Hemmakatten skrev:
Större boyta, men enbart om tillbyggnaden smälter in bra.
Tror den kommer smälta in. Är väl för det mesta ganska riskfritt att förlänga ett hus? Både jag och min sambo är väldigt överrens om att burspråket inte alls passar in på vårt hus, så vi tror det kommer se bättre och mer enhetligt ut efter utbyggnad än innan.
 
Det allra viktigaste är väl ändå vad ni själva har för behov nu? Ni ska ändå bo där några år till (minst, beroende på veto-rätten kanske?). Dumt att bygga tex garage om ni inte själva har nytta av det, bara för att kanske kunna tjäna på det om några år.

Som det har visat sig så tycker alla olika, det finns fördelar med vilken utbyggnad som helst, beroende på köparen. Själv kunde jag haft lite större garage för att få bra plats, mitt är inte mer än 98 kvm... Framförallt lite låg takhöjd, men man kan inte få allt. Ett fint uterum kan skapa en enormt fin känsla i ett hus, och det kan absolut vara bra med ett extra tv-rum...

Som sagt, bygg vad ni själva tycker ni värderar mest.
 
  • Gilla
johannaak
  • Laddar…
Vi har behov av alla utbyggnader, och bor vi kvar tillräckligt länge kommer vi sannolikt göra alla tre. Frågan är bara i vilken ände man ska börja.

EDIT: Och vad man värderar mest verkar bero på årstiden. Just nu vill jag väldigt gärna ha ett varmgarage för det är svinkallt om fingrarna ut nu :) Men i somras var ju högsta önskan ett uterum...
 
Redigerat:
Tveksamt att något av alt gör att ni tjänar pengar....svårt att bygga något som passar ev nya ägare och pga det så blir det lika svårt att välja vad som är det bästa att välja......

Kanske bäst att inte göra något alls och bygga ert nya hus i stället...;)
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Tveksamt att något av alt gör att ni tjänar pengar
Det är jag också rädd för. Men förhoppningen är att åtminstone kunna gå +/- noll...

Enk Projektet skrev:
Kanske bäst att inte göra något alls och bygga ert nya hus i stället...;)
En tanke med att först bygga ut befintligt hus är att få känna på lite hur det funkar att bygga. Både hur det funkar med resten av familjen att jag lägger så mycket tid på något, hur kul jag verkligen tycker det är och en chans att testa några av de lösningar jag skulle vilja använda på framtida hus. Detta är en sak som talar för TV-rums-varianten - det är mest likt att bygga ett helt hus.
 
Gjorde lite snabba skisser på de olika utbyggnadsalternativen.

Nytt TV-rum och flyttad entré
planlosning_nytt_tv_rum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den streckade väggen är gamla ytterväggen som jag kommer riva i TV-rummet. Innanför befintliga sovrummet blir det klädkammare/förråd. Delar av nuvarande TV-rum kommer alltså bli del av nytt TV-rum. Resterande delar av nuvarande TV-rum blir entré.

Uterum
planlosning_nytt_uterum.png

Har inte riktigt koll på hur stor jag kan bygga den, eller om bredden som jag ritat räcker. Blir ju snyggast om man kan behålla samma yttermått som befintligt kök på bredden. I värsta fall kan man bredda lite öster ut. Det är baksidan av huset som vetter åt ett kalhygge och den sidan syns inte från någon väg. Breddar även öppningen från köket ut i uterummet.

Varmgarage
planlosning_nytt_garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns inte på den här bilden, men garaget blir i källarplan. Det lilla utrymmet jag ritat nere till vänster i garaget är en utbyggnad av befintlig tvättstuga som ligger under sovrummet som syns i ritningen. Detta för att få plats att torka tvätt i tvättstugan.
 
som någon sa tidigare i ett inlägg, ni ska ju sälvklart göra det så som NI vill ga det, tänk inte så mycket på en försäljning. men de flesta som köper hus har egna lösningar på hur de vill ha det inomhus så om du ska bygga ut inomhus tex så tycker jag att en extra toalett är ett stort plus och att man gör ett isåfall större vardagsrum som i en framtid skulle kunna göras om till ett extra rum alltså med en enkel vägg, då har du ju också ökat antalet som kommer och kolar på huset då man kanske kan se lösningen på att få in en extra unge i huset med eget rum, för alla är inte ett stort vardagsrum till någon nytta, försök hitta fler användningsområden till de olika rummen. eller så bygger ni en bra stabil grund till altan som ni sedan kan bygga vidare på till ett riktigt rum någon gång i framtiden.
 
