Ok då låter det som att det var ok ville bara kolla hur man brukade fakturera.

Har inte bestämt om jag ska kolla med dem om de kan skriva en ny faktura med ROT avdraget borttaget gör ändå en 900 spänn, pengar det också.

De borde kanske misstänkt att jag skulle ha avdrag eftersom jobbet gjordes typ 3 Januari i min villa. Och jag sa även till honom innan han åkte härifrån men det är ju klart inte han som fakturerar utan någon annan på firman.
 
Ska du ha ROT avdrag nu så måste det ju göras på fakturan annars är det kört, så de är ju bara att ringa och be om en ny med ROT avdrag på.
 
iseklaar skrev:
Hej. Jag hade en elektriker hemma som satte in en extra box med säkring i min central för att jag installerat en ångdusch.

Nu fick jag fakturan och han har fakturerat 3.5 timmar och det är enligt min mening för mycket.

Han ringde mig kl 7.10 sa han skulle åka och hämta säkring i affären.
7.40 öppnar jag för honom hemma hos mig.
9.45 åker han från mig.

Ska han få ihop 3.5 timmar så får han nästan räkna från han steg upp på morgonen till han var tillbaka på firman.

Hur många timmar borde jag bli fakturerad enligt er?

Hur gör jag för att få det ändrat?

Sen hade de inte räknat av rotavdraget heller:@.
/Tommy
Vet du hur lång bilfärd det är mellan elfirman och dig? Är det en liten bit så blir ju till och från dig, lite tid också.

//Patrik
 
Du vet iseklaar, arbetet är inte slutfört förrän arbetsordern är ifylld och verktygen är avtorkade och upphängda!


(nej jag brukar inte torka av mina verktyg, men det är en bilmekaniker jag citerar)
 
2 h för 45 minuters jobb låter inte jättemycket om man räknar med restid, skriva faktura, städa ur bilen, handla grejer osv.. Vet man att man bor granne med elfirman kan det vara en annan sak kanske..

3,5 låter varken mycket eller lite.
14 h för 2 uttag låter mycket däremot om du nu är säker att det bara var det som gjordes.
 
Jag själv står sällan på plats kl 07:00 och håller i skruvmejseln. Antingen är man på lagret eller Ahlsell eller sitter och läser igenom ritning/skissar upp ny ritning etc. Detta är självklart tid man måste debitera kunden för. Det är ju för kundens skull man pysslar med detta... Sedan som sagt restid till och från arbete.

Gjorde nyligen ett jobb åt en person som bor 50m ifrån mig. Han ringde sedan och gnällde på firman för att han fått en faktura på 1 timme när jag varit där 30 minuter, då han vet att vi är grannar. Många förstår inte att man oftast utgår från firman... Som i det här fallet ligger 2 mil bort.
 
Patrik_Hed skrev:
Sedan så brukar man, i alla fall vi, frakturera varje påbörjad heltimme. Alltså om man jobbar 35 min så frakturer man för en hel timme.
Att avrunda uppåt till närmaste halvtimme tycker jag är rimligare. Att ett arbete på 3 timmar och 14 minuter blir 3,5 timme totalt känns helt rätt men att sätta 4,0 timmar känns oseriöst.

Patrik_Hed skrev:
//Patrik
Forumet har en särskild funktion för att användare skall kunna lägga till en personlig signatur som automatisk skrivs ut vid varje inlägg de gör. Med tanke på att denna funktion finns så känns det fel att du sitter och skriver under varje inlägg för hand. Jag tycker att det är både onödigt och störande. q(;^;)p

Om du gör rätt så finns det dessutom en möjlighet för oss som inte vill se signaturerna att slippa dem. Det går nämligen att välja en annan inställning som filtrerar bort dem! d^_^b
 
Maxwells_Demon skrev:
Att avrunda uppåt till närmaste halvtimme tycker jag är rimligare. Att ett arbete på 3 timmar och 14 minuter blir 3,5 timme totalt känns helt rätt men att sätta 4,0 timmar känns oseriöst.

Forumet har en särskild funktion för att användare skall kunna lägga till en personlig signatur som automatisk skrivs ut vid varje inlägg de gör. Med tanke på att denna funktion finns så känns det fel att du sitter och skriver under varje inlägg för hand. Jag tycker att det är både onödigt och störande. q(;^;)p

Om du gör rätt så finns det dessutom en möjlighet för oss som inte vill se signaturerna att slippa dem. Det går nämligen att välja en annan inställning som filtrerar bort dem! d^_^b
1. Jag håller med dig, tyckte/tycker att det var konstigt när jag började jobba, men det är det jag fått lära mig.

2. Protte är roten till problemet. :p Kopierade honom.

//Patrik
 
Slugge skrev:
2 h för 45 minuters jobb låter inte jättemycket om man räknar med restid, skriva faktura, städa ur bilen, handla grejer osv...
Jag håller inte med!

