Nej man behöver inte tvungetvis ha en Smart Meter t.ex. en Fronius Smart Meter om man "överdimensionerar". Smart meter kostar också att köpa och installera. Med övedimensionera menar jag att märkström AC på växelriktaren överstiger huvudsäkringarna i fastigheten. Man kan nämligen som redan nämts, göra en fast inställning i växelriktaren så den aldrig producerar mer än inställd effekt. Alltså man stryper ner den.

Redigerat:
Men det är ju bättre att strypa dynamiskt. I alla fall om anläggningen är mer än marginellt över mätarsäkringens storlek.

• Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
pefo,
Har man idag 20A huvudsäkringar kan man säkra upp till 25 A. Såvida det är ett enfamiljshus med normal mätartavla, som är dimensionerad för max 25A huvudsäkringar, även serviskabeln är då för max 25A.

Man kan välja en större växelriktare t.ex. en på 17,5 kW(som max kan ge ut AC 25,3 A) och göra inställningen i den så den inte överskrider t.ex. AC 20A.

Och ja, det är bra att producera mer än vad man just idag förbrukar. Man tenderar att öka elförbrukningen då man själv producerar ström..
Att säkra upp var väl det jag också skrev?

Att ha en större inverter och "ställa ner den" kan vara en lösning om man har planer på att bygga ut och vill ta den kostnaden nu.

Sen skrev sak förvisso "sälja", inte "producera"...

Det kostar inte särdeles mycket mer att direkt köpa en litet större växelriktare.
T.ex. för en Fronius Symo:
en 12.5-3-M på 12,5 kW kostar ca 27500 kr
medan
en Fronius Symo 15.0-3-M på 15 kW kostar ca 27650 kr, alltså 150 kr mer.

en 10.0-3-M på 10 kW kostar ca på 24200 kr

en 7.0-3-M på 7 kW kostar ca på 21000 kr

Nu förstår många varför man direkt skaffar en något större än man just nu behöver.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Har nyligen fått igår vår anläggning med 36paneler. Har som mest gjort 90kW på ett dygn som jag kan se i appen som är kopplad till växelriktaren. Det skulle även vara intressant att se hur mycket man använder själv och hur mycket som går ut på nätet.
Är det någon som vet hur man kan göra det?

E empame skrev:
Har nyligen fått igår vår anläggning med 36paneler. Har som mest gjort 90kW på ett dygn som jag kan se i appen som är kopplad till växelriktaren. Det skulle även vara intressant att se hur mycket man använder själv och hur mycket som går ut på nätet.
Jag har Eon och då kan jag kolla där hur mycket jag både köper och säljer för att sen räkna ut mellanskillnaden.

E empame skrev:
tibber har den funktionen i appen

A Argastesnickaren skrev:
Jag har Eon och då kan jag kolla där hur mycket jag både köper och säljer för att sen räkna ut mellanskillnaden.
Jag har vattenfall, där ser man bara hur mycket man köper. Skulle vara kul att se det hela i realtid.

E empame skrev:
Jag har vattenfall, där ser man bara hur mycket man köper. Skulle vara kul att se det hela i realtid.
skärmdump från tibber. Finns andra märken och prylar som du kan koppla mot din elmätare för att följa förbrukning i realtid

• Skärmdump av energiförbrukningsdata med realtidsanvändning på 716W och energiförbrukningsgraf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E empame skrev:
Jag kan inte se det i realtid utan med några timmars fördröjning.

K kjork skrev:
skärmdump från tibber. Finns andra märken och prylar som du kan koppla mot din elmätare för att följa förbrukning i realtid
Har letat lite efter något att koppla mot elmätaren men har inte hittat något som vekar passa mina önskemål.

E empame skrev:
Har letat lite efter något att koppla mot elmätaren men har inte hittat något som vekar passa mina önskemål.
i bilden ovan så är det från tibbers app. En pulse. Ngenic Track finns också. Annars finns ju olika typer av smarta mätare som borde gå att koppla in beroende på växelriktare. Tex fronius smart meter. Vad har du för önskemål.

K
E empame skrev:
De enklaste är att beställa till en smart-mätare från de som satte solcellerna. Då får du det i realtid. Eller jämföra med nätägaren/elbolagets siffror som du ser när du loggar in där, lite mer manuellt arbete.

Har du tibber kan du ofta koppla ihop din växelriktare med dem via internet. Vet inte om det finns någon tredje part som kan aggregera ihop siffrorna, utan massa programmering. Blir nog inte realtid.

K knightjocke skrev:
De enklaste är att beställa till en smart-mätare från de som satte solcellerna. Då får du det i realtid. Eller jämföra med nätägaren/elbolagets siffror som du ser när du loggar in där, lite mer manuellt arbete.

Har du tibber kan du ofta koppla ihop din växelriktare med dem via internet. Vet inte om det finns någon tredje part som kan aggregera ihop siffrorna, utan massa programmering. Blir nog inte realtid.
Via tibber kan du köpa en pulse. Den kopplar du in i din elmätare. Där kan du följa allt i realtid. Kopplar du växelriktaren mot tibber så ser du på startsidan vad den genererar. Har du också en pulse så ser du på samma sida om huset drar eller säljer el. Lägger en bild nedan från min tibber pulse.

• Skärmbild av Tibber-appen som visar realtids elförbrukning med en pulsgraf och energianvändningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På nya elmätaren finns ju en anslutningsport som tydligen måste aktiveras av vattenfall. Kan man inte ansluta något där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.