839 läst · 26 svar
839 läst
26 svar
Vilken typ av gips till insidan av förråd?
Kommer nog ändå satsa på att hålla minst 5 grader med frostvakt. Sen kommer det bli som du nämner, att cyklar ställa in dagligen efter pendling och ofta blöta. Tanken är väl att ha två 100 mm ventilationsöppningar, en uppe och en nere på motsatt sida för självdrag. Eller låter det underdimensionerat för ett 8 kvm förråd?R Rejäl skrev:
Eftersom förrådet måste brandklassas så blev det isolering också när det ändå skulle kläs med osb/gips. Samt att det hade varit praktiskt att kunna flytta ut frostkänslig förvaring från huset.Tomture61 skrev:Har själv ett kallföråd , förvarar verktyg till trädgården (gräsklippare , spadar mm) trä , kartonger som ska till återvinning , däck , trädgårdsmöbler , cyklar . Men kan inte ha saker som förstörs av minusgrader . Är absolut ej isolerat . Alla saker mår bra .
Så fort man isolerar blir klimatet/konstruktionen komplicerad .
Nu är det bara ett förråd men du bör ha lite högre temperatur än 5 grader. Delar av året kommer det annars bli kallare i förrådet än utanför, främst på våren när solen värmer utemiljön. Då letar sig fukt in konstruktionen utifrån och kan kondensera mot kalla ytor. Du bör således successivt under våren höja tempen alternativt alltid ha lite varmare. 13-14 graderbrukar anses vara en bra medelväg mellan energiförbrukning och fuktsäkerhet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
Ja men det är en chansning. icke uppvärmd byggnad riskerar att bli en fuktlåda med mögel. Det betyder inte att det kan fungera i det enskilda fallet.C cpalm skrev:Samtidigt existerar det ju massvis av byggnader som kallställs som innehåller gips och andra pappersprodukter, utan att de förvandlas till mögelhögar. Sommarstugor, garage, förråd, m.m.
Så det är inte så enkelt som att det är uppvärmt eller inte, utan det handlar också om luftrörelser, fuktbuffringsförmåga, osv.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
Det går ju att avfukta också. Avfuktaren tar fukten och tillför lite spillvärme. Helst ska det vara en sorbtionsfuktare som klarar låga temperaturer. Jag har en liten sån i källaren och den källaren lever på lite spillvärme och denna avfuktning. Ibland när det är riktigt kalla vintrar så är temperaturen nere på 4 grader C framåt februari men det är torrt och fint. Drar kring 200W.L Liljeros skrev:Nu är det bara ett förråd men du bör ha lite högre temperatur än 5 grader. Delar av året kommer det annars bli kallare i förrådet än utanför, främst på våren när solen värmer utemiljön. Då letar sig fukt in konstruktionen utifrån och kan kondensera mot kalla ytor. Du bör således successivt under våren höja tempen alternativt alltid ha lite varmare. 13-14 graderbrukar anses vara en bra medelväg mellan energiförbrukning och fuktsäkerhet.
I mitt garage på 35 kvm kör jag helgarderat . Där är bla frostkänsliga prylar .Claes Sörmland skrev:Det går ju att avfukta också. Avfuktaren tar fukten och tillför lite spillvärme. Helst ska det vara en sorbtionsfuktare som klarar låga temperaturer. Jag har en liten sån i källaren och den källaren lever på lite spillvärme och denna avfuktning. Ibland när det är riktigt kalla vintrar så är temperaturen nere på 4 grader C framåt februari men det är torrt och fint. Drar kring 200W.
LLVP + backupp av en liten byggfläkt , luftavfuktare och en trådlös hygrometer / termometer .
Självdrag .
Håller 16 gr .
