J
Hej,

Är det någon som vet om man kan använda helt vanlig gips till insidan av förrådet eller om det ska vara någon speciell som är mer fukttålig, typ våt- eller utegips?

Det är ett isolerat ouppvärmt förråd just nu. Kan ev. bli att det håller 5-10 grader i framtiden, men inte mer.

Väggar och tak kommer bestå av OSB + dubbel gips, pga EI30.

Tack!

R
J Json_ skrev:
Hej,

Är det någon som vet om man kan använda helt vanlig gips till insidan av förrådet eller om det ska vara någon speciell som är mer fukttålig, typ våt- eller utegips?

Det är ett isolerat ouppvärmt förråd just nu. Kan ev. bli att det håller 5-10 grader i framtiden, men inte mer.

Väggar och tak kommer bestå av OSB + dubbel gips, pga EI30.

Tack!
Om du kommer att ha en fuktig miljö så är en cementbaserad skiva att föredra typ minerit eller likvärdigt..

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J
Vet inte riktigt vad som klassas som fuktig miljö? Är det om man har tex dusch? Någon form av sådant vatten kommer där inte vara i alla fall.

Du får välja, antingen uppvärmt eller kallt. Sen kan du planera ytskikt

J
Jaha okej det är antingen eller alltså. Men säg att man håller det 5 grader då, frostfritt, är det vanlig gips då?

C
Ett kallställt utrymme, i kontrast till ett ouppvärmt utrymme, implicerar i min värld att man på något sätt växlar mellan ouppvärmt och uppvärmt. Nog går det att få till det med EI60 även om man måste tänka sig för med konstruktions- och materialval. Gips är inte uteslutet tänker jag, även om det inte är det bästa materialet om det finns viss fuktbelastning.

Tomture61
J Json_ skrev:
Jaha okej det är antingen eller alltså. Men säg att man håller det 5 grader då, frostfritt, är det vanlig gips då?
Vad är tanken med förrådet , förvara vad ?
Snöskyffel , cyklar eller kartonger med textilier eller vad ?

Claes Sörmland
Problemet är att gips är papper. Mögel gillar att växa på papper. Och det finns två papperssidor på en gipsskiva, dels den mot rummet och dels den mot väggen.

Så är det uppvärmt är gips OK men inte annars.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är att gips är papper. Mögel gillar att växa på papper. Och det finns två papperssidor på en gipsskiva, dels den mot rummet och dels den mot väggen.

Så är det uppvärmt är gips OK men inte annars.
Samtidigt existerar det ju massvis av byggnader som kallställs som innehåller gips och andra pappersprodukter, utan att de förvandlas till mögelhögar. Sommarstugor, garage, förråd, m.m.
Så det är inte så enkelt som att det är uppvärmt eller inte, utan det handlar också om luftrörelser, fuktbuffringsförmåga, osv.

J
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är tanken med förrådet , förvara vad ?
Snöskyffel , cyklar eller kartonger med textilier eller vad ?
Precis. Tanken är väl att det ska hållas frostfritt så elcykel, batteriverktyg, färg mm. Textiler är väl ingen omöjlighet.

R
C cpalm skrev:
Samtidigt existerar det ju massvis av byggnader som kallställs som innehåller gips och andra pappersprodukter, utan att de förvandlas till mögelhögar. Sommarstugor, garage, förråd, m.m.
Så det är inte så enkelt som att det är uppvärmt eller inte, utan det handlar också om luftrörelser, fuktbuffringsförmåga, osv.
Massvis av bostäder och sommarstugor är mögelangripna skulle någ våga sticka ut hakan
och påstå att merparten av kallställda hus har mögel och andra svampangrepp där gipsen är det som man oftast ser detta på..

C
R Rejäl skrev:
Massvis av bostäder och sommarstugor är mögelangripna
Jo, helt riktigt - jag påstår inte att det är universellt gångbart på något sätt, tvärtom.
Vad jag menar är att man ändå kan konstatera att det bevisligen kan fungera under rätt förutsättningar, vilket är mer komplext än uppvärmt vs. icke uppvärmt.

Tomture61
J Json_ skrev:
Precis. Tanken är väl att det ska hållas frostfritt så elcykel, batteriverktyg, färg mm. Textiler är väl ingen omöjlighet.
Första rådet är att du skaffar en trådlös hygrometer så du på ett enkelt sätt kan läsa av RH (luftfuktigheten)
Oskyddat stål rostar spontant vid 60% RH .
Cellulosa + mögelsporer trivs som fisken vid 55 % RH .
Vid 6 gr behövs 70% RH .
Tillväxt av mögel är både luftfuktighetsberoende och temp.beroende .
Mitt råd , håll 15-16 gr + ventilera + hygrometer .

Redigerat:
R
C cpalm skrev:
Jo, helt riktigt - jag påstår inte att det är universellt gångbart på något sätt, tvärtom.
Vad jag menar är att man ändå kan konstatera att det bevisligen kan fungera under rätt förutsättningar, vilket är mer komplext än uppvärmt vs. icke uppvärmt.
Men för att återgå till TS problem så om man kallställer ett förråd och säkerligen ibland ställer in fuktiga saker så är risken för påväxt överhängande…

Tomture61
J Json_ skrev:
Har själv ett kallföråd , förvarar verktyg till trädgården (gräsklippare , spadar mm) trä , kartonger som ska till återvinning , däck , trädgårdsmöbler , cyklar . Men kan inte ha saker som förstörs av minusgrader . Är absolut ej isolerat . Alla saker mår bra .
Så fort man isolerar blir klimatet/konstruktionen komplicerad .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.