Trådbump.
Skall fylla igen lite sprickor jag knackat upp, (har även knackat bort förra ägarens 'ful-el', är det bilden avser).
På värsta stället är det 50mm djupt och 100mm brett.
Har lite Weber 135 hemma, men med tanke på hur tjockt man får putsa med det kommer jag ju vara tvungen att putsa till påsk för att få till det.
Är det bara o bita i det sura och lägga lager på lager, eller finns det nån bra genväg?
50mm djup och 100mm bred spricka i vägg med borttagen kabel, vid sidan av en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
H Horace76c skrev:
Trådbump.
Skall fylla igen lite sprickor jag knackat upp, (har även knackat bort förra ägarens 'ful-el', är det bilden avser).
På värsta stället är det 50mm djupt och 100mm brett.
Har lite Weber 135 hemma, men med tanke på hur tjockt man får putsa med det kommer jag ju vara tvungen att putsa till påsk för att få till det.
Är det bara o bita i det sura och lägga lager på lager, eller finns det nån bra genväg?
[bild]
Knacka ur sprickorna, förvattna och fyll i. Lämna ca 10 mm. Eftervattna, låt krympsprickorna komma, Låt torka ut. Förvattna och putsa ut det sista och filta ihop med det övriga.

Nu när du säger det är det ju faktiskt självklart...
Tänkte ett tag om jag skulle köra med gypsum eller nåt då man kunde köra det tjockt.
Men då var jag orolig att jag inte skulle få samma struktur mot väggen. På det här sättet borde jag ju få samma struktur.
Tackar o bockar:)

En till liten fundering.
För att få någorlunda samma struktur på lagningen som övrig vägg.
Skura eller filta (vad är det för skillnad?)

K
Strukturen på ytfinishen kan bara du bestämma och välja metod efter hur du vill ha det

Absolut.
Undrade egentligen vilken struktur man får med dom olika metoderna.
Övrig vägg är ju rätt så grov, så det är den strukturen jag letat efter.
Rivning känns mer rätt då, eftersom filtning ger en slätare struktur?

K
Grovfilad väggstruktur uppvisar tydlig textur och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror på vilken filtbräda man använder. Finns fin och grov.
Rivning ger helt annan struktur än filtad.
Bilden visar en bit av en vägg som jag har filtat med en grov.

• Gilla
wusikaka
  • Laddar…
Kanoners.
Den där bilden förklarade mycket faktiskt.
Jag har ju gått på hela min vägg med saneringsfräsen så jag har en grovt riven struktur. Filtar man får man alltså ett 'mönster', medan om man river får man bara... ja kaos..
Filtning för sprickor blir nog fel..
Har redan fyllt i några och rivit. Blev ok..

K
Vill man ha helt slätt utan struktur så filtar man med en fin filtbräda. Den är liksom en slät skumgummi medan den grova är porig vilken ger ”mönster”.
Vill man ha riven yta så är det ju också skillnad på brädriven och spikriven.
Utan att vara helt säker så tror jag att du är ute efter brädriven.

De olika strukturerna finns i HusAMA

Redigerat:
K ktm250 skrev:
Knacka ur sprickorna, förvattna och fyll i. Lämna ca 10 mm. Eftervattna, låt krympsprickorna komma, Låt torka ut. Förvattna och putsa ut det sista och filta ihop med det övriga.
Har ibland agerat 'amatörmurare' och känner väl att man chansat lite. Har dock gått hem relativt väl, men vill alltid ta till mig goda råd. Gammal tråd men hittade detta med anknytning till vad just nu håller på med. Ska laga en del sprickor i den putsade fasaden men börjar lite lätt med att renovera upp murarna i den lilla 'förstuga' till källaren jag har. Ett litet 'tak' och två väggar med gammal puts o färg jag nu skrapat av. Fått bort allt löst och har en del djupare sprickor och tyckte detta råd låg nära mina funderingar just nu.

Ska jag använda putsbruk även i sprickorna eller vore en förfyllning av cement (ska ändå använda cement på annat ställe) att föredra? Fattar jag det rätt lämnar jag en 'svacka' för den puts som senare ska på och låter det torka ut. Frågan är om det räcker med några dagar eller om det gäller veckor? Antar att jag sedan bara påför slam över hela väggen och sedan putsbruk. I detta fall behöver jag inte få en jämn vägg. Den är så knölig ändå så jag tänkte bara borsta den.

Ett annat aber är ju taket. Men det är väl bara slam och murslev som gäller för att försöka få det att fästa? Finns väl inga direkta 'knep' att ta till?

• Gilla
Jo V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.