WATTisPOWER skrev:
Jag tror nog också att svartjobben minskat något, men kanske inte så mycket som var avsikten.
Däremot håller jag inte med om att det är lönsamt att jobba svart, som egen företagare.
Jag får ofta frågan "kan vi ta det utan kvitto?" , men tackar alltid oftast nej, om det
inte är någon jag känner väldigt väl.
Det är alltid bättre att få in kulorna vitt i verksamheten och där disponera dom på ett bra sätt.
Som kund dock kan jag känna mej mer frestad att hellre köpa svart än vitt.:blushing:
Mja.. Som kund är det ju mycket bättre att ha kvitto på att jobbet är utfört av ett företag osv.. Som företagare kan det ju vara större fördel att få in svarta pengar. Ägaren kan stoppa dom direkt i fickan alt ha dom för att köpa sånt som inte riktigt är avdragsgillt (bjuda anställda på massa sprit tex) :S

Jag personligen tycker dock inte att det är värt att hålla på tjollra med svarta pengar! Jag skickade t.om en faktura till morsan då jag drog om elen där :cool:
 
Maxwells_Demon skrev:
Det behövs inte alls någon F-skattsedel:
[länk]

Sen är det inte "får av" utan "få för arbete utfört av". Det är inte företagen som ger ROT-avdrag det är Skatteverket och staten. Företaget är bara en mellanhand i sammanhanget.
en firma är en typ av näringsverksamhet, då ska det finnas F-skattsedel..
 
Rrrrr skrev:
Jag personligen tycker dock inte att det är värt att hålla på tjollra med svarta pengar! Jag skickade t.om en faktura till morsan då jag drog om elen där :cool:
Till morsan kunde väl gjort det svart i alla fall d^_^b
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Jag personligen tycker dock inte att det är värt att hålla på tjollra med svarta pengar! Jag skickade t.om en faktura till morsan då jag drog om elen där :cool:
Morsan hade du väl kunnat bjuda på jobbet ...
Hur många middagar har hon inte lagat åt dig ! :O
 
el_richard skrev:
en firma är en typ av näringsverksamhet, då ska det finnas F-skattsedel..
Behövs bara om man säljer tjänster, har man butik behöver man ingen sådan sedel. Om vi skall vara petiga.

Skall vi vara ännu petigare behöver man inte det när man säljer tjänster heller, men då är det upp till kudnen att betala dina arbetsgivaravgifter mm. Och så kan man inte ta ROT-jobb. Så det är inte så vanligt. :)
 
Mikael_L skrev:
Morsan hade du väl kunnat bjuda på jobbet ...
Hur många middagar har hon inte lagat åt dig ! :O
Hehe.. de var rätt många timmar och hade med mig anställda också.

Smågrejjer gör jag givet vis gratis åt familjen.. eller tar betalt i en midda :cool:
 
Görs jobbet svart har man ju inget kvitto och kan inte göra avdrag på vinsten när man säljer huset. Så det innebär ju att man kommer att få betala mer i realvinstskatt när man säljer, så frågan är ju om man verkligen tjänar på det?
 
el_richard skrev:
en firma är en typ av näringsverksamhet, då ska det finnas F-skattsedel..
Än sen? Du har fortfarande fel. Läs den länkade informationen ifrån Skatteverket:

Från den 1 juli 2009 kan du som privatperson anlita en fysisk person som inte bedriver näringsverksamhet och som saknar F-skattsedel för ett hushållsarbete eller ett ROT-arbete.

Där står klart och tydligt, svart på vitt och helt omöjligt för dig att tjafsa emot att man kan få ROT-avdrag för arbeten utförda av vanliga Svenssons som varken har företag eller F-skattsedel. Du har alltså fel. Acceptera det!
 
Ah, man KAN ta ROT-jobb utan F-skatt numera. Hmm, betyder det att man kan anställa en husa och få avdrag?
 
Det är en avskräckande tråd för den som funderar på yrket att vara installatör/reparatör är privatpersoner. Det finns ett misstroende mot hantverkare att de skulle sko sig och tjäna mkt pengar. Men timpenningen när skatten är betald verkar inte bättre än vad en korvgubbe drar in och då får de kämpa och få sin faktura ifrågasatt av arga villaägare.
Hur kul är den sortens jobb. Om man kan komma överens om pris innan är det nog bäst.

