Behöver lite experthjälp med denna frågställning även om jag knappast kan räknas som novis..
Bakgrund: Vill ha en trådlös router med IEEE 802.11b N hastighet (helst inte draft)
Det som sätter käppar i hjulet är att jag kör windows Vista 64-bits version! (AMD processor)
De flesta trådlösa routers som finns på marknaden har bara stöd för 32-bits versionen av vista.
Någon kunnig som har förslag på router eller vet när en sådan kommer vara tillgänglig på marknaden?
tack på förhand
/jonas
Bakgrund: Vill ha en trådlös router med IEEE 802.11b N hastighet (helst inte draft)
Det som sätter käppar i hjulet är att jag kör windows Vista 64-bits version! (AMD processor)
De flesta trådlösa routers som finns på marknaden har bara stöd för 32-bits versionen av vista.
Någon kunnig som har förslag på router eller vet när en sådan kommer vara tillgänglig på marknaden?
tack på förhand
/jonas
Är 802.11n ens spikad ännu?
Håller inte med om att det bara är 3com men sammtidigt är smaken som baken. Netgear av "plåt" varianten har bra prestanda och har inte alls de problemen som de av "plast".
Kan ju inte säga emot när det gäller trådlösa prylar. Kör ju själv 3Com 
Det är som vanlig. Man får i princip vad man betalar för men sen reagerar jag kraftigt. Vad du kör för operativsystem har ju ingenting överhuvudtaget med routern att göra. En router ska routa TCP/IP trafik och i dessa hemmaroutrar sitter det oftast en enklare brandvägg också. Samma sak där. Den jobbar med TCP/IP trafik och inget annat. TCP/IP är en standard oavsett operativ. Det enda jag kan tänka mig är att de levererar med ett trådlöst kort som inte har drivrutiner för 64 bit vista men då får man väl skaffa ett bättre kort.
Det är som vanlig. Man får i princip vad man betalar för men sen reagerar jag kraftigt. Vad du kör för operativsystem har ju ingenting överhuvudtaget med routern att göra. En router ska routa TCP/IP trafik och i dessa hemmaroutrar sitter det oftast en enklare brandvägg också. Samma sak där. Den jobbar med TCP/IP trafik och inget annat. TCP/IP är en standard oavsett operativ. Det enda jag kan tänka mig är att de levererar med ett trådlöst kort som inte har drivrutiner för 64 bit vista men då får man väl skaffa ett bättre kort.
Om din oro är "passa ihop med Vista 64-bit" måste det vara ett nätverkskort och inte en router du är ute efter?jonas_b skrev:Behöver lite experthjälp med denna frågställning även om jag knappast kan räknas som novis..
tack på förhand
/jonas
Hur som helst, köpte nyligen en DLink 802.11n router. Fungerar utmärkt med min Lenovo som har 802.11n, och lika perfekt med ett par 802.11g maskiner.
--- Mats ---
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
På måndag blir min fiberanslutning indragen i huset. Då är det dags för att börja koppla nätverket. Switch sätts in i elektronikskåpet. Router placeras centralt i huset kopplat via cat6 kabel till switchen.
Specifikation i detta blir en stationär dator att jobba med, en laptop som kommer att ansluta trådlöst till internet/nätverket. Jag kommer även att ansluta ett par NAS servrar (2*1,5 TB) som lagrar filmer, musik, bilder mm för att köra dessa kabelanslutet via en mediamottagare till tv/dvd.
Vad har ni för förslag till routrar. Jag har tidigare kört med DLink, vilket jag inte är så förtjust i. Alternativet är zyxel, Belkin, 3com, NetGear. Kan tänka mig en N-router, om den är stabil. Förslag där kanske?
Kraven är väl att administrationen skall vara simpel, stabil hastighet, helst ganska snabb med
. Antal portar bör ligga på 4+.