Jag tycker det är viktigt att skilja på interna och externa kostnader.

Interna kostnader är både fasta och rörliga kostnader inom företaget för saker som krävs för att de skall kunna bedriva sin verksamhet. Lokalhyra, lagerkostnader, tillståndsavgifter, tillsynsavgifter, utbildning, administration, försäkringar, reklam, verktyg, maskiner, fordon, etc. Det är absolut ingenting som man direkt fakturerar sina kunder för. Det sker indirekt genom prissättning av varor och tjänster.

Externa kostnader är vad kunden skall betala. Inget annat. T.ex. förbrukningsmaterial, försäljningsartiklar, framkörningsavgift, arbetstid, tillfällig hyra av maskiner, osv. Anlitar man en underentreprenör eller köper en tjänst av tredje part så anger man deras pris eller arbetstid och timkostnad för sig.

Åtminstonde är det så stora och seriösa företag fungerar. I små- eller enmansföretag är det säkert vanligare att man saknar ekonomisk och administrativ utbildning och ordentlig redovisning. Då är det säkert vanligare att bara höfta till med lite extra arbetstid.

Så 10 timmar a´500 kr/timmen kan i praktiken vara lika rimligt som 16 timmar á 325 kr/timmen. Så det är inte alltid helt lätt att jämföra eller på rak arm säga om något är rimligt eller inte.

När företag gör upphandlingar är jag däremot rätt säker på att man förutsätter att interna kostnader manifesteras i timpriset, väljer den billigaste och sedan kräver en detaljerad och fullständigt specificerad faktura som sedan detaljgranskas. Åtminstonde gör vi så.
 
Redigerat:
iseklaar skrev:
Han ringde mig kl 7.10 sa han skulle åka och hämta säkring i affären.
7.40 öppnar jag för honom hemma hos mig.
9.45 åker han från mig.

Ska han få ihop 3.5 timmar så får han nästan räkna från han steg upp på morgonen till han var tillbaka på firman.

Hur många timmar borde jag bli fakturerad enligt er?
Jag vet inte om jag sett någon elektriker som fakturerat så snällt ;)

Han började ju knappast med jobbet samma sekund som du svarade i telefon och han slutade ju rimligen inte samma sekund som han kom tillbaka till kontoret, om han inte skriver faktura medan han sitter och kör.

Jag blir glatt överraskad om en elektriker som varit hos mig i drygt två timmar inte fakturerar minst 4 timmar.
 
Du ska vara nöjd med en så snäll elektriker.

All tid som läggs på dig och ditt hus skall du självklart betala för.
Det står väl inte rädda barnen på hans bil?

Varje påbörjad halvtimme brukar faktureras.
Jag utgår från att du förstår att all tid som läggs på dig inte bara innefattar den tid han är i i ditt hus och arbetar praktiskt med din installation.
 
Mikael_L
villafors skrev:
Du ska vara nöjd med en så snäll elektriker.

All tid som läggs på dig och ditt hus skall du självklart betala för.
Det står väl inte rädda barnen på hans bil?

Varje påbörjad halvtimme brukar faktureras.
Jag utgår från att du förstår att all tid som läggs på dig inte bara innefattar den tid han är i i ditt hus och arbetar praktiskt med din installation.
Jag håller inte med dig, m.fl.

Detta beror på vilken timprismodell man har.
Antingen så lägger man diverse overheadkostnader i timpriset och då faktureras endast den tid man varit hos kund, men med ett högre timpris, då bl.a fakturering och annan overhead är inbakad.
Eller så har man lägre timtaxa, men måste fakturera ut företagets andra kostnader på kundens faktura.

Det andra är inte alltid så lätt och möts av oförståelse hos kunder, vaarför modell nr 1 är att föredra om man vill slippa "tjafsa" (som företagarna brukar säga) med kunderna.

Om jag inte är nöjd med fakturan jag fått och kräver den detaljspecad (det var kanske en klumpsumma) så kan jag som konsument "attackera" allt som är utöver det verkliga utförda arbetet. Dvs om hantverkaren väljer att fakturera några extra timmar för att täcka ditten och datten så stryker jag helt enkelt dessa timmar och bestrider det beloppet - betalar resten.

Vad ska hantverkare med modell 2 göra då.
Ska han skriva på min faktura, förutom material och timmar hos mig saker som:
Tankat bilen, 0,2 timmar.
Bestallt material 0,1 timmar.
Hämtat paket på posten 0,3 timmar.
Fakturerat 0,1 timmar.
Bokfört 0,02 timmar.
Pratat med revisorn, 0,15 timmar
Haft årsmöte/årsbokslut 0,4 timmar
Diskuterat med städfirman deras jobb i mina lokaler 0,3 timmar
Lämnat in och hämtat skruvdrageren vid reparation, 0,2 timmar

osv osv

Det är ganska tydligt att faktureringsmodell nr 1, med inbakad overhead i timpriset är smartast, och därför fakturera kunden exakt den tid man jobbat med just kunden.
Då slipper man ju "tjafs" ... ;)


Men i TS fall kan ju timtiden faktiskt motsvara tiden från verkstad - kund -tillbaka till verkstad, så just TS faktura tycker jag är helt OK. Men har dom lagt på resekostnader är det inte snyggt att dessutom ta arbetstid för resan ...
 