Själv anlitar jag inte en hantverkare om jag inte har råd att betala eller att det skall behöva finnas någon ingrediens av bråk och konflikt med i det hela.

Då är det bättre att ha en vanlig hederlig anställning där man inte kommer i kontakt med gnidiga villaägare som vill sko sig på sitt håll, eller att arbeta mot stat/kommun.
 
Kul tråd det här, den svänger friskt mellan olika ämnen :)
Som egen företagare sedan nästan 20 år så kan jag inte låta bli att kommentera lite.

För det första så är det ganska kul att se hur olika folk ser på det här med timdebiteringen. Det tråkiga är att de flesta kunde tyvärr går på den som är billigast per timme. Sen att den firman, eller hantverkaren, timtjyvar några timmar för att få ihop det det verkar inte spela någon roll, det var ju en billig timpenning. Om kunden istället tar en seriös firma som tar det det verkligen kostar per timme så blir det ett jäkla gnäll på att det blir dyrt. Jag har många gånger tappat offerter till firmor som har sjukt låg timdebitering, men när man sen kollar med kunden så blev det i slutänden ofta dyrare än det pris vi gett.

Vad gäller ROT avdraget så måste vi ta betalt för den tid det tar att administrera detta. Det tar drygt 1 timme totalt att fixa med alla papper som har med detta att göra. Jag tror inte "vanligt folk" har en susning om hur SKV har lyckats krångla till det. I dag är det många som har gått tillbaka till svartjobb igen eftersom det inte spelar någon roll. För det de flesta inte vet är att vi som gör jobbet kan åka på en skattesmäll mer än 1 år efter att kunden gjort ROT avdraget, om det skulle visa sig att avdraget är felaktigt gjort. Och eftersom SKV's regler är väldigt luddiga vad som är avdragsgillt och inte så kommer nog mycket surt att komma krypande när det är dags för folk att deklarera och allt ska granskas av SKV.
 
el_richard skrev:
ROT-avdrag skall man säga till om innan. ROT-avdrag kan man inte få av en som inte har F-skattsedel.

Vi tar ut en avgift på 500 ink.moms om kunden skall ha ROT-avdrag (extra pappers jobb för kontoret)

Om inte jobbet är lite större, typ 10 timmar eller uppåt...
Låter dyrt.

Personnummer och fastighets-ID är extra uppgifter man behöver.
En extra faktura till Skatteverket när kunden betalat sin faktura.

Allt automatikst i alla seriösa affärssystem.
 
Patrik_Hed skrev:
Vet du hur lång bilfärd det är mellan elfirman och dig? Är det en liten bit så blir ju till och från dig, lite tid också.

//Patrik

Men det kan ju inte vara meningen att man ska behöva betala resan!? Ska man alltid behöva välja företaget som ligger närmst där man bor? Det känns väl inte rimligt!

Det borde isf vara en fast kostnad som räknas in i tex felsökning eller liknande!

Att han sen väljer att handla på butiken som ligger längst bort från dig för att han vill chilla i bilen och lyssna på radio kan väl inte vara nåt man som kund ska behöva stå för! Antingen helt fast pris eller debitering för faktiskt arbete... Man vill ju veta vad man debiteras för om den man hyrt in försvinner i 40 minuter.... eller?
 
imported_Henrik_x2 skrev:
Låter dyrt.

Personnummer och fastighets-ID är extra uppgifter man behöver.
En extra faktura till Skatteverket när kunden betalat sin faktura.

Allt automatikst i alla seriösa affärssystem.

Vad är det för program du menar då, som helt automatiskt hanterar detta??
 
Jag tycker du ska vara glad över fakturan och söka rötavdraget själv.
Oftast kommer dom två st strax före frokost eller lunch åker och äter kommer tillbaka och konstaterar att man saknar något åker iväg och hämtar, grosisterna har alltid kaffe på gång.
Det tar tid
Ingen vet hur hantverkare debiterar.
/ga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.