Kollat på dessa:
BELKIN N WIRELESS ROUTER
ZyXEL NBG-415N (NBG-415N är en draft-n trådlös router med den klart högsta genomströmningen på marknaden idag (enligt test i TechWorld Nr8/2007). )
Specifikation i detta blir en stationär dator att jobba med, en laptop som kommer att ansluta trådlöst till internet/nätverket. Jag kommer även att ansluta ett par NAS servrar (2*1,5 TB) som lagrar filmer, musik, bilder mm för att köra dessa kabelanslutet via en mediamottagare till tv/dvd.
Vad har ni för förslag till routrar. Jag har tidigare kört med DLink, vilket jag inte är så förtjust i. Alternativet är zyxel, Belkin, 3com, NetGear. Kan tänka mig en N-router, om den är stabil. Förslag där kanske?
Kraven är väl att administrationen skall vara simpel, stabil hastighet, helst ganska snabb med
Kollat på dessa:
BELKIN N WIRELESS ROUTER
ZyXEL NBG-415N (NBG-415N är en draft-n trådlös router med den klart högsta genomströmningen på marknaden idag (enligt test i TechWorld Nr8/2007). )
Kan bara ge ett tips, och det är riktigt bra tips (tycker jag iaf)!!
Köp den billigaste Linksys WRT54GL boxen och byt ut mjukvaran till DD-WRT (www.dd-wrt.com). Du får bra gui, bra finesser, bra stabilitet och ett lågt pris!
Och du behöver inte vara orolig för att byta mjukvaran - instruktioner finns på ww-wrt:s hemsida och det är bara några musklick.
Enda nackdelen är att boxen inte är vacker - men det är ju inte därför man köper den.
Köp den billigaste Linksys WRT54GL boxen och byt ut mjukvaran till DD-WRT (www.dd-wrt.com). Du får bra gui, bra finesser, bra stabilitet och ett lågt pris!
Och du behöver inte vara orolig för att byta mjukvaran - instruktioner finns på ww-wrt:s hemsida och det är bara några musklick.
Enda nackdelen är att boxen inte är vacker - men det är ju inte därför man köper den.
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Tja, likvärdiga trådar.
Cisco är iofs helt ok. Dock inte för hemmabruk i den storleken jag har tänkt mig. En billigare variant är att föredra
Cisco är iofs helt ok. Dock inte för hemmabruk i den storleken jag har tänkt mig. En billigare variant är att föredra
problemet med billigare varianter är att dom inte orkar med din, antar jag, 100mbits förbindelse när du laddar ner filmer och annat från nätet. Det känns som att det är ett litet hål i leverantörernas produktflora just här. Dlink har en trådlös variant som dessutom har hyfsat pulver (troughput) men jag minns inte vad den heter.StellanKarlgren skrev:
Själv har jag en netscreen 5gt - den har några år på nacken men orkar lätt med en symetrisk 100mbit.
Läser och funderar på ovan. Jag tror diskussionen är lite förvirrad, även om principen bakom är rätt. Det är sant att det endast är de dyra routrarna som klarar mer total throughput genom enheten än på respektive port. Så länge man inte köper något som i sitt backplan har en throughput som är ett par gånger större än den throughput som porten har, kommer routern/switchen inte att orka med att driva ett antal portar i full hastighet samtidigt. Men med den insikten kan vi släppa den vanliga diskussionen om DLink kontra Netgear kontra ... Det enda som är kvar är att diskutera professionella routrar/switchar typ Cisco och liknande, med en prislapp vida över normalprylarna.MathiasS skrev:problemet med billigare varianter är att dom inte orkar med din, antar jag, 100mbits förbindelse när du laddar ner filmer och annat från nätet. Det känns som att det är ett litet hål i leverantörernas produktflora just här. Dlink har en trådlös variant som dessutom har hyfsat pulver (troughput) men jag minns inte vad den heter.
Själv har jag en netscreen 5gt - den har några år på nacken men orkar lätt med en symetrisk 100mbit.
Om vi sedan tar fasta på ovan text, som pratar om 100 MBit blir diskussionen annorlunda. Diskussionen försöker applicera ovanstående tanke om throughput i en urgammal teknik (flera år gammal 100 MBit teknik) och applicera den på nuvarande situation. Därmed överdrivs problematiken på ett sätt som sällan har en betydelse för normalanvändare.
