Hej,
Dåligt insatt i solceller men sugen på att investera i detta och sänka våra elkostnader.
Vilket alternativ hade ni valt.
Vår förbrukning ca 13 500 KWh/år.
Säkring 20 ampere finns. (Spabad finns)
Får plats med ca 32 paneler (X)
Paneler :JA Solar 365 W

177 500:- ink grönt stöd (42 paneler)

160 500:- ink grönt stöd (32 paneler)

198 000:- grönt stöd (48 paneler )
 
  • 3D-modell av ett hus med markerade ytor på taket för planering av solcellspaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte frågan, får du bara plats med 32 paneler har du väl inget val?

För kännedom är det inga bra priser du fått om du har normala förutsättningar på taket.. Jag ska ge ca 120' för 28 paneler a 390 watt.
 
H huggan skrev:
Fattar inte frågan, får du bara plats med 32 paneler har du väl inget val?

För kännedom är det inga bra priser du fått om du har normala förutsättningar på taket.. Jag ska ge ca 120' för 28 paneler a 390 watt.
På bifogad bild finns det plats för fler paneler. Frågan gällde om man bör satsar på fler. Ursäkta!

H huggan skrev:
Fattar inte frågan, får du bara plats med 32 paneler har du väl inget val?

För kännedom är det inga bra priser du fått om du har normala förutsättningar på taket.. Jag ska ge ca 120' för 28 paneler a 390 watt.
 
8 8101 skrev:
På bifogad bild finns det plats för fler paneler. Frågan gällde om man bör satsar på fler. Ursäkta!
Vilken leverantör är detta?
 
För att få skattereduktion för såld el bör det du säljer inte överstiga den el du köper. Du får bara skattereduktion upp till den mängd du köpt.
Jag säljer ca 60% av producerad el men har en årsförbrukning på ca 17-18 000 kWh. Med 12 kW på taket är det inga problem.
Dock har jag pool så det går en del på sommaren.
 
J Jan_G skrev:
För att få skattereduktion för såld el bör det du säljer inte överstiga den el du köper. Du får bara skattereduktion upp till den mängd du köpt.
Jag säljer ca 60% av producerad el men har en årsförbrukning på ca 17-18 000 kWh. Med 12 kW på taket är det inga problem.
Dock har jag pool så det går en del på sommaren.
Ok, tack för svar.
Tycker det är ett svårt val hur man ska tänkaSe flesta förespråkar ju så många paneler det får plats med på taket.


J Jan_G skrev:
För att få skattereduktion för såld el bör det du säljer inte överstiga den el du köper. Du får bara skattereduktion upp till den mängd du köpt.
Jag säljer ca 60% av producerad el men har en årsförbrukning på ca 17-18 000 kWh. Med 12 kW på taket är det inga problem.
Dock har jag pool så det går en del på sommaren.
J Jan_G skrev:
För att få skattereduktion för såld el bör det du säljer inte överstiga den el du köper. Du får bara skattereduktion upp till den mängd du köpt.
Jag säljer ca 60% av producerad el men har en årsförbrukning på ca 17-18 000 kWh. Med 12 kW på taket är det inga problem.
Dock har jag pool så det går en del på sommaren.
 
Vad ger då 48 paneler per år kWh/år?
Är det fullbeläggning då på sydvästtaket och nordvästtaket?
Varför inte lägge på sydosttakfallet istället för på nordväst, det ger fler kWh/år.
 
A Arnodt skrev:
Vad ger då 48 paneler per år kWh/år?
Är det fullbeläggning då på sydvästtaket och nordvästtaket?
Varför inte lägge på sydosttakfallet istället för på nordväst, det ger fler kWh/år.
Ja, precis. Fick rådet att lägga på detta hållet. Panelerna är på 365 W.
 
Men vad ger de för produktion per år, dvs kWh/år? Det är ju det som är viktigt för den som tänker handla en solcellsanläggning.
Varför inte lägga paneler på sydosttaket? Det ger ju betydligt mer än om de ligger på nordvästtaket.
Du har ju rödkryssat där på nordvästtakfallet.
 
A Arnodt skrev:
Men vad ger de för produktion per år, dvs kWh/år? Det är ju det som är viktigt för den som tänker handla en solcellsanläggning.
Varför inte lägga paneler på sydosttaket? Det ger ju betydligt mer än om de ligger på nordvästtaket.
Du har ju rödkryssat där på nordvästtakfallet.
Ja, jag har en del att fundera på.
48 paneler (17
 
8 8101 skrev:
Ja, jag har en del att fundera på.
48 paneler (17
17.5 Kw
 
8 8101 skrev:
17.5 Kw
Två saker:

1. med 20A huvudsäkring kan du inte mata ut mer än max 13,6kW på elnätet om du tänker sälja överskottet.
2. kontentan av 1 är att du inte kan ha en större inverter än max 13,6kW om du inte "säkrar upp". Normalt brukar man dimensionera paneler motsvarande max ca 1,2 ggr inverterns effekt, dvs 44st i detta fall.
3. :) Som redan nämnts så är det inte nån bra ekonomi i att sälja mer el än vad som köps.
 
  • Gilla
8101
  • Laddar…
pefo,
Har man idag 20A huvudsäkringar kan man säkra upp till 25 A. Såvida det är ett enfamiljshus med normal mätartavla, som är dimensionerad för max 25A huvudsäkringar, även serviskabeln är då för max 25A.

Man kan välja en större växelriktare t.ex. en på 17,5 kW(som max kan ge ut AC 25,3 A) och göra inställningen i den så den inte överskrider t.ex. AC 20A. Så det går bra att välja en litet överstor växelriktare att ha att växa i för ev. framtida utbyggnad. Annars grämer man sig för att inte kunan använda den befintliga och tvingas köpa en ny vid framtida utbyggnad.

Och ja, det är bra att producera mer än vad man just idag förbrukar. Man tenderar att öka elförbrukningen då man själv producerar ström. Man kanske skaffar en elbil och vips har man ca 5000 kWh/år större elförbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
8101 och 1 till
  • Laddar…
K
Du behöver också en smart-mätare om du ska överdimensionera. Så att växelriktaren har koll på hur mycket ström som går via huvudsäkringarna.
 
Och med smart elmätare menas alltså inte något man pluggar in i vägguttaget man köper på classe eller kjell eller liknande för något hundring. Nej den måste alltså systemintegreras med växelriktaren ansluts oftast med Rs-485

Ja bara upplysningens för de som eventuellt är oinvigd i denna bransch.
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.