Redigerat:
Ytterligare en modell som förekommer (fast kanske mest för företag) är reskostnaderna är gratis, men arbetet sker under dödtid för hantverkaren. Så gjorde vi ofta för större arbeten där inte elarbetena var tidskritiska. För privatpersoner skulle det väl bara fungera för hemmaarbetande.
 
Mikael_L skrev:
Jag håller inte med dig, m.fl.

Detta beror på vilken timprismodell man har.
Antingen så lägger man diverse overheadkostnader i timpriset och då faktureras endast den tid man varit hos kund, men med ett högre timpris, då bl.a fakturering och annan overhead är inbakad.
Eller så har man lägre timtaxa, men måste fakturera ut företagets andra kostnader på kundens faktura.

Det andra är inte alltid så lätt och möts av oförståelse hos kunder, vaarför modell nr 1 är att föredra om man vill slippa "tjafsa" (som företagarna brukar säga) med kunderna.

Om jag inte är nöjd med fakturan jag fått och kräver den detaljspecad (det var kanske en klumpsumma) så kan jag som konsument "attackera" allt som är utöver det verkliga utförda arbetet. Dvs om hantverkaren väljer att fakturera några extra timmar för att täcka ditten och datten så stryker jag helt enkelt dessa timmar och bestrider det beloppet - betalar resten.

Vad ska hantverkare med modell 2 göra då.
Ska han skriva på min faktura, förutom material och timmar hos mig saker som:
Tankat bilen, 0,2 timmar.
Bestallt material 0,1 timmar.
Hämtat paket på posten 0,3 timmar.
Fakturerat 0,1 timmar.
Bokfört 0,02 timmar.
Pratat med revisorn, 0,15 timmar
Haft årsmöte/årsbokslut 0,4 timmar
Diskuterat med städfirman deras jobb i mina lokaler 0,3 timmar
Lämnat in och hämtat skruvdrageren vid reparation, 0,2 timmar

osv osv

Det är ganska tydligt att faktureringsmodell nr 1, med inbakad overhead i timpriset är smartast, och därför fakturera kunden exakt den tid man jobbat med just kunden.
Då slipper man ju "tjafs" ... ;)


Men i TS fall kan ju timtiden faktiskt motsvara tiden från verkstad - kund -tillbaka till verkstad, så just TS faktura tycker jag är helt OK. Men har dom lagt på resekostnader är det inte snyggt att dessutom ta arbetstid för resan ...

Jo precis och för att återgå till ursprungsfrågan så går den egentligen inte att besvara utan att veta hur firman räknar och vad som ersättningen ska täcka.

Enl modell 1 skulle han debitera 2 timmar (den tid han var innanför dörren) + res kostnad. Är modell 2 aktuell så är 3,5 timmar helt ok.

Men timpriset är ju beroende av modell - skulle firman använda modell 1 kanske timkostnaden är 450 + reskost 150 = 1050.
Med modell 2 kanske det skulle kanske kosta 300/timme = 1050.
(priserna har jag bara hittat på förståss...)

Men som vanligt är väl egentligen problemet att kunden och firman inte pratat ihop sig INNAN jobbet gjordes...
 
Mikael_L
Men även med modell 1 så kan man endast debitera extrakostnader som finner acceptans hos kunderna. Så att lägga på lite resekostnad är säkert OK.

Att begära lite timersättning för beställning och fakturering är betydligt mer tveksamt ifall kunden köper. Slutligen att betala för tiden att tvätta bilen, betala timpenning för utbildning, kontakt med myndigheter och revisor och allt sånt, kommer nog aldrig någon kund godkänna på sin faktura, så bakar man inte in den mesta overheaden i timpriset blir man istället tvungen att vara oärlig och låtsas att alla jobb tar längre tid än dom gör.

Så därför hävdar jag att modell 2 är den enda gångbara, ur overheadkostnaderna kan man lyfta ur några enstaka poster, t.ex. rese-ersättning. För ingen hantverkare vill väl vara oärlig?

Och varför jag öht skriver allt detta, är för att en del påstår att givetvis måste det komma några extra ospecifierade arbetstimmar på fakturan. Timmar då hantverkaren inte synts till på arbetsplatsen, för han var och tankade bilen, tittade på ett jobb, eller var och hämtade sin post. Jag tycker det är oärligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.