En billig DLink (600 SEK) klarar 8 portar med 1 GBit vardera (skall inte läsas som 8 portar som samtidigt kör 1 GBit). På en sådan switch är det inget bekymmer att köra en 100 MBit symmetrisk last på en port. Lasten är inte i paritet med switchen, och plötsligt är backplanet kapabelt att hantera flera sådana laster parallelt. På samma sätt har de flesta inte mer än 10 MBit sammanlagt till från Internet (8 ner 1 upp). Få har mer än 25 MBit (24 ner 1 upp). Det innebär att en switch för ytterst lite pengar kan hantera både lasten som beskrivs ovan, 100 MBit, och lasten som går till från Internet (10 MBit), utan att switchen är särskilt kapabel med dagens mått mätt, det räcker med en vanlig 1GB switch som klarar symmetrisk last.
Går vi specifikt till routrar har DLink tre varianter på 802.11N, varav den största fortfarande är billig (1400 SEK det är den jag har). 802.11N klarar max 300 MBit. Routern klara 1GBit. Återigen är lasten som diskuteras ovan en munsbit i sammanhanget, utom precis när man gör något tungt. Den förnuftigaste kopplingen är att skilja på sitt "kopieringsbehov" och sitt "kommunikationsbehov". Det vill säga ha anslutningen mellan ett par datorer som brukar utbyta filer kopplade till en switch, som i sin tur är kopplad till routern. Då behöver inte trafiken som kan komma upp i höga hastigheter (1GBit mellan datorer) konkurrera med långsam trafik (trådlös 300 MBit och Internet 20MBit).
Viktigast att komma ihåg, problemet var relevant för 4-5 år sedan, men med dagens utrustning är kapaciteten så mycket större (1GBit istället för 100 MBit) att man inte skall överdriva problemet. Och gör man det skall man samtidigt inse att man måste gå till de riktigt fina utrustningarna, och börja ställa in switchar och routrar både vad gäller QoS och vad gäller routing och vad gäller vilka portar som skall se vilken trafik. Återigen, dit kommer man inte utan att betala dyrt i tid och pengar.
--- Mats ---
Mats, jag kanske uttrycker mig lite för generellt i min text ovan. För att vara lite tydligare:
1. Du menar att en switch oavsett pris kan skyffla data från en port till en annan i tex 100mbit och det håller jag med om.
2. Vad normalanvändaren pysslar med kan man säkerligen diskutera länge men om man tex använder någon torrentklient för att få hem en film eller annan större mängd data ser man snart att många "routrar" har svårt att orka med. Om det är routing från wan till lan eller brandväggsfunktionaliteten som inte hinner med har jag ingen synpunkt på, funkar gör det inte.
Vilken kombinerad fw/router/trådlös enhet orkar en 100mbit anslutning på wansidan och lika mycket på insidan där en användare slösurfar och den andra tokladdar film enligt ovanstående koncept? Säg inte att vilken enhet som helt fixar det för det är inte sant.
1. Du menar att en switch oavsett pris kan skyffla data från en port till en annan i tex 100mbit och det håller jag med om.
2. Vad normalanvändaren pysslar med kan man säkerligen diskutera länge men om man tex använder någon torrentklient för att få hem en film eller annan större mängd data ser man snart att många "routrar" har svårt att orka med. Om det är routing från wan till lan eller brandväggsfunktionaliteten som inte hinner med har jag ingen synpunkt på, funkar gör det inte.
Vilken kombinerad fw/router/trådlös enhet orkar en 100mbit anslutning på wansidan och lika mycket på insidan där en användare slösurfar och den andra tokladdar film enligt ovanstående koncept? Säg inte att vilken enhet som helt fixar det för det är inte sant.
Att klara standard switchfunktion är som sagt inget problem. En ftp eller hhtp session som drar all banddbredd är inte heller något problem men prova att lägga in en 30 regler i brandväggen och sen ha 30 connections åt olika hål så kommer inte prestandan i de billigare burkarna att vara i närheten av 100Mbit längre. Har testat otaliga och det funkar bara inte.