Denna håller reda på RH - temp - styr tex byggfläkten . 13.49 $ 👍
https://itead.cc/product/sonoff-th/
Redigerat:
Hjälper det verkligen mot detta fenomenet? Man lär ju bygga utan plast i väggen alla fall så man kan torka ur konstruktionen inifrån.Claes Sörmland skrev:Det går ju att avfukta också. Avfuktaren tar fukten och tillför lite spillvärme. Helst ska det vara en sorbtionsfuktare som klarar låga temperaturer. Jag har en liten sån i källaren och den källaren lever på lite spillvärme och denna avfuktning. Ibland när det är riktigt kalla vintrar så är temperaturen nere på 4 grader C framåt februari men det är torrt och fint. Drar kring 200W.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
Sant. Jag har den i en källare och där rör sig ju fukten sakta men fritt mellan puts, tegel och betong. En annan sak med plastad träkonstruktion. Men gipset och dess kartong är ju i alla fall på insidan av plasten där det torkas upp med hjälp av avfuktaren.L Liljeros skrev:
Det är värmen man har i en byggnad som styr vart det kondenserar i väggen .Claes Sörmland skrev:
Ju lägre temp desto större risk för fuktproblem i väggen .
En klok / erfaren herre i Finland rekommenderade +16 gr som minimum .
Men allt beror på hur väggen är konstruerad .
Jo. Nånting säger mig dock att det knappast är slumpen som avgör. Är å andra sidan inte tillräckligt bevandrad i fuktteknik för att kunna säga att den och den konstruktionen fungerar, men inte den.Claes Sörmland skrev:
Problemet är att man inte har så många alternativ om man har brandskyddskrav och vill bygga med skivor.
Fibercement är förmodligen optimalt, som @Rejäl är inne på, men med 5-10 ggr högre pris så kanske det inte är ett alternativ.
I mitt garage satte föregående ägare gips på väggarna innan 1996, det har stått kallt fram till för 6 år sedan när sonens alla projekt drog igång, nu har jag 6-7 grader när vi inte är där och värmer upp till 19-20 flera dagar varje vecka, den gjutna plattan släpper ganska mycket fukt, sitter du med fötterna på golvet en timme så ser man fukten i betongen.
Jag har inga problem med mögliga skivor alls, inte det man ser i alla fall.
Hälften är målade och den andra häften inte.
Dock bra "ventilation" eftersom inget är tätt, några ytterväggar är isolerade och några inte, taket som också är omålad gips är helt oisolerat, inge mögel där heller.
Sonen har kört in epan med full med snö på flera gånger, inga problem hitintills.
Så med tanke på att gips kostar noll jämfört med mineritskivor skulle jag köra gips och måla.
Jag har inga problem med mögliga skivor alls, inte det man ser i alla fall.
Hälften är målade och den andra häften inte.
Dock bra "ventilation" eftersom inget är tätt, några ytterväggar är isolerade och några inte, taket som också är omålad gips är helt oisolerat, inge mögel där heller.
Sonen har kört in epan med full med snö på flera gånger, inga problem hitintills.
Så med tanke på att gips kostar noll jämfört med mineritskivor skulle jag köra gips och måla.
Fast du vet ej hur det ser ut bakom gipsskivor 😉Gimp skrev:I mitt garage satte föregående ägare gips på väggarna innan 1996, det har stått kallt fram till för 6 år sedan när sonens alla projekt drog igång, nu har jag 6-7 grader när vi inte är där och värmer upp till 19-20 flera dagar varje vecka, den gjutna plattan släpper ganska mycket fukt, sitter du med fötterna på golvet en timme så ser man fukten i betongen.
Jag har inga problem med mögliga skivor alls, inte det man ser i alla fall.
Hälften är målade och den andra häften inte.
Dock bra "ventilation" eftersom inget är tätt, några ytterväggar är isolerade och några inte, taket som också är omålad gips är helt oisolerat, inge mögel där heller.
Sonen har kört in epan med full med snö på flera gånger, inga problem hitintills.
Så med tanke på att gips kostar noll jämfört med mineritskivor skulle jag köra gips och måla.