5-6 åren vi bode med det. Idag verkar inte kitchen serien finnas kvar men det finns olika typer som skall vara väldigt tåliga för offentliga miljöer mm. En lösning för att få ett enhetligt golv skulle vara att matcha ett tåligt laminat med en parkett så nära det går (och det ser ut som det går att komma rätt nära). En skarv med en list/profil blir det ju men med planering kan det nog bli diskret.

Vi har Kährs ekparkett i köket. Efter tre år finns inga skador, vare sig av skor eller vatten på golvet. Visst, vi är noggranna med att torka upp större vattensamlingar från golvet och är allmänt försiktiga, men inte överdrivet. Lägg parkett i köket, även nära diskhon!

Man kan ju lägga ut en vanlig matta (plastmatta/trasmatta) i köket för att ta upp det värsta sölet.

Det är väl en fråga som inte kan besvaras med annat en hur aktsam är du, hur mycket slitage anser du dig att kunna leva med. Förra huset hade vi massiva ekplank golv som oljades på plats
När grabben var liten körde han med sina leksaksbilar inne, lastbilar med stenflis. Besökare som såg detta undrade om vi inte var kloka som tillät detta, några år senare så skaffade vi hund ja det blev tillslut 3 stora 40kg glada hundar och besökare bara skakade på huvudet. Golvet kostade när vi lade det år 1996 1100kr/m² + läggning ock oljning (jag lade det själv) När vi flyttade för drygt 4 år sedan så sade nya ägaren att de aldrig sett ett så fint och väl skött golv.Nya huset ligger vanligt Tarkett 3stav i hela botten våningen( fortfarande 3 glada hundar) men den är rent bedrövlig efter så få år. Den kommer att ersättas med någon form av stenmaterial eftersom det är golv värme i hela våningsplanet. Vad vill jag ha sagt med detta nu då. Jo det handlar om kvalitet på det trägolv som skall läggas, och det hittar man inte i köpladorna typ Bauhaus K-rauta eller liknande.

Redigerat:
cecar33 skrev:
Jo det handlar om kvalitet på det trägolv som skall läggas, och det hittar man inte i köpladorna typ Bauhaus K-rauta eller liknande.
Men hur vet man på förhand vilket golv som klarar tre busjyckar? Man lär ju inte bara kunna gå på priset och så kul är det ju inte att satsa på ett "kvalitetsgolv" för kanske tusenlappen per kvm och i efterhand inse att det nog inte var "hundtåligt"...

Detta är absolut ingen kritik mot ditt inlägg utan jag undrar genuint hur man bäst bedömer golv i förväg. Jag har exempelvis stött på en del olika klickgolv och hållbarheten har tyvärr inte alltid stämt med prislappen.

Man besöker en riktig golvaffär och letar fram det man vill ha, och så ber man om an provbit som man sedan "misshandlar" på alla sätt då upptäcker man ganska snabbt vad det tål.
Prova med en så enkel sak som att med nagel, dra ett spår inte riva utan dra med kanten så ser du direkt om det är värt att ens titta på det. På skinnmöbler däremot skall man riva så ser du vilken kvalitet dom har.

Det hårdaste trägolv du kan ha är ask. Det som vi har (se tidigare inlägg) är 10,5 mm askplank. Inte som jag skrev tidigare. Jag vet inte om man får nämna varumärken, men jag chansar. Det är ett danskt golv, Junkers. Köp och inlagt av en välrenommerad golvfirma.

Tbodin skrev:
Det hårdaste trägolv du kan ha är ask. Det som vi har (se tidigare inlägg) är 10,5 mm askplank. Inte som jag skrev tidigare. Jag vet inte om man får nämna varumärken, men jag chansar. Det är ett danskt golv, Junkers. Köp och inlagt av en välrenommerad golvfirma.
Man mäter trägolv i något som kallas Brinellhårdhet. Ju högre värde desto hårdare. Om man drar några exempel så har gran 1,3, furu 1,6 och ligger på den mjuka sidan. På den hårda sidan finner vi ek 3,7, ask 4,0 och lönn 4,8.
Bambu däremot startar på runt 4-5 och går upp till 7 om det är pressat. Men det är ju gräs, inte trä;)

Många bra inlägg.
Tack !
Har också tittat på bambu (riktigt snyggt), men det finns inte hos den vanlige golvhandlaren tyvärr.
Skall intervjua ett par golvhandlare så får vi se vad de säger om trägolv och parkett.

Håller med om att det kan vara svårt att se vilken kvalité som ett golv har och priset kan man inte gå på.
Ett kul exempel var när vi i vårt tidigare hus lade in det billigaste Ikeagolvet i hallen samtidigt som vi lade in ett Kährs laminat i "tv-rummet".
Skarvarna på Kährs-laminatet reste sig en aning efter något år medans det riktigt billiga Ikea clic-golvet klarade t.o.m slitaget och fukten i hallen.

Måste du köpa det från butik?
Provbitar finns att beställa billigt från tex smee.se eller bamboofloringcompany.com. Jag har beställt provbitar från båda och bestämde mej för den senare.

Jag har öppen planlösning och har vitoljad ask (3-stavig) förutom i kök, hall och tvättstuga där jag har grå skuren klinkers. I skarven till kök har jag mätt in så att klinkers och parkett hamnar på samma höjd och lagt en mjukfog på ca 5mm.
I min planlösning så har jag följt vissa naturliga linjer så det känns inte så konstigt att blanda material.
Har liknade erfarenheter kring att kvalite på skarvar inte motsvarar priset ibland, men i kök och hall är det bara klinkers som gäller numera, vill kunna använda dessa ytor utan att vara rädd för att skada golvet.

Redigerat:
Mikael_L
titanium skrev:
Ett kul exempel var när vi i vårt tidigare hus lade in det billigaste Ikeagolvet i hallen samtidigt som vi lade in ett Kährs laminat i "tv-rummet".
Skarvarna på Kährs-laminatet reste sig en aning efter något år medans det riktigt billiga Ikea clic-golvet klarade t.o.m slitaget och fukten i hallen.
Har du någon aning om vilken slitageklass det var angivet för de två olika golven?

Vi har parkett i köket sedan 2006 och vi har absolut inte några problem med att golvet blir mer förstört där än någon annanstans i huset och vi har fyra barn så det är en del slitage. Man får helt enkelt se till att torka upp eventuellt spill, vilket gäller oavsett var man spiller. Så med sunt förnuft och lite koll på vätskespill funkar parket utmärkt i köket också.

Vi valde däremot klinkers i hallen med tanke på vatten från alla blöta skor. Klinkers och golvvärme är perfekt där, vi har i princip allitd torrt och mysigt även i hallen. :)

Perk skrev:
Vi har parkett i köket sedan 2006 och vi har absolut inte några problem med att golvet blir mer förstört där än någon annanstans i huset
Det kan ju även vara så att vi har olika definition på "förstört". :)

Nyfniken skrev:
Det kan ju även vara så att vi har olika definition på "förstört". :)
"Förstört" är väl inte det bästa ordvalet i sammanhanget :) (tur att man inte är säljare!)

Men faktum kvarstår att vi inte har något högre slitage i köket än i övriga rum i huset efter drygt sex år, slitaget är faktiskt förvånansvärt litet mot vad jag förväntade mig innan vi lade in parkett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.