3 263 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Vilken uthyrning av attefall är bäst - enstaka nätter eller fast hyresgäst?
Det förstår jag också, tack för ditt upplysande svar. Det var TS exempel som jag utgick ifrån. Självklart bygger man ett vinterbonat attefallshus godkänt för stadigvarande boende mycket billigare. Ska man bygga själv får man ta in den alternativa arbetskostnaden i kalkylen, på samma sätt som TS räknade 4 timmar vid lakan byte
Tack för att du lyfte tråden med ett relevant inlägg med bra ton
Tack för att du lyfte tråden med ett relevant inlägg med bra ton
Nja med tanke på att vanliga tomtstorlekar nuförtiden ofta ligger på fjuttiga 400-600 kvm så är nog inte avstånd till folk den primära orsaken till att skaffa villa för många… 😉Stefan N skrev:
Men i sak instämmer jag personligen till att inte vilja ha folk i min omedelbara närhet och därför har en tomt på 2000 kvm med en villa och en komplementbostad med egen liten tomt och egen ingång från gatan avskärmat från villan. 😀
Vi använder inte vår stuga hela sommaren så vi hyr ut den när vi inte är där själva på airbnb.
Det har funkat klockrent i 6-7år. Sommaren 2024 fick vi in 115.000kr för juli och augusti så jag resonerar att varannan hyresgäst kan kasta TVn i poolen och ändå ligger vi på plus. Städning kostar 1.500kr mellan gästerna.
Hyresgästerna är uteslutande familjer som bara vill njuta av naturen med närhet till Stockholm så vi har aldrig fått klagomål av grannar eller någon annan.
Det vore kapitalförstöring att inte hyra ut stugan och skulle vi ha en attefallare skulle vi hyra ut den också.
MVH
Daggen
Det har funkat klockrent i 6-7år. Sommaren 2024 fick vi in 115.000kr för juli och augusti så jag resonerar att varannan hyresgäst kan kasta TVn i poolen och ändå ligger vi på plus. Städning kostar 1.500kr mellan gästerna.
Hyresgästerna är uteslutande familjer som bara vill njuta av naturen med närhet till Stockholm så vi har aldrig fått klagomål av grannar eller någon annan.
Det vore kapitalförstöring att inte hyra ut stugan och skulle vi ha en attefallare skulle vi hyra ut den också.
MVH
Daggen
Medlem
· Blekinge
· 10 474 inlägg
Allt detta låter som glädjekalkyl. Om man verkligen lyckas få in 120' om året genom permanentuthyrning och stugan kostade 1 Mkr i bygg så är det en återbetalningstid på 8 år. MEN: man måste ju betala skatt på del av intäkterna. Ränta på banklån. Värme, VVS, el (beroende på hyresavtal), underhåll, reparationer,. Efter 8 år är säkert hälften av vitvarorna kassa.
Plus kostnaderna för allt eget arbete. Projektering, elbolag, VA-bolag, förvaltning.
Plus kostnaderna för allt eget arbete. Projektering, elbolag, VA-bolag, förvaltning.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Jag har ett attefallshus som hyrs ut kallhyra 5700 kr/månad, fakturerar el/värme/varmvatten/sop/va varje månad separat (cirka 700-1200 kr/mån beroende på sommar/vinter). Det ger 68 500 kr /år, har inte lagt en krona på underhåll sedan det byggdes. Uthyrt till samma hyresgäst i 5 år.
Det kostade ca 185 000 kr att bygga. Min avkastning på mitt investerade kapital har de första 5 åren varit 36%. Jag önskar bara att jag kunde bygga 10 stycken....)
Det kostade ca 185 000 kr att bygga. Min avkastning på mitt investerade kapital har de första 5 åren varit 36%. Jag önskar bara att jag kunde bygga 10 stycken....)
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Nja, jag tror normala villatomter snarare är 700-1000 kvm, men det varierar förstås. I vårt område är de runt 1000 kvm. Längre ut från tätorten är de mycket större än så.A Armstrong skrev:Nja med tanke på att vanliga tomtstorlekar nuförtiden ofta ligger på fjuttiga 400-600 kvm så är nog inte avstånd till folk den primära orsaken till att skaffa villa för många… 😉
Men i sak instämmer jag personligen till att inte vilja ha folk i min omedelbara närhet och därför har en tomt på 2000 kvm med en villa och en komplementbostad med egen liten tomt och egen ingång från gatan avskärmat från villan. 😀
Nja, väldigt mycket nyexploaterad mark i storstäder med omnejd med nybyggda svenssonvillor de senaste 10 åren har nog snarare 400-600 kvm tomt.Marlen Eskilsson skrev:
På det glada 60-talet så var nog tomtstorleken som ansågs som standard i villaförorter runt 800-1000 kvm.
Jag går dock mer på magkänsla än framgrävd fakta.
Jag bortser helt från den avlägsna landsbygden där man ofta räknar i ha istället för kvm 😉
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Lite perspektiv: I Sverige finns det drygt 2 miljoner hus för permanentboende, 400 000 av dem byggdes före 1930, 1971-1980 byggdes ca 427 000 hus (miljonprogrammet). Förra året påbörjades 6400 småhus.
Bland 70-talshusen i Stockholm som ligger på hemnet att döma är tomtstorlekarna runt 800-2000 kvm.
Bland 70-talshusen i Stockholm som ligger på hemnet att döma är tomtstorlekarna runt 800-2000 kvm.
Redigerat:
Om man idag ska bygga en attefallare för 1 miljon för att hyra ut så behöver man nog även lägga med fastighetens totala värdeökning för att få en känsla att det är värt det. Ja såvida adressen inte är väldigt attraktiv och hyran därefter…T Thomas_Blekinge skrev:Allt detta låter som glädjekalkyl. Om man verkligen lyckas få in 120' om året genom permanentuthyrning och stugan kostade 1 Mkr i bygg så är det en återbetalningstid på 8 år. MEN: man måste ju betala skatt på del av intäkterna. Ränta på banklån. Värme, VVS, el (beroende på hyresavtal), underhåll, reparationer,. Efter 8 år är säkert hälften av vitvarorna kassa.
Även jag inser att de flesta villor byggdes ”förr i tiden” och det då var vanligare med större tomter.Marlen Eskilsson skrev:
En oerhört viktig "detalj" har förbisetts i artikeln. En fastighet som endast upplåts till uthyrning måste ha ett tillstånd av Länsstyrelsen för att bedriva Hotell eller vandrarhemsliknande verksamhet. Tror att många kommuner är begränsat intresserade av att de lokala hotellen (arbetsgivare) får konkurrens av "frifräsare" som har byggt Attefallare. En anmälan för mycket kan bli rätt ödesdiger för Attefallsinvestorn som då står med en fastighet som endast får hyras ut som permanentboende.
För övrigt var väl reformen avsedd att minska trycket på bostäder och inte att gemene man skulle öppna AirB&B?
För övrigt var väl reformen avsedd att minska trycket på bostäder och inte att gemene man skulle öppna AirB&B?
Källa på detta?N Nisse 123 skrev:En oerhört viktig "detalj" har förbisetts i artikeln. En fastighet som endast upplåts till uthyrning måste ha ett tillstånd av Länsstyrelsen för att bedriva Hotell eller vandrarhemsliknande verksamhet. Tror att många kommuner är begränsat intresserade av att de lokala hotellen (arbetsgivare) får konkurrens av "frifräsare" som har byggt Attefallare. En anmälan för mycket kan bli rätt ödesdiger för Attefallsinvestorn som då står med en fastighet som endast får hyras ut som permanentboende.