Jag tycker ni tänker rätt.
Jag och frugan har själva byggt ut/renoverat ett hus för att sedan sälja det och bygga ett helt nytt.
Förutom all erfarenhet man får från utbyggnaden/renoveringen så kan man tjäna en bra hacka (som är relativt lågt beskattat) och kan faktiskt finansiera större delen av ett kommande nybygge.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Jag tycker ni tänker rätt.
Jag och frugan har själva byggt ut/renoverat ett hus för att sedan sälja det och bygga ett helt nytt.
Förutom all erfarenhet man får från utbyggnaden/renoveringen så kan man tjäna en bra hacka (som är relativt lågt beskattat) och kan faktiskt finansiera större delen av ett kommande nybygge.
Nja...det beror ju på förutsättningarna att sälja till ett bra pris.....det finns ganska många ställen i Sverige där det är väldigt svårt alt omöjligt att få igen pengarna på en om/till byggnad......
 
Vad ligger huspriserna på i området? Man brukar ju räkna på 10000-20000 per kvm för utbyggnad. Kostar husen mindre än så kan det bli svårt att få tillbaks pengarna.
 
cryso skrev:
man gör ett isåfall större vardagsrum som i en framtid skulle kunna göras om till ett extra rum alltså med en enkel vägg, då har du ju också ökat antalet som kommer och kolar på huset då man kanske kan se lösningen på att få in en extra unge i huset med eget rum, för alla är inte ett stort vardagsrum till någon nytta, försök hitta fler användningsområden till de olika rummen. eller så bygger ni en bra stabil grund till altan som ni sedan kan bygga vidare på till ett riktigt rum någon gång i framtiden.
Behovet av ett extra sovrum är väl kanske inte jättestort. Det syns inte på mina ritningar, men vinden är delvis inredd med en liten hall och ett sovloft/barnrum (ca 2m takhöjd i mittspetsen). På tomten står även en inredd friggebod på 16kvm med vattenburen värme (kulvert från huset) och el. Förra ägarna hade detta som tonårsrum.
 
Redigerat:
En negativ sak med att bygga ut tv rummet på det sätt ni har tänkt är att det är relativt få kvadratmeter som ska bära upp de fasta kostnaderna(bygglov, KA mm) som ni kommer att ha för det projektet, De få exitra kvadratmetrarna ni får kommer ha ett högt kvm pris. Ni kanske skulle fundera på att försöka få in ett till sovrum oxå om ni väljer att bygga ut tv-rummet. Då får ni ner kostnaden per kvm och får ett hus som kan vara ett alternativ även för lite större familjer.
 
pelpet skrev:
Vad ligger huspriserna på i området? Man brukar ju räkna på 10000-20000 per kvm för utbyggnad. Kostar husen mindre än så kan det bli svårt att få tillbaks pengarna.
Det är svårt att säga något om närområdet då huset ligger väldigt ensligt och inget av "grann"-husen har bytt ägare på väldigt länge. Men vårt hus kostade knappt 10000kr/kvm för två år sen.

Jag räknar med att göra allt förutom el och VVS på eventuell utbyggnad
 
noone70 skrev:
En negativ sak med att bygga ut tv rummet på det sätt ni har tänkt är att det är relativt få kvadratmeter som ska bära upp de fasta kostnaderna(bygglov, KA mm)
Sant, det har jag inte tänkt på. Jag tror dock inte att jag behöver bygglov för utbyggnaden då vi bor så avsides. Enligt förra ägarna behövdes inget bygglov för friggeboden på 16kvm, endast bygganmälan.
 
ok, men det kan vara en bra idé att kolla upp det. Reglerna ändrades för bara